Volkswagen Užitkové vozy poprvé představuje nový model e-BULLI s výhradně elektrickým pohonem. Studie vybavená komponenty pohonu aktuálních elektromobilů Volkswagen vychází z náročně restaurovaného vozu T1 Samba Bus vyrobeného v roce 1966.
Na začátku byl zdánlivě opovážlivý nápad vybavit historický vůz Bulli pohonem s nulovými lokálními emisemi, který by byl odpovědí na výzvy nové doby. Za tím účelem vznikl tým, složený z inženýrů a designérů značky Volkswagen Užitkové vozy, odborníků na pohony ze společnosti Volkswagen Group Components a specialistů na přestavby vozidel na elektromobily ze společnosti eClassics. Za základ budoucí studie e-BULLI si tým vybral vůz T1 Samba Bus, který byl vyroben v roce 1966 v Hannoveru a před touto přestavbou jezdil půl století v Kalifornii. Od začátku byl stanoven jasný cíl: e-BULLI měl být T1 s aktuálními komponenty elektrického pohonu koncernu Volkswagen. Tento plán byl nyní realizován v podobě studie e-BULLI, která názorně ukazuje nesmírný potenciál tohoto konceptu.
Nové komponenty elektrického pohonuČtyřválcový „boxer“ o výkonu 32 kW (44 k) uvolnil ve studii e-BULLI místo nehlučnému elektromotoru Volkswagen s výkonem 61 kW (83 k). Již z porovnání výkonů – elektromotor je téměř dvakrát výkonnější než zážehový „boxer“ – je zřejmé, že se studie vyznačuje zcela odlišnou výkonovou charakteristikou. Ještě větší rozdíly panují z hlediska točivého momentu. Nový systém pohonu poskytuje nejvyšší točivý moment 212 N.m, což je více než dvojnásobek hnací síly původního motoru T1 z roku 1966 (102 N.m). Jak je pro elektromotory typické, maximální točivý moment je navíc k dispozici okamžitě. A tím se mění vše. „Oficiální“ T1 ještě nikdy nejezdil s takovou dynamikou jako tento e-BULLI, který nabízí dosud nevídané zážitky z tiché, plynulé a klidné jízdy. Fascinace pohonem s nulovými emisemi se zde snoubí s nenapodobitelným stylem klasického modelu Bulli.
Hnací síla je přenášena prostřednictvím 1stupňové převodovky. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je nyní umístěna páka voliče provozních režimů s polohami P, R, N, D, B. V režimu B může řidič měnit stupeň rekuperace – zpětné získávání kinetické energie při zpomalování. Nejvyšší rychlost studie e-BULLI je elektronicky omezena na 130 km/h. T1 s původním pohonem dosahoval nejvyšší rychlosti 105 km/h.
Stejně jako plochý motor s protiběžnými písty v zádi modelu T1 z roku 1966 pohání i elektromotor studie e-BULLI z roku 2020 kola zadní nápravy. Napájení elektromotoru zajišťuje sada lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 45 kWh elektrické energie. Ve spolupráci s firmou eClassics optimalizovaná výkonová elektronika v zádi studie e-BULLI reguluje toky elektrického proudu s vysokým napětím mezi elektromotorem a sadou akumulátorů. Stejnosměrný proud (DC) z akumulátorů je přitom přeměňován na střídavý proud (AC) pro elektromotor. Prostřednictvím tzv. měniče DC/DC je navíc napájena i elektrická síť vozidla s napětím 12 V.
Všechny sériově vyráběné díly elektrického pohonu dodala společnost Volkswagen Group Components ze svého závodu v Kasselu. Závod pro výrobu komponentů v Braunschweigu k tomu přidal moduly lithium-iontových akumulátorů, které společnost eClassics sestavila do akumulátorového systému koncipovaného speciálně pro T1. Stejně jako u nového modelu ID.3 a budoucího elektromobilu ID.BUZZ je vysokonapěťová sada akumulátorů uložena uprostřed pod podlahou. Toto uspořádání snižuje těžiště studie e-BULLI, což vylepšuje její jízdní vlastnosti.
Na rychlonabíjecích stanicích CCS nabití na 80 procent kapacity za 40 minut
Akumulátory jsou nabíjeny prostřednictvím nabíjecí zásuvky CCS (Combined Charging System), která umožňuje nabíjení jak střídavým, tak i stejnosměrným proudem. Při nabíjení střídavým proudem lze v závislosti na druhu nabíjecího zařízení využívat nabíjecí výkon od 2,3 do 22 kW. V případě stejnosměrného proudu je možné rychlé nabíjení výkonem až 50 kW. Studie e-BULLI s nabíjecí zásuvkou CCS dokáže tímto způsobem doplnit vysokonapěťovou sadu akumulátorů na 80 procent její kapacity za pouhých 40 minut. Dojezd na jedno nabití je více než 200 kilometrů.
