Pražský magistrát vypíše designovou soutěž na podobu nových patic lamp veřejného osvětlení, ve kterých budou dobíjecí stanice pro elektromobily. Novinářům to včera řekl podle ČTK dosluhující radní Jan Chabr (TOP 09). Nabíjecí stanice městská firma Technologie hlavního města (THMP) instaluje při modernizaci lamp. Na projektu spolupracuje s Pražskou energetikou (PRE). V Praze je zhruba 135.000 lamp veřejného osvětlení.
"Ukázalo se, že řešení, které bylo pilotní, v oblasti designu nesplňuje vždy přísné nároky na estetickou podobu - ať už ze strany občanů nebo památkářů. Tak jsme se rozhodli, že se vypíše soutěž na designové řešení spodku lampy. Aby to nebyla jen krabice, ale aby to splňovalo podmínky v rámci širšího centra a památkové rezervace," řekl Chabr. Nový design by měly lampy mít od přelomu třetího a čtvrtého čtvrtletí letošního roku.
První lampy s nabíjecími stanicemi vznikly na Vinohradech, další se dokončují na Kamýku nebo v Praze 5. Připravených k výměně je aktuálně 150 lamp. Do roku 2024 a 2025 by jich mohly být tisíce, dodal radní. Podle dřívějších vyjádření má Praha do roku 2026 mít asi 3000 moderních lamp, tedy 6000 nabíječek.
Kvůli instalaci nabíjecích stanic je potřeba k lampám přivést nové kabely, které kapacitně zvládnou přivést energii pro lampu i nabíječku. Město proto spolupracuje s PRE a při výměnách kabelů současné vloží do chodníku i kabel pro nabíjecí stanici.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?