Co dělat po nehodě? Odborníci popsali, co nám pomůže, kde jsou rizika, nač si dát pozor

AutoRoad.cz, 15. února 2021, 23:02 Google+

Legislativa se ohledně hlášení dopravních nehod v minulosti již vícekrát změnila, a spousta řidičů stále neví, jak se v případě vzniklé pojistné události zachovat. Myslíte si, že povinné ručení vše vyřeší za vás? Velkou část vezme pojišťovna na sebe, jsou ale výjimky – například řízení pod vlivem, kdy by se vám způsobení škody mohlo pěkně prodražit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

V loňském roce se na českých silnicích stalo téměř 90 tisíc dopravních nehod. Ty může zavinit nepozornost, nepředvídaná událost nebo i obyčejná špatná shoda náhod. Vždy je ale nejdůležitější celou nastalou situaci vyřešit s klidem a vědět, jak se zachovat. Jako první si položte základní otázku – jsou na místě zranění, nebo to odnesly jen „plechy”? Podle toho postupujte, případně si neváhejte říct o pomoc či se obrátit na odborníka.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Kdy volat policii
Je-li srážka mírná a na autě vzniklo pouze škrábnutí, můžete vše vyřešit sami na místě, a to pomocí formuláře záznamu o dopravní nehodě, který vás navede, jak zaznamenat způsobenou škodu. Pokud si nejste jistí, v jakých případech volat policii, zde je alespoň pár základních scénářů, kdy je jejich přítomnost na místě nehody vyžadována. Příslušníky policie volejte, pokud poškození jednoho z automobilů zřejmě přesahuje částku 100 tisíc, stejně tak, je-li na místě někdo raněný. Další ze scénářů, kdy volají účastníci havárie číslo 158 je, když se poškodí majetek třetích osob, tedy v případě poničení dopravního značení nebo například plotu přilehlého rodinného domu a to samé platí i v případě srážky se zvěří. Policii na místo havárie volejte stejně tak v případě, když se s druhým subjektem nemůžete domluvit a nastala mezi vámi patová situace.

Formulář záznamu o dopravní nehodě je sice velmi jednoduchý a intuitivní, takže popsat průběh srážky zvládne i řidič začátečník, problém však může být jeho následné znevěrohodnění, tedy že si jeden z účastníků rozmyslí svou výpověď. Policejní protokol je samozřejmě průkaznější. „Ačkoliv taková nehoda může být pro každého jinak stresující, prioritou je zastavit vozidlo a reagovat na nastalou situaci. Snažte se zhodnotit škody s druhým z účastníků nehody a postupujte koordinovaně,” radí Tomáš Smolík z D.A.S pojišťovny právní ochrany.

Viník je obvykle jen jeden
Pokud jste tedy nehodu způsobili a jste jednoznačným viníkem, bude se vás týkat odpovědnost za nastalé škody. Havárii nahlásíte své pojišťovně, u níž vedete povinné ručení auta, a ta poškozenému vyplatí požadovanou částku. V případě, že viníkem nejste a stala se vám újma na majetku, obraťte se na odpovědnostní pojišťovnu viníka (nebo pokud máte havarijní pojištění, tak můžete i na svou pojišťovnu). V každém případě je důležité pořídit si záznam takové nehody i znehodnoceného majetku a nafotit si zdemolované auto. Jestliže se s protistranou nejste schopni domluvit, jak se nehoda odehrála, právě nafocený materiál může pomoci k vyřešení situace. Stejně tak je možné zajistit si svědky – když vám projíždějící auto zastaví a snaží se pomoci, neváhejte využít nabízené ochoty či minimálně získat kontakt na takového svědka. Pokud pojišťovna nechce uhradit vámi způsobenou škodu na cizím vozidle, neváhejte se obrátit s dotazy na samotného likvidátora či podat stížnost na oddělení zákaznického servisu v případě vaší nespokojenosti s plněním ze strany pojišťovny. V dalším kroku můžete využít také služby právníka, který se v této problematice orientuje a může vám s řešením situace pomoct.

Co hradí pojišťovna? A kam už její kompetence nesahají?
Povinné ručení je jednou z povinností, kterou má každý majitel motorového vozu. Pokud pravidelně pojistku hradíte, jste přinejmenším finančně chráněni proti nehodám, které způsobíte, do výše limitu sjednaného ve smlouvě. Přesto jsou sice situace, kdy vám sjednané pojištění nepomůže. Jednak to jsou výjimky, které nejsou povinným ručením vůbec kryty, například újma, kterou utrpěl řidič vozidla, jehož provozem byla újma způsobena, při účasti na organizovaném motoristickém závodu či škodu způsobenou jinému vašemu vozidlu. A pak jsou případy, kdy sice pojišťovna poškozenému újmu bude hradit, ale pak ji po vás bude vymáhat. Jde například o úmyslné způsobení havárie nebo jízdu bez řidičského oprávnění, případně řízení vozidla pod vlivem alkoholu, omamné nebo psychotropní látky.

