Pražský magistrát vypíše designovou soutěž na podobu nových patic lamp veřejného osvětlení, ve kterých budou dobíjecí stanice pro elektromobily. Novinářům to včera řekl podle ČTK dosluhující radní Jan Chabr (TOP 09). Nabíjecí stanice městská firma Technologie hlavního města (THMP) instaluje při modernizaci lamp. Na projektu spolupracuje s Pražskou energetikou (PRE). V Praze je zhruba 135.000 lamp veřejného osvětlení.
"Ukázalo se, že řešení, které bylo pilotní, v oblasti designu nesplňuje vždy přísné nároky na estetickou podobu - ať už ze strany občanů nebo památkářů. Tak jsme se rozhodli, že se vypíše soutěž na designové řešení spodku lampy. Aby to nebyla jen krabice, ale aby to splňovalo podmínky v rámci širšího centra a památkové rezervace," řekl Chabr. Nový design by měly lampy mít od přelomu třetího a čtvrtého čtvrtletí letošního roku.
První lampy s nabíjecími stanicemi vznikly na Vinohradech, další se dokončují na Kamýku nebo v Praze 5. Připravených k výměně je aktuálně 150 lamp. Do roku 2024 a 2025 by jich mohly být tisíce, dodal radní. Podle dřívějších vyjádření má Praha do roku 2026 mít asi 3000 moderních lamp, tedy 6000 nabíječek.
Kvůli instalaci nabíjecích stanic je potřeba k lampám přivést nové kabely, které kapacitně zvládnou přivést energii pro lampu i nabíječku. Město proto spolupracuje s PRE a při výměnách kabelů současné vloží do chodníku i kabel pro nabíjecí stanici.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.