Toyota bZ4X je první elektrifikovaný vůz japonského koncernu, který byl od A do Z navržen a vyroben jako čistý elektromobil. Tento model stojí u zrodu nové řady automobilů poháněných elektrickým proudem s označením bZ, tedy beyond Zero. Konstrukce Toyoty bZ4X je založena na zcela nové platformě eTNGA určené výhradně pro elektrické modely.
Pod podlahou jsou namontované baterie, jež tvoří nedílnou součást podvozku. Auto má proto nízko umístěné těžiště, je dokonale vyvážené a vyznačuje se značnou tuhostí karosérie. To vše přispívá k lepším jízdním vlastnostem vozu a jeho vysoké bezpečnosti.
Výkon a dojezd
Toyota bZ4X může být vybavena náhonem buď na přední, anebo na obě nápravy. V případě verze s předním pohonem má motor výkon 204 koní a 265 Nm točivého momentu a umí rozjet auto z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy. Verze s pohonem všech čtyř kol má po jednom motoru na každé nápravě a celkový výkon 217 koní, přičemž točivý moment činí 336 Nm. Automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy. V obou případech je maximální rychlost vozu 160 km/h.
Vůz má lithium-iontovou baterii s kapacitou 71,4 kWh, která podle předběžných odhadů umožní dojezd více než 450 km. Důležité je i to, že při použití rychlonabíječky o výkonu 150 kW lze baterii vozu nabít na 80 % za půl hodiny.
Po 10 letech si baterie zachová 90 procent kapacity
Toyota zde využila svých bohatých zkušeností s výrobou elektrifikovaných automobilů, vždyť hybridní vozy nabízí zákazníkům již bezmála 30 let. Výsledkem je spolehlivá a odolná baterie. Lithium-iontovou konstrukci akumulátoru, který napájí model bZ4X, tvoří 96 článků a vyznačuje se neobyčejnou životností a odolností. Toyota se chlubí, že po 10 letech nebo ujetí 240 tisíc km si baterie zachová 90 procent původní kapacity.
Co se týče použité technologie, je sebedůvěra Toyoty patrná i z rozšířeného záručního programu. Zajímavé je, že celý systém akumulátoru průběžně monitoruje sada čidel a v případě, že systém odhalí odchylky od normy, sám zareaguje předem naprogramovaným způsobem. Vysokou kvalitu baterie má rovněž zaručit proces výroby, jenž je naplánovaný tak, aby se v jeho průběhu do akumulátoru nedostala cizí tělesa, která by mohla ovlivnit jeho kvalitu a životnost.
Skutečné SUV s prostorným interiérem
Toyota debutuje s elektromobilem v segmentu, kde se cítí silná v kramflecích. RAV4 je považovaná za průkopníka tohoto typu aut a japonský koncern nabízí nejširší škálu SUV – od modelu Aygo X, který se představí zanedlouho, přes Yaris Cross, C-HR, RAV4, až po mohutný Highlander. Seznam uzavírá bZ4X jako plně elektrifikované, přesto plnohodnotné SUV.
Auto má krátké převisy, kola rozmístěná v rozích konstrukce, výrazné prahy a mohutnou, ačkoli aerodynamickou siluetu. Navíc nabízí verzi s pohonem všech čtyř kol a systémem volby jízdních režimů XMODE, který umožňuje přizpůsobit chování auta podmínkám na silnici i mimo ni.
Automobil se vyznačuje také prostorným interiérem, jak se na skutečné SUV sluší. Je pětimístný, poskytuje dost prostoru pro nohy, a to zejména pasažérům usazeným na zadních sedadlech. Dalším kladem je velká kapacita zavazadlového prostoru o objemu 452 litrů.
Kosmické technologie
Toyota bZ4X je elektromobil a jde ji ovládat jediným pedálem. To znamená, že brzdíme i zrychlujeme plynovým pedálem. Jedná se o řešení, které je již na trhu známé.
Toyota předpokládá, že postupem času nabídne v Evropě také systém řízení steer-by-wire, který opouští mechanické propojení mezi volantem a koly. Všechno bude řídit elektronika. Díky použití tohoto řešení získá řidič více prostoru na nohy, lepší pozici za volantem a snáze se mu také bude nasedat a vysedat. Snadnější a intuitivnější bude také řízení automobilu, k vyšší bezpečnosti přispěje i fakt, že při točení volantem již nebude hrozit křížení rukou.
Inovativní je rovněž systém vytápění využívající tepelné čerpadlo, systém proto potřebuje méně energie než standardní klimatizace. Řidič a spolujezdec mohou také na předním sedadle použít vytápění infračerveným zářením, které se dokáže roztopit během minuty.
Ve výbavě bZ4X nebudou chybět ani nejmodernější multimediální systémy Toyoty s online výpočtem navigace, bezdrátovým internetem a hlasovým asistentem. Dále také bezpečnostní balíček T-Mate s třetí generací paketu Toyota Safety Sense, který nabízí celou škálu asistentů a systémů pečujících o bezpečnost a zvyšujících komfort při cestování.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.