Za účelem zakončení oslav 60. výročí modelu 4L v plné kráse se značka spojila s design hubem TheArsenale, aby vytvořila futuristický showcar, novou interpretaci tