Více než 41.200 řidičů přišlo v loňském roce o řidičské oprávnění kvůli dosažení maximálního počtu 12 trestných bodů. Proti roku 2020 je to nárůst asi o tisíc řidičů. Alespoň jeden bod v hodnocení pak za přestupek dostalo přes 423.000 motoristů, což je 6,17 procenta všech registrovaných řidičů v Česku. Vyplývá to podle sdělení ČTK ze statistik ministerstva dopravy. Bodový systém v ČR funguje 16 let.
Podle ministerstva se v loňském roce dopustilo bodovaného dopravního přestupku 423.283 řidičů. Jejich podíl v posledních letech pravidelně klesá, i když pouze ve stovkách případů. Je to však nejnižší číslo od zavedení bodového systému v roce 2006. Podíl bodovaných přitom klesá nepřetržitě od roku 2009. Nejvyšší podíl "bodovaných" řidičů je při přepočtu na registrované řidiče v Moravskoslezském kraji, nejnižší pak v Praze.
Stoupá naopak počet řidičů, kteří dosáhli maximálního počtu bodů a minimálně na rok přišli o řidičský průkaz. Loni se to týkalo 41.268 řidičů. Nejvíce, přes 5700, jich bylo ve Středočeském kraji. Největší skupinu řidičů, kteří takto ztratili řidičské oprávnění, tvoří muži ve věku kolem 35 let.
Mezi nejčastější přestupky, za které jsou udělovány body, tradičně patří překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h, nepřipoutání se bezpečnostními pásy a používání mobilního telefonu za jízdy.
Někteří řidiči zkoušejí snižovat své bodové konto absolvováním dobrovolného školení bezpečné jízdy. Při jeho úspěšném absolvování získají nárok na odečet tří trestných bodů, zúčastnit se však mohou pouze ti, kteří dosud dostali maximálně deset bodů. Loni toho využilo 1265 řidičů. Motoristům jsou také umazávány čtyři body v případě, že se 12 po sobě jdoucích měsíců nedopustili žádného "bodovaného" přestupku. Vloni se takto snížilo bodové skóre u více než 334.000 řidičů.
Ministerstvo dopravy už dlouhodobě chystá úpravu bodového systému. Návrh především zjednodušuje bodový systém na tři sazby, které budou udělovány podle závažnosti přestupků. Zpřísnit by se měly také sankce za zvlášť závažné přestupky, u těch bagatelních, jako je například špatné parkování, by se naopak měly snížit. Předchozí vedení ministerstva už návrh v minulosti předložilo k projednání Poslanecké sněmovně, projednaný však nebyl. Současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už avizoval, že chce předchozí návrh ještě upravit. Kdy by měl opravdu začít nový bodový systém fungovat, tak nyní není zřejmé.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.