Možná to zní poněkud zvláštně, ovšem těžko to lze nazvat jinak. Po nedávném ohlášeném zrušení nařízení, které ženám v Saudské Arábii zakazovalo řídit automobily, se nyní automobilky z celého světa snaží zaujmout takřka nový trh, na kterém je čeká zhruba 9 milionů nových řidiček.
To je naprosto nová situace, kterou se všechny automobilky snaží chytit za vlasy. Podle prvních odhadů by se totiž zákaznická základna v Saudské Arábii mohla rozrůst o dalších 9 milionů potencionálních zákazníků, což je neskutečné číslo. Automobilky se tak snaží seč mohou, aby si do ledna 2018 získaly maximální pozornost. Právě v lednu příštího roku totiž nařízení o zákazu přestane platit a ženy pravděpodobně vyrazí na nákupy.
Krátce po oznámení o plánovaném zrušení tohoto nařízení se tak na sociálních sítích objevila řada příspěvků od velkých automobilek, přičemž všechny příspěvky nesly označení #SaudiWomenCanDrive.
Jednou z prvních automobilek, která zareagovala, byl Ford. Zveřejnil příspěvek přeložitelný jako "Vítejte na sedadle řidiče" a doprovodil ho fotografií znázorňující ženské oči ve zpětném zrcátku. V dalším příspěvku pak oznámil, že Sahar Nassif, jedna z hlavních aktivistek bojujících za právo žen řídit, dostane Ford Mustang.
Řada dalších příspěvků se pak objevila v několika následujících hodinách, jak oznámila agentura Bloomberg. Například Land Rover zveřejnil animaci, na které se klíček od auta připojuje k řadě jiných věcí, které ženy nosí v kabelkách. Krátce na to zveřejnil svůj příspěvek i Volkswagen, který na fotce vyobrazil ruce držící neviditelný volant a příspěvek doplnil textem "Teď je řada na tobě, usedni na místo řidiče".
Welcome to the driver’s seat. #SaudiWomenMove #SaudiWomenCanDrive pic.twitter.com/oksRbFvLWa
— Ford Middle East (@FordMiddleEast) 27. září 2017
Adventure awaits you. #SaudiWomenCanDrive pic.twitter.com/H1CZKenJEB
— Land Rover MENA (@LandRoverMENA) 27. září 2017
It's your turn, take over the driver's seat.#SaudiWomenDriving #SaudiWomenCanDrive pic.twitter.com/Hlw3Gnc7fW
— Volkswagen ME (@VWMiddleEast) 27. září 2017
#شكراً_للقيادة للسماح بـ #قيادة_المرأة_السعودية_للسيارة ? pic.twitter.com/YLLN1rvmcu
— Toyota Saudi Arabia (@ToyotaALJ) 28. září 2017
نُبارك للمرأة السعودية السماح لها بالقيادة ? #لسماح_للمراه_بالقياده pic.twitter.com/vMeObp96qB
— Nissan Saudi Arabia (@nissansaudi) 26. září 2017
Ke kampani se pak přidala i řada dalších celosvětově významných automobilek, mezi kterými nechyběla Toyota, Nissan nebo Lexus.
Tématu zrušení nařízení zakazujícího ženám řídit, jsme se věnovali již dříve, ovšem za připomínku stojí teorie, podle níž král Salman bin Absulaziz zrušil tento roky trvající zákaz pravděpodobně z ekonomických důvodů. Saudská ekonomika by se totiž ráda odpoutala od závislosti na těžbě ropy a dovolit ženám řídit přinese pozitivní efekt jak na trhu práce, tak co se týče příjmů spojených s provozováním automobilů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.