Nezaměnitelný design, šedá metalíza Sport Grey, klasický zadní spoiler „kachní ocas“ a pepitový interiér. Porsche vytvořilo exkluzivní limitovaný model 911 Sport Classic.
Nové Porsche 911 Sport Classic je druhým ze čtyř sběratelských modelů, které značka Porsche představuje v rámci své strategie Heritage Design. Omezená série vznikne v počtu 1 250 exemplářů. Ty dokonale navodí duch 60. a 70. let minulého století. Stejně jako u předchůdce 911 Sport Classic z roku 2009, založeném na řadě 997, je i vzhled novinky inspirován původními modely Porsche 911 (z let 1964–1973), jakož i legendárním modelem 911 Carrera RS 2.7. Novinkové Porsche 911 Sport Classic lze objednat již nyní za cenu od 272 714 eur. V evropských Porsche Centrech budou první dodávky k dispozici od července 2022, další trhy budou saturovány následně.
„Modely Heritage Design představují emocionálně motivované koncepty produktové strategie značky Porsche,“ říká Alexander Fabig, viceprezident divize Individualizace a Classic. „Tento jedinečný přístup znamená, že designové oddělení Style Porsche spolupracuje s Porsche Exclusive Manufaktur na reinterpretaci ikonických modelů 911 z let 1950 až 1980 a také na oživení designových prvků z tohoto období.“ Porsche uvádí na trh čtveřici limitovaných edicí již delší čas, přičemž první z nich byl představen v roce 2020: Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition s designovými prvky z let 50. a 60. let minulého století.
Společnost Porsche Design zároveň k vozu vytvořila doplněk: chronograf, který je exkluzivně k dispozici majitelům sběratelské edice vozu. Vysoce kvalitní hodinky reflektují detaily nového designu 911 Sport Classic a tvoří s ním dokonalou synergii. V rámci paketu Heritage Design Classic budou vybrané prvky interiéru nového Porsche 911 Sport Classic2 k dispozici také pro většinu současných modelů 911.
Reinterpretace historických prvkůŠiroká stavba karoserie „wide body“, jinak vyhrazená pro 911 Turbo, pevný zadní spoiler ve stylu legendárního „kachního ocasu“ Carrery RS 2.7 a střecha s dvojitým vyboulením podtrhují osobitost nového modelu 911 Sport Classic.
Stejně jako u první generace modelu 911 Sport Classic (997), který byl uveden na trh v roce 2009, se designéři při výběru exkluzivního laku pro novou limitovanou edici inspirovali šedým lakem Fashion Grey raného Porsche 356. „Nová 911ka Sport Classic je prvním vozem s šedou metalízou Sport,“ podotýká Michael Mauer, viceprezident Style Porsche. „Šedá prostě není nikdy nudná, vždy umí být cool,“ dodává Mauer. Jako alternativa k exkluzivní metalíze Sport Grey může být nové Porsche 911 Sport Classic k dispozici také v černé barvě, šedé metalíze Agate, modré metalíze Gentian Blue nebo speciálním lakování3. Sportovní atmosféru vozu zdůrazňují světle šedé dvojité pruhy na kapotě, střeše a zadním spoileru.
V interiéru se ikonický pepitový vzor nachází na dveřních výplních a středech sedadel, zatímco dvoubarevné semi-anilinové kožené čalounění v barvě černá/klasická koňaková poskytuje elegantní kontrast s barvou karoserie.
550 koní pro dosud nejvýkonnější manuální 911Architektura pohonného ústrojí je klasická a jedinečná: přeplňovaný šestiválec boxer o objemu 3,7 litru přenáší svůj výkon 405 kW (550 k) na silnici přes kola zadní nápravy prostřednictvím manuální sedmistupňové převodovky. Tím se nové Porsche 911 Sport Classic stává aktuálně nejvýkonnější „devětsetjedenáctkou“ s manuálním řazením.
Převodovka disponuje funkcí automatických meziplynů – při podřazování srovná rozdíly otáček, čímž učiní změnu stupňů snazší a ještě je celý proces zvukově efektnější. S tím se pojí rovněž standardní sportovní výfuk pro ještě působivější zvuk vozu.
Podvozek vycházející z 911 Turbo a 911 GTS splňuje nejvyšší nároky: sériové adaptivní tlumiče Porsche Active Suspension Management (PASM) bleskově reagují na změny jízdních situací. PASM je standardně kombinován se sportovním odpružením a sníženou světlostí o 10 milimetrů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.