Kudy z nudy - Toyota Supra se vrací na závodní dráhu

AutoRoad.cz, 18. března 2020, 21:05 Aktualizováno 21.3.2020, 10:36 Google+

Toyota GR Supra GT4 je přichystána bojovat na evropských okruzích, bohužel premiéra bude muset počkat na konec současné pandemie. Tak se alespoň seznamte s technikou a týmy, které GR Supru na závodní tratě nasadí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota GR Supra GT4

Toyota GR Supra GT4 | foto: Toyota

Sdílejte článek

Nepsanou královnou motorsportu je Formule 1. Je nejrychlejší, nejprestižnější a suverénně taky nejdražší. Přesto je tato disciplína v poslední době cílem kritiky, především je zpochybňována sportovní hodnota závodů, naopak nikdo nepochybuje o tom, že každý podnik je velkou místní společenskou událostí. Ovšem jenom pro vyvolené. Do depa a parkoviště závodních strojů se běžný fanoušek motorsportu nedostane. Pro něj zbývají pouze předražené tribuny, z kterých může sledovat často velmi nudný dvouhodinový závod, na první pohled stejných vozidel, rozlišených pouze barevným „kabátem“ dle sponzorů a příslušnosti k jednotlivým stájím. Závod je často rozhodnut předem dle kvalifikačních časů. Po hromadném startu následuje dvouhodinové nudné kroužení s velkými rozestupy mezi jednotlivými formulemi, kdy předjíždění se odehrává zásadně při zastávce v depu, protože aerodynamika vozidel formule 1 těsný souboj a předjetí prakticky neumožňuje.

Je nutno podotknout, žávody formulí všech kategorií svůj úkol zajímavé podívané splní pouze pokud závodní pole jede spolu a jezdci na všech pozicích spolu bojuji až do cíle. Tak je je tomu například v americkém šampionátu IndyCar.

Naštěstí existují šampionáty, které nabízejí oku motoristického fanouška velmi pestrou podívanou. Startovní pole je totiž různorodé, automobily mají důvěrně známý tvar vozidel, které je možné potkat v běžném silničním provozu. Přitom mají dostatečný výkon, aby předvedly hodnotnou sportovní podívanou. Hádáte správně, jedná se o závody vozidel třídy GT, které svou sledovaností navázaly na velmi oblíbené závody upravených cestovní vozů.

GT jsou však atraktivnější a už v základu nabízejí slušný výkon, který po případné úpravě pro jednotlivé třídy zaručuje dostatečnou rychlost pro napínavé a zajímavé závody. Právě pro třídu GT4, to je třída mírně upravených vozidel GT, byla homologovaná legendární Toyota Supra.

Tato třída má umožnit co největší počet účastníků díky nižším nákladům na techniku než třída GT dle pravidel FIA pro mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. K vypsání této kategorie přispěla především organizace Stéphane Ratel Organisation, která prosazuje myšlenku, že zárukou kvalitní motoristické události je široké, ale výkonnostně vyrovnané startovní pole, které není tvořeno pouze několika továrními týmy.

Proto musela nová Toyota GR Supra po homologaci absolvovat jízdní zkoušky na okruhu Paul Ricard na jihu Francie s cílem stanovit příslušný parametr BOP- Balance of Performance. Je to koeficient stanovující doplňující technické parametry, které vyrovnají celkovou výkonnost vozidla oproti zbývajícím vozidlům startujícím v závodech. Přidáním hmotnosti, případným snížením plnícího tlaku turbodmychadel, nebo omezení objemu palivové nádrže jsou znevýhodněny vozidla, která jsou svou konstrukcí od počátku „neporazitelná“. Tím je dosaženo toho, že ve startovním poli s různými konstrukcemi a parametry automobilů je umožněno rovnocenné soupeření na závodní dráze.