Nový podvozek zvyšuje úroveň komfortu, dynamiky a bezpečnosti
V porovnání s modelem T1 zcela odlišné zážitky z jízdy jsou ve studii e-BULLI umocněny rovněž nově koncipovaným podvozkem: víceprvkové zavěšení předních a zadních kol, nastavitelná tuhost tlumičů a pružin ve spojení s novým hřebenovým řízením a kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na přední i zadní nápravě přispívají k suverénním jízdním vlastnostem s nevídanou dynamikou.
Volkswagen Užitkové vozy pozměnil i design exteriéru a interiéru
Současně s novým elektrickým pohonem vznikl pro studii e-BULLI také avantgardní a stylový koncept exteriéru a interiéru. Nový vzhled a příslušná technická řešení vyvinulo designérské centrum značky Volkswagen Užitkové vozy ve spolupráci s oddělením historických vozidel značky Volkswagen Užitkové vozy a oddělením komunikace. Designéři přitom velmi citlivě modernizovali exteriér ikony s novým dvoubarevným lakováním v metalických odstínech „Energetic Orange Metallic“/„Golden Sand Metallic MATTE“. Spojení s moderní dobou dávají jasně najevo vnější detaily, jakými jsou například nové kruhové světlomety LED s funkcí denního svícení. Na zádi jsou navíc umístěny diody LED, které řidiče již při příchodu k vozu e-BULLI informují o množství elektrické energie v sadě lithium-iontových akumulátorů.
Ještě více změn se odehrálo v osmimístném interiéru modelu T1, což prozradí už zběžné nahlédnutí dovnitř okny. Designéři značky Volkswagen Užitkové vozy zcela nově koncipovali mnohé části interiéru, aniž by přitom na jedinou sekundu ztratili ze zřetele originál. Mezi nové prvky vnitřní výbavy patří sedadla, která ladí s lakováním karoserie dvoubarevným čalouněním v odstínech „Saint-Tropez“/„Saffrano Orange“.
Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je umístěna konzola s novou pákou voliče provozních režimů jednostupňové převodovky. Na konzole je navíc umístěno tlačítko Start-Stop pro elektromotor. Podlaha je kompletně vyrobena z masivního dřeva a svým vzhledem připomíná paluby plavidel. Ve spojení s přívětivě světlými odstíny kůže tím tento elektrifikovaný Samba Bus získal přímořský charakter. Uvedený dojem ještě umocňuje velké panoramatické posuvné střešní okno.
Citlivých úprav se dočkala také přístrojová deska. Originální pojetí přebírá nový rychloměr, do něhož je integrován dvouřádkový displej, jenž vytváří spojení se současností. Digitální displej v jinak analogovém rychloměru informuje řidiče mimo jiné o dojezdu. Elektroluminiscenční diody navíc ukazují, zda je zatažena parkovací brzda nebo je do zásuvky připojen konektor pro nabíjení. Uprostřed rychloměru se nachází malý, ale ušlechtilý detail v podobě stylizovaného symbolu Bulli. Tablet integrovaný do stropní konzoly zobrazuje mnoho dalších informací. Díky systému Volkswagen „We Connect“ může řidič modelu e-BULLI získávat užitečné informace z webového portálu, a to prostřednictvím aplikace na chytrém telefonu nebo na počítači. Získá zde například přehled o zbývající době nabíjení, aktuálním dojezdu, počtu ujetých kilometrů, době jízdy a spotřebě elektrické energie včetně rekuperace kinetické energie. Hudbou potěší cestující audiosystém ve vytříbeném stylu „retro“, avšak s nejmodernější technikou včetně DAB+, Bluetooth a USB. Audiosystém je propojen se zvukovou aparaturou s neviditelnými komponenty včetně aktivního subwooferu.
Zájemci, které nový elektrifikovaný e-BULLI nadchl, si mohou svůj sen o T1 s nulovými lokálními emisemi splnit díky společnosti eClassics, jež nabízí přestavbu vozu T1 na elektromobil za ceny od 64 900 EUR včetně nově vyvinuté přední a zadní nápravy. Nabídka firmy eClassics zahrnuje rovněž přestavby vozidel T2 a T3. Autorizovaným prodejcům nabízí eClassics také sadu dílů připravenou k montáži.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?