Legislativa se ohledně hlášení dopravních nehod v minulosti již vícekrát změnila, a spousta řidičů stále neví, jak se v případě vzniklé pojistné události zachovat. Myslíte si, že povinné ručení vše vyřeší za vás? Velkou část vezme pojišťovna na sebe, jsou ale výjimky – například řízení pod vlivem, kdy by se vám způsobení škody mohlo pěkně prodražit.
V loňském roce se na českých silnicích stalo téměř 90 tisíc dopravních nehod. Ty může zavinit nepozornost, nepředvídaná událost nebo i obyčejná špatná shoda náhod. Vždy je ale nejdůležitější celou nastalou situaci vyřešit s klidem a vědět, jak se zachovat. Jako první si položte základní otázku – jsou na místě zranění, nebo to odnesly jen „plechy”? Podle toho postupujte, případně si neváhejte říct o pomoc či se obrátit na odborníka.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Kdy volat policiiJe-li srážka mírná a na autě vzniklo pouze škrábnutí, můžete vše vyřešit sami na místě, a to pomocí formuláře záznamu o dopravní nehodě, který vás navede, jak zaznamenat způsobenou škodu. Pokud si nejste jistí, v jakých případech volat policii, zde je alespoň pár základních scénářů, kdy je jejich přítomnost na místě nehody vyžadována. Příslušníky policie volejte, pokud poškození jednoho z automobilů zřejmě přesahuje částku 100 tisíc, stejně tak, je-li na místě někdo raněný. Další ze scénářů, kdy volají účastníci havárie číslo 158 je, když se poškodí majetek třetích osob, tedy v případě poničení dopravního značení nebo například plotu přilehlého rodinného domu a to samé platí i v případě srážky se zvěří. Policii na místo havárie volejte stejně tak v případě, když se s druhým subjektem nemůžete domluvit a nastala mezi vámi patová situace.
Formulář záznamu o dopravní nehodě je sice velmi jednoduchý a intuitivní, takže popsat průběh srážky zvládne i řidič začátečník, problém však může být jeho následné znevěrohodnění, tedy že si jeden z účastníků rozmyslí svou výpověď. Policejní protokol je samozřejmě průkaznější. „Ačkoliv taková nehoda může být pro každého jinak stresující, prioritou je zastavit vozidlo a reagovat na nastalou situaci. Snažte se zhodnotit škody s druhým z účastníků nehody a postupujte koordinovaně,” radí Tomáš Smolík z D.A.S pojišťovny právní ochrany.
Viník je obvykle jen jeden Pokud jste tedy nehodu způsobili a jste jednoznačným viníkem, bude se vás týkat odpovědnost za nastalé škody. Havárii nahlásíte své pojišťovně, u níž vedete povinné ručení auta, a ta poškozenému vyplatí požadovanou částku. V případě, že viníkem nejste a stala se vám újma na majetku, obraťte se na odpovědnostní pojišťovnu viníka (nebo pokud máte havarijní pojištění, tak můžete i na svou pojišťovnu). V každém případě je důležité pořídit si záznam takové nehody i znehodnoceného majetku a nafotit si zdemolované auto. Jestliže se s protistranou nejste schopni domluvit, jak se nehoda odehrála, právě nafocený materiál může pomoci k vyřešení situace. Stejně tak je možné zajistit si svědky – když vám projíždějící auto zastaví a snaží se pomoci, neváhejte využít nabízené ochoty či minimálně získat kontakt na takového svědka. Pokud pojišťovna nechce uhradit vámi způsobenou škodu na cizím vozidle, neváhejte se obrátit s dotazy na samotného likvidátora či podat stížnost na oddělení zákaznického servisu v případě vaší nespokojenosti s plněním ze strany pojišťovny. V dalším kroku můžete využít také služby právníka, který se v této problematice orientuje a může vám s řešením situace pomoct.
Co hradí pojišťovna? A kam už její kompetence nesahají? Povinné ručení je jednou z povinností, kterou má každý majitel motorového vozu. Pokud pravidelně pojistku hradíte, jste přinejmenším finančně chráněni proti nehodám, které způsobíte, do výše limitu sjednaného ve smlouvě. Přesto jsou sice situace, kdy vám sjednané pojištění nepomůže. Jednak to jsou výjimky, které nejsou povinným ručením vůbec kryty, například újma, kterou utrpěl řidič vozidla, jehož provozem byla újma způsobena, při účasti na organizovaném motoristickém závodu či škodu způsobenou jinému vašemu vozidlu. A pak jsou případy, kdy sice pojišťovna poškozenému újmu bude hradit, ale pak ji po vás bude vymáhat. Jde například o úmyslné způsobení havárie nebo jízdu bez řidičského oprávnění, případně řízení vozidla pod vlivem alkoholu, omamné nebo psychotropní látky.
Výjimečně je ve hře taky situace, že viník incidentu nemá zřízené povinné ručení automobilu a na první pohled to vypadá, že vám hrozí ztráta odškodného. „Vyjde nastejno, zda o tom viník ví, nebo neví. V případě, že by vám byla způsobena škoda nepojištěným vozidlem, tak způsobenou újmu uhradí Česká kancelář pojistitelů z tzv. garančního fondu,” dodává Tomáš Smolík.
Kde ještě může nastat problém?Velmi běžně se stává, že vám auto odře někdo na parkovišti obchodního domu nebo při parkování na ulici. Zde přichází v úvahu možné využít záznamu kamer, které na vytížených místech v současnosti již často bývají. Kdy vám ale ani případná kamera nepomůže, je například případ, kdy se nehoda nebo poškození vozu stane na nezpevněné silnici, tedy někde na polní cestě. Tam totiž již kompetence pojišťovny nesahají, v úvahu přichází jen posouzení, zda bude shledána odpovědnost vlastníka komunikace. „Jisté riziko je dále v areálu firmy nebo průmyslového závodu, kde vás vpustí pouze skrze závoru. Tento prostor nemusí být pozemní komunikací, takže se tam mohou pohybovat specifické stroje, které ani nemusí mít povinné ručení,” upozorňuje Tomáš Smolík ze společnosti D.A.S. Při každé dopravní nehodě dbejte na řádný záznam škod a pokud není jisté, kdo je viníkem, neváhejte a obraťte se na policii. Pokud je to možné, zajistěte si svědky a důkazy a vše vyřizujte s chladnou hlavou.
Asistenční služba jako odborná pomocVolat asistenci k dopravní nehodě se vyplatí v případě, že to situace vyžaduje, například když vozidla nemohou z místa sama odjet. Stejně tak můžete službu využít, pokud si nejste jistí, jak havárii vyřešit či si nevíte rady s postupem při řešení její dokumentace. Vždy je lepší využít asistenci ze strany vlastní pojišťovny, jelikož máte jistotu, že vše proběhne adekvátně a následně nebude problém s předáním podkladů k řešení nastalých škod. „Stávalo se, že chvíli po nehodě zastavilo kolemjedoucí auto se službou nabízející pomoc, ačkoliv nemělo s pojišťovnou nic společného. Vy jste jim ve stresu a pod tlakem podepsali nějaké papíry a nakonec likvidace pojistné události vůbec nemusela probíhat tak hladce, případně jste sami museli něco takové firmě platit. To už se teď naštěstí v takové míře neděje,” konstatuje Tomáš Smolík. Existuje ale také Českou kanceláří pojistitelů provozovaná linka pomoci řidičům, která funguje na čísle 1224, na ni se obracejte s jakýmkoliv dotazem ve vztahu k asistenčním službám nebo klidně po nehodě, pokud sami neznáte číslo na vaší asistenční službu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.