Toyota GR Supra GT4 je přichystána bojovat na evropských okruzích, bohužel premiéra bude muset počkat na konec současné pandemie. Tak se alespoň seznamte s technikou a týmy, které GR Supru na závodní tratě nasadí.
Nepsanou královnou motorsportu je Formule 1. Je nejrychlejší, nejprestižnější a suverénně taky nejdražší. Přesto je tato disciplína v poslední době cílem kritiky, především je zpochybňována sportovní hodnota závodů, naopak nikdo nepochybuje o tom, že každý podnik je velkou místní společenskou událostí. Ovšem jenom pro vyvolené. Do depa a parkoviště závodních strojů se běžný fanoušek motorsportu nedostane. Pro něj zbývají pouze předražené tribuny, z kterých může sledovat často velmi nudný dvouhodinový závod, na první pohled stejných vozidel, rozlišených pouze barevným „kabátem“ dle sponzorů a příslušnosti k jednotlivým stájím. Závod je často rozhodnut předem dle kvalifikačních časů. Po hromadném startu následuje dvouhodinové nudné kroužení s velkými rozestupy mezi jednotlivými formulemi, kdy předjíždění se odehrává zásadně při zastávce v depu, protože aerodynamika vozidel formule 1 těsný souboj a předjetí prakticky neumožňuje.
Je nutno podotknout, žávody formulí všech kategorií svůj úkol zajímavé podívané splní pouze pokud závodní pole jede spolu a jezdci na všech pozicích spolu bojuji až do cíle. Tak je je tomu například v americkém šampionátu IndyCar.
Naštěstí existují šampionáty, které nabízejí oku motoristického fanouška velmi pestrou podívanou. Startovní pole je totiž různorodé, automobily mají důvěrně známý tvar vozidel, které je možné potkat v běžném silničním provozu. Přitom mají dostatečný výkon, aby předvedly hodnotnou sportovní podívanou. Hádáte správně, jedná se o závody vozidel třídy GT, které svou sledovaností navázaly na velmi oblíbené závody upravených cestovní vozů.
GT jsou však atraktivnější a už v základu nabízejí slušný výkon, který po případné úpravě pro jednotlivé třídy zaručuje dostatečnou rychlost pro napínavé a zajímavé závody. Právě pro třídu GT4, to je třída mírně upravených vozidel GT, byla homologovaná legendární Toyota Supra.
Tato třída má umožnit co největší počet účastníků díky nižším nákladům na techniku než třída GT dle pravidel FIA pro mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. K vypsání této kategorie přispěla především organizace Stéphane Ratel Organisation, která prosazuje myšlenku, že zárukou kvalitní motoristické události je široké, ale výkonnostně vyrovnané startovní pole, které není tvořeno pouze několika továrními týmy.
Proto musela nová Toyota GR Supra po homologaci absolvovat jízdní zkoušky na okruhu Paul Ricard na jihu Francie s cílem stanovit příslušný parametr BOP- Balance of Performance. Je to koeficient stanovující doplňující technické parametry, které vyrovnají celkovou výkonnost vozidla oproti zbývajícím vozidlům startujícím v závodech. Přidáním hmotnosti, případným snížením plnícího tlaku turbodmychadel, nebo omezení objemu palivové nádrže jsou znevýhodněny vozidla, která jsou svou konstrukcí od počátku „neporazitelná“. Tím je dosaženo toho, že ve startovním poli s různými konstrukcemi a parametry automobilů je umožněno rovnocenné soupeření na závodní dráze.
Vývoj vozu GR Supra GT4 však začal dlouho před udělěnou homologací. Probíhal ve společnosti TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) byl zahájen počátkem roku 2019 a zahrnoval i vyčerpávající testovací program, čítající přes 12 tisíc kilometrů na různých okruzích po celé Evropě pod vedením zkušeného jezdce Stéphaneho Ortelliho a dalších testovacích jezdců s různorodým profesním zázemím.
Toyota GR Supra GT4 byla navržena pro závodní jezdce všech úrovní. Její výhodou je jedinečný systém pohonu „Intelligent GT4 Racing System“, který prostřednictvím intuitivní elektroniky a automatických zásahů minimalizuje odvádění pozornosti od řízení a umožňuje plně se soustředit na samotný závod.
Potřebný výkon zajišťuje řadový šestiválec 3,0 litru s jedním turbodmychadlem typu Twin Scroll, odladěný na 430 koní. Sekunduje mu sedmistupňová sportovní automatická převodovka a pohon zadních kol. Bezporuchový provoz za maximálního zatížení zajišťují maziva Ravenol.
V návaznosti na udělení homologace GT4 se začnou zákazníkům okamžitě dodávat první okruhové speciály GR Supra GT4, připravené zúčastnit se nejrůznějších závodních seriálů po celé Evropě.
Dvě vozidla zakoupil tým Ring Racing se sídlem nedaleko Nürburgringu, jeden vůz bude nasazen do německého mistrovství ADAC GT4, které letos zahrnuje šestici podniků. Další vůz pojede devítikolový seriál Nürburgring Langstrecken Serie, dříve známý pod označením VLN. Ring Racing kromě toho jeden z vozů v barvách týmu Novel Racing nasadí do závodu 24 hodin Nürburgringu.
Dva vozy GR Supra GT4 v letošním roce využije i francouzský tým CMR – jeden se zapojí do evropského seriálu GT4 a druhý bude nasazen do šestikolového francouzského seriálu GT4.
Tým Speedworks Motorsport z Velké Británie, který se již účastní britského šampionátu cestovních vozů (BTTC) s modelem Toyota Corolla, nasadí jeden vůz GR Supra GT4 (s jezdeckou sestavou Sam Smelt a James Kell) v rámci sedmikolového seriálu British GT, kde souběžně jedou vozidla kategorií GT3 a GT4.
Z důvodu vysokého zájmu ze strany zákazníků byly první kusy GR Supra GT4 rychle vyprodány. Výrobce již přijal objednávky na další várku vozidel, jejichž dodávka je naplánována na počátek letošního léta.
Toyoto děkujeme, je doopravdy na co se těšit!
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?