První sériově vyráběná Toyota GR Yaris sjela z výrobní linky v japonském závodu Motomači v Toyota City. Zbrusu nový výrobní závod byl navržen speciálně se zohledněním nároků na výrobu modelu GR Yaris.
Návrat Toyoty k výrobě sportovních vozů v Japonsku umožnil výrobním inženýrům přepracovat montážní postupy speciálně pro GR Yaris. Společnost Toyota Gazoo Racing kromě toho založila Závod GR navržený speciálně pro výrobu sportovních vozů GR.
Zde funguje několik samostatných montážních buněk, které jsou propojeny automaticky naváděnými vozidly. Na lince pro výrobu karoserií a montáž vozidel se nepoužívají žádné dopravníky.
Díky zavedení nových procesů je v závodu možné vyrábět mimořádně tuhé karoserie, což je v případě sportovních vozů nutnost, a zároveň zajistit vysokou přesnost montáže. Splnění obou těchto požadavků je v případě standardních výrobních linek pro velkosériovou výrobu problematické.
Na výrobě se podílí mistři Takumi Společnost TOYOTA GAZOO Racing koncentrovala v závodě zkušené techniky z celé Toyoty. Členové tohoto týmu, proslulí svými mimořádně vysokými schopnostmi, jsou označováni jako řemeslní mistři Takumi. Uvedený závod TGR se rovněž využívá pro účely školení řemeslných a technických dovedností pracovníků z dalších výrobních závodů Toyoty.
Jedinečný sportovní model GR Yaris se zrodil na rallyových tratích šampionátu WRC. Vůz o hmotnosti pouhých 1280 kg je postaven na nové podvozkové platformě a pohání jej zbrusu nový přeplňovaný tříválec 1,6 litru s maximálním výkonem 261 koní a točivým momentem 360 Nm. Pyšní se též speciálním pohonem všech kol GR-FOUR, jehož přímým předobrazem byly závodní vozy.
V návaznosti na úspěšné zahájení rezervací letos na jaře bude prioritou zajistit co nejrychlejší dodávky vozů pro tyto první zákazníky, kteří by mohli svůj automobil přebírat na přelomu let 2020/2021.
V Česku se již během prvních dvou týdnů prodalo prvních 50 vozů přidělených pro místní trh. V tuto chvíli si vůz objednalo již 56 českých zákazníků a je možné, že zbývající vozy určené pro český trh v letošním roce se během několika týdnů vyprodají. Cena nové Toyoty GR Yaris začíná na 899 900 Kč.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?