Výjimečně je ve hře taky situace, že viník incidentu nemá zřízené povinné ručení automobilu a na první pohled to vypadá, že vám hrozí ztráta odškodného. „Vyjde nastejno, zda o tom viník ví, nebo neví. V případě, že by vám byla způsobena škoda nepojištěným vozidlem, tak způsobenou újmu uhradí Česká kancelář pojistitelů z tzv. garančního fondu,” dodává Tomáš Smolík.

Kde ještě může nastat problém?
Velmi běžně se stává, že vám auto odře někdo na parkovišti obchodního domu nebo při parkování na ulici. Zde přichází v úvahu možné využít záznamu kamer, které na vytížených místech v současnosti již často bývají. Kdy vám ale ani případná kamera nepomůže, je například případ, kdy se nehoda nebo poškození vozu stane na nezpevněné silnici, tedy někde na polní cestě. Tam totiž již kompetence pojišťovny nesahají, v úvahu přichází jen posouzení, zda bude shledána odpovědnost vlastníka komunikace. „Jisté riziko je dále v areálu firmy nebo průmyslového závodu, kde vás vpustí pouze skrze závoru. Tento prostor nemusí být pozemní komunikací, takže se tam mohou pohybovat specifické stroje, které ani nemusí mít povinné ručení,” upozorňuje Tomáš Smolík ze společnosti D.A.S. Při každé dopravní nehodě dbejte na řádný záznam škod a pokud není jisté, kdo je viníkem, neváhejte a obraťte se na policii. Pokud je to možné, zajistěte si svědky a důkazy a vše vyřizujte s chladnou hlavou.

Asistenční služba jako odborná pomoc
Volat asistenci k dopravní nehodě se vyplatí v případě, že to situace vyžaduje, například když vozidla nemohou z místa sama odjet. Stejně tak můžete službu využít, pokud si nejste jistí, jak havárii vyřešit či si nevíte rady s postupem při řešení její dokumentace. Vždy je lepší využít asistenci ze strany vlastní pojišťovny, jelikož máte jistotu, že vše proběhne adekvátně a následně nebude problém s předáním podkladů k řešení nastalých škod. „Stávalo se, že chvíli po nehodě zastavilo kolemjedoucí auto se službou nabízející pomoc, ačkoliv nemělo s pojišťovnou nic společného. Vy jste jim ve stresu a pod tlakem podepsali nějaké papíry a nakonec likvidace pojistné události vůbec nemusela probíhat tak hladce, případně jste sami museli něco takové firmě platit. To už se teď naštěstí v takové míře neděje,” konstatuje Tomáš Smolík. Existuje ale také Českou kanceláří pojistitelů provozovaná linka pomoci řidičům, která funguje na čísle 1224, na ni se obracejte s jakýmkoliv dotazem ve vztahu k asistenčním službám nebo klidně po nehodě, pokud sami neznáte číslo na vaší asistenční službu.  

Vytisknout

Diskuze: Co dělat po nehodě? Odborníci popsali, co nám pomůže, kde jsou rizika, nač si dát pozor

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Galaxy Hybrid

Test Ford Galaxy 2.5 Hybrid Titanium – nejlepší volba pro velikou rodinu?

McLaren GT

McLaren je na prodej? Údajně kolem krouží hned dvě automobilky

Škoda Felicia Pick-up 4x4

Asi úplně nejdrsnější Felicia 4x4 Pick-up, jaká kdy spatřila světlo světa, je na prodej

suzuki s-cross

Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

Škoda Afriq

Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

Ilustrační foto

Čekalo se, jak dopadne Tesla. Respektovaná Consumer Reports se vyjádřila ke kvalitě vozů

ford ranger

Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Škoda Karoq

Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

toyota mirai

V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

toyota mirai

První svezení v Toyotě Mirai. Je tohle budoucnost?

Peugeot LCV

100% elektrická řada LCV má značce Peugeot zajistit vedoucí pozici na trhu

Toyota Hilux 2.8D-4D Invincible Sport

Test: Toyota Hilux 2.8D-4D – legenda do těch nejnáročnějších podmínek, která má ovšem veliké ale

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen vyvíjí podvozek budoucnosti. Manažer řekl, co změní nejvíc

Facelift Volkswagenu T-Roc

Facelift Volkswagenu T-Roc: Změny designu malé, technologií větší. Základní cena 544 tisíc

Porsche Taycan GTS

Porsche představilo Taycan GTS s revoluční panoramatickou střechou

reklama

Doporučujeme

Renault 5 a prototyp nového Renaultu 5

Šibalský pohled prototypu nového Renaultu 5

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Asi úplně nejdrsnější Felicia 4x4 Pick-up, jaká kdy spatřila světlo světa, je na prodej

  2. Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

  3. Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

  4. Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

  5. V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

  6. Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud