Legislativa se ohledně hlášení dopravních nehod v minulosti již vícekrát změnila, a spousta řidičů stále neví, jak se v případě vzniklé pojistné události zachovat. Myslíte si, že povinné ručení vše vyřeší za vás? Velkou část vezme pojišťovna na sebe, jsou ale výjimky – například řízení pod vlivem, kdy by se vám způsobení škody mohlo pěkně prodražit.
V loňském roce se na českých silnicích stalo téměř 90 tisíc dopravních nehod. Ty může zavinit nepozornost, nepředvídaná událost nebo i obyčejná špatná shoda náhod. Vždy je ale nejdůležitější celou nastalou situaci vyřešit s klidem a vědět, jak se zachovat. Jako první si položte základní otázku – jsou na místě zranění, nebo to odnesly jen „plechy”? Podle toho postupujte, případně si neváhejte říct o pomoc či se obrátit na odborníka.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Kdy volat policiiJe-li srážka mírná a na autě vzniklo pouze škrábnutí, můžete vše vyřešit sami na místě, a to pomocí formuláře záznamu o dopravní nehodě, který vás navede, jak zaznamenat způsobenou škodu. Pokud si nejste jistí, v jakých případech volat policii, zde je alespoň pár základních scénářů, kdy je jejich přítomnost na místě nehody vyžadována. Příslušníky policie volejte, pokud poškození jednoho z automobilů zřejmě přesahuje částku 100 tisíc, stejně tak, je-li na místě někdo raněný. Další ze scénářů, kdy volají účastníci havárie číslo 158 je, když se poškodí majetek třetích osob, tedy v případě poničení dopravního značení nebo například plotu přilehlého rodinného domu a to samé platí i v případě srážky se zvěří. Policii na místo havárie volejte stejně tak v případě, když se s druhým subjektem nemůžete domluvit a nastala mezi vámi patová situace.
Formulář záznamu o dopravní nehodě je sice velmi jednoduchý a intuitivní, takže popsat průběh srážky zvládne i řidič začátečník, problém však může být jeho následné znevěrohodnění, tedy že si jeden z účastníků rozmyslí svou výpověď. Policejní protokol je samozřejmě průkaznější. „Ačkoliv taková nehoda může být pro každého jinak stresující, prioritou je zastavit vozidlo a reagovat na nastalou situaci. Snažte se zhodnotit škody s druhým z účastníků nehody a postupujte koordinovaně,” radí Tomáš Smolík z D.A.S pojišťovny právní ochrany.
Viník je obvykle jen jeden Pokud jste tedy nehodu způsobili a jste jednoznačným viníkem, bude se vás týkat odpovědnost za nastalé škody. Havárii nahlásíte své pojišťovně, u níž vedete povinné ručení auta, a ta poškozenému vyplatí požadovanou částku. V případě, že viníkem nejste a stala se vám újma na majetku, obraťte se na odpovědnostní pojišťovnu viníka (nebo pokud máte havarijní pojištění, tak můžete i na svou pojišťovnu). V každém případě je důležité pořídit si záznam takové nehody i znehodnoceného majetku a nafotit si zdemolované auto. Jestliže se s protistranou nejste schopni domluvit, jak se nehoda odehrála, právě nafocený materiál může pomoci k vyřešení situace. Stejně tak je možné zajistit si svědky – když vám projíždějící auto zastaví a snaží se pomoci, neváhejte využít nabízené ochoty či minimálně získat kontakt na takového svědka. Pokud pojišťovna nechce uhradit vámi způsobenou škodu na cizím vozidle, neváhejte se obrátit s dotazy na samotného likvidátora či podat stížnost na oddělení zákaznického servisu v případě vaší nespokojenosti s plněním ze strany pojišťovny. V dalším kroku můžete využít také služby právníka, který se v této problematice orientuje a může vám s řešením situace pomoct.
Co hradí pojišťovna? A kam už její kompetence nesahají? Povinné ručení je jednou z povinností, kterou má každý majitel motorového vozu. Pokud pravidelně pojistku hradíte, jste přinejmenším finančně chráněni proti nehodám, které způsobíte, do výše limitu sjednaného ve smlouvě. Přesto jsou sice situace, kdy vám sjednané pojištění nepomůže. Jednak to jsou výjimky, které nejsou povinným ručením vůbec kryty, například újma, kterou utrpěl řidič vozidla, jehož provozem byla újma způsobena, při účasti na organizovaném motoristickém závodu či škodu způsobenou jinému vašemu vozidlu. A pak jsou případy, kdy sice pojišťovna poškozenému újmu bude hradit, ale pak ji po vás bude vymáhat. Jde například o úmyslné způsobení havárie nebo jízdu bez řidičského oprávnění, případně řízení vozidla pod vlivem alkoholu, omamné nebo psychotropní látky.
Výjimečně je ve hře taky situace, že viník incidentu nemá zřízené povinné ručení automobilu a na první pohled to vypadá, že vám hrozí ztráta odškodného. „Vyjde nastejno, zda o tom viník ví, nebo neví. V případě, že by vám byla způsobena škoda nepojištěným vozidlem, tak způsobenou újmu uhradí Česká kancelář pojistitelů z tzv. garančního fondu,” dodává Tomáš Smolík.
Kde ještě může nastat problém?Velmi běžně se stává, že vám auto odře někdo na parkovišti obchodního domu nebo při parkování na ulici. Zde přichází v úvahu možné využít záznamu kamer, které na vytížených místech v současnosti již často bývají. Kdy vám ale ani případná kamera nepomůže, je například případ, kdy se nehoda nebo poškození vozu stane na nezpevněné silnici, tedy někde na polní cestě. Tam totiž již kompetence pojišťovny nesahají, v úvahu přichází jen posouzení, zda bude shledána odpovědnost vlastníka komunikace. „Jisté riziko je dále v areálu firmy nebo průmyslového závodu, kde vás vpustí pouze skrze závoru. Tento prostor nemusí být pozemní komunikací, takže se tam mohou pohybovat specifické stroje, které ani nemusí mít povinné ručení,” upozorňuje Tomáš Smolík ze společnosti D.A.S. Při každé dopravní nehodě dbejte na řádný záznam škod a pokud není jisté, kdo je viníkem, neváhejte a obraťte se na policii. Pokud je to možné, zajistěte si svědky a důkazy a vše vyřizujte s chladnou hlavou.
Asistenční služba jako odborná pomocVolat asistenci k dopravní nehodě se vyplatí v případě, že to situace vyžaduje, například když vozidla nemohou z místa sama odjet. Stejně tak můžete službu využít, pokud si nejste jistí, jak havárii vyřešit či si nevíte rady s postupem při řešení její dokumentace. Vždy je lepší využít asistenci ze strany vlastní pojišťovny, jelikož máte jistotu, že vše proběhne adekvátně a následně nebude problém s předáním podkladů k řešení nastalých škod. „Stávalo se, že chvíli po nehodě zastavilo kolemjedoucí auto se službou nabízející pomoc, ačkoliv nemělo s pojišťovnou nic společného. Vy jste jim ve stresu a pod tlakem podepsali nějaké papíry a nakonec likvidace pojistné události vůbec nemusela probíhat tak hladce, případně jste sami museli něco takové firmě platit. To už se teď naštěstí v takové míře neděje,” konstatuje Tomáš Smolík. Existuje ale také Českou kanceláří pojistitelů provozovaná linka pomoci řidičům, která funguje na čísle 1224, na ni se obracejte s jakýmkoliv dotazem ve vztahu k asistenčním službám nebo klidně po nehodě, pokud sami neznáte číslo na vaší asistenční službu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.