Vývoj vozu GR Supra GT4 však začal dlouho před udělěnou homologací. Probíhal ve společnosti TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) byl zahájen počátkem roku 2019 a zahrnoval i vyčerpávající testovací program, čítající přes 12 tisíc kilometrů na různých okruzích po celé Evropě pod vedením zkušeného jezdce Stéphaneho Ortelliho a dalších testovacích jezdců s různorodým profesním zázemím.

Toyota GR Supra GT4 byla navržena pro závodní jezdce všech úrovní. Její výhodou je jedinečný systém pohonu „Intelligent GT4 Racing System“, který prostřednictvím intuitivní elektroniky a automatických zásahů minimalizuje odvádění pozornosti od řízení a umožňuje plně se soustředit na samotný závod.

img-responsive

Toyota GR Supra | foto: Toyota

Potřebný výkon zajišťuje řadový šestiválec 3,0 litru s jedním turbodmychadlem typu Twin Scroll, odladěný na 430 koní. Sekunduje mu sedmistupňová sportovní automatická převodovka a pohon zadních kol. Bezporuchový provoz za maximálního zatížení zajišťují maziva Ravenol.

V návaznosti na udělení homologace GT4 se začnou zákazníkům okamžitě dodávat první okruhové speciály GR Supra GT4, připravené zúčastnit se nejrůznějších závodních seriálů po celé Evropě.

Dvě vozidla zakoupil tým Ring Racing se sídlem nedaleko Nürburgringu, jeden vůz bude nasazen do německého mistrovství ADAC GT4, které letos zahrnuje šestici podniků. Další vůz pojede devítikolový seriál Nürburgring Langstrecken Serie, dříve známý pod označením VLN. Ring Racing kromě toho jeden z vozů v barvách týmu Novel Racing nasadí do závodu 24 hodin Nürburgringu.

img-responsive

Toyota GR Supra GT4 | foto: Toyota

Dva vozy GR Supra GT4 v letošním roce využije i francouzský tým CMR – jeden se zapojí do evropského seriálu GT4 a druhý bude nasazen do šestikolového francouzského seriálu GT4.

Tým Speedworks Motorsport z Velké Británie, který se již účastní britského šampionátu cestovních vozů (BTTC) s modelem Toyota Corolla, nasadí jeden vůz GR Supra GT4 (s jezdeckou sestavou Sam Smelt a James Kell) v rámci sedmikolového seriálu British GT, kde souběžně jedou vozidla kategorií GT3 a GT4.

Z důvodu vysokého zájmu ze strany zákazníků byly první kusy GR Supra GT4 rychle vyprodány. Výrobce již přijal objednávky na další várku vozidel, jejichž dodávka je naplánována na počátek letošního léta.

Toyoto děkujeme, je doopravdy na co se těšit!

Vytisknout

Diskuze: Kudy z nudy - Toyota Supra se vrací na závodní dráhu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

Mercedes-AMG G63 4×4²

Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

Tesla

Tesla bude propouštět, ve velkém

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Ne všechna prvenství má Mercedes, nový protikolizní systém vyvinula japonská automobilka

Ferrari P80/C

Ferrari: Jeden plánovaný systém nikdy do našich aut nedáme

Stojan benzínové pumpy

Fiala se bude rvát za dostupná auta a představil svůj nápad

Tesla Model Y

Mají zachránit planetu, přitom už tak drahé Tesly ještě přitvrdily

Toyota Compact Cruiser EV

Elektrický teréňák Compact Cruiser EV od Toyoty získal designovou cenu

Volkswagen Caddy 4Motion

Test: Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI 4Motion – kříženec dodávky a MPV s pohonem všech kol

Ford

Ani Fordu se svolávací akce nevyhnuly. Tři miliony aut musí do servisu

reklama

Doporučujeme

Studenti staví parádní spider ze Škody Scala

Studenti staví parádní spider ze Škody Scala

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

  2. Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

  3. Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

  4. Úpravy Gumbal kára, část první

  5. Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

  6. Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud