Toyota GR Supra GT4 je přichystána bojovat na evropských okruzích, bohužel premiéra bude muset počkat na konec současné pandemie. Tak se alespoň seznamte s technikou a týmy, které GR Supru na závodní tratě nasadí.
Nepsanou královnou motorsportu je Formule 1. Je nejrychlejší, nejprestižnější a suverénně taky nejdražší. Přesto je tato disciplína v poslední době cílem kritiky, především je zpochybňována sportovní hodnota závodů, naopak nikdo nepochybuje o tom, že každý podnik je velkou místní společenskou událostí. Ovšem jenom pro vyvolené. Do depa a parkoviště závodních strojů se běžný fanoušek motorsportu nedostane. Pro něj zbývají pouze předražené tribuny, z kterých může sledovat často velmi nudný dvouhodinový závod, na první pohled stejných vozidel, rozlišených pouze barevným „kabátem“ dle sponzorů a příslušnosti k jednotlivým stájím. Závod je často rozhodnut předem dle kvalifikačních časů. Po hromadném startu následuje dvouhodinové nudné kroužení s velkými rozestupy mezi jednotlivými formulemi, kdy předjíždění se odehrává zásadně při zastávce v depu, protože aerodynamika vozidel formule 1 těsný souboj a předjetí prakticky neumožňuje.
Je nutno podotknout, žávody formulí všech kategorií svůj úkol zajímavé podívané splní pouze pokud závodní pole jede spolu a jezdci na všech pozicích spolu bojuji až do cíle. Tak je je tomu například v americkém šampionátu IndyCar.
Naštěstí existují šampionáty, které nabízejí oku motoristického fanouška velmi pestrou podívanou. Startovní pole je totiž různorodé, automobily mají důvěrně známý tvar vozidel, které je možné potkat v běžném silničním provozu. Přitom mají dostatečný výkon, aby předvedly hodnotnou sportovní podívanou. Hádáte správně, jedná se o závody vozidel třídy GT, které svou sledovaností navázaly na velmi oblíbené závody upravených cestovní vozů.
GT jsou však atraktivnější a už v základu nabízejí slušný výkon, který po případné úpravě pro jednotlivé třídy zaručuje dostatečnou rychlost pro napínavé a zajímavé závody. Právě pro třídu GT4, to je třída mírně upravených vozidel GT, byla homologovaná legendární Toyota Supra.
Tato třída má umožnit co největší počet účastníků díky nižším nákladům na techniku než třída GT dle pravidel FIA pro mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. K vypsání této kategorie přispěla především organizace Stéphane Ratel Organisation, která prosazuje myšlenku, že zárukou kvalitní motoristické události je široké, ale výkonnostně vyrovnané startovní pole, které není tvořeno pouze několika továrními týmy.
Proto musela nová Toyota GR Supra po homologaci absolvovat jízdní zkoušky na okruhu Paul Ricard na jihu Francie s cílem stanovit příslušný parametr BOP- Balance of Performance. Je to koeficient stanovující doplňující technické parametry, které vyrovnají celkovou výkonnost vozidla oproti zbývajícím vozidlům startujícím v závodech. Přidáním hmotnosti, případným snížením plnícího tlaku turbodmychadel, nebo omezení objemu palivové nádrže jsou znevýhodněny vozidla, která jsou svou konstrukcí od počátku „neporazitelná“. Tím je dosaženo toho, že ve startovním poli s různými konstrukcemi a parametry automobilů je umožněno rovnocenné soupeření na závodní dráze.
Vývoj vozu GR Supra GT4 však začal dlouho před udělěnou homologací. Probíhal ve společnosti TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) byl zahájen počátkem roku 2019 a zahrnoval i vyčerpávající testovací program, čítající přes 12 tisíc kilometrů na různých okruzích po celé Evropě pod vedením zkušeného jezdce Stéphaneho Ortelliho a dalších testovacích jezdců s různorodým profesním zázemím.
Toyota GR Supra GT4 byla navržena pro závodní jezdce všech úrovní. Její výhodou je jedinečný systém pohonu „Intelligent GT4 Racing System“, který prostřednictvím intuitivní elektroniky a automatických zásahů minimalizuje odvádění pozornosti od řízení a umožňuje plně se soustředit na samotný závod.
Potřebný výkon zajišťuje řadový šestiválec 3,0 litru s jedním turbodmychadlem typu Twin Scroll, odladěný na 430 koní. Sekunduje mu sedmistupňová sportovní automatická převodovka a pohon zadních kol. Bezporuchový provoz za maximálního zatížení zajišťují maziva Ravenol.
V návaznosti na udělení homologace GT4 se začnou zákazníkům okamžitě dodávat první okruhové speciály GR Supra GT4, připravené zúčastnit se nejrůznějších závodních seriálů po celé Evropě.
Dvě vozidla zakoupil tým Ring Racing se sídlem nedaleko Nürburgringu, jeden vůz bude nasazen do německého mistrovství ADAC GT4, které letos zahrnuje šestici podniků. Další vůz pojede devítikolový seriál Nürburgring Langstrecken Serie, dříve známý pod označením VLN. Ring Racing kromě toho jeden z vozů v barvách týmu Novel Racing nasadí do závodu 24 hodin Nürburgringu.
Dva vozy GR Supra GT4 v letošním roce využije i francouzský tým CMR – jeden se zapojí do evropského seriálu GT4 a druhý bude nasazen do šestikolového francouzského seriálu GT4.
Tým Speedworks Motorsport z Velké Británie, který se již účastní britského šampionátu cestovních vozů (BTTC) s modelem Toyota Corolla, nasadí jeden vůz GR Supra GT4 (s jezdeckou sestavou Sam Smelt a James Kell) v rámci sedmikolového seriálu British GT, kde souběžně jedou vozidla kategorií GT3 a GT4.
Z důvodu vysokého zájmu ze strany zákazníků byly první kusy GR Supra GT4 rychle vyprodány. Výrobce již přijal objednávky na další várku vozidel, jejichž dodávka je naplánována na počátek letošního léta.
Toyoto děkujeme, je doopravdy na co se těšit!
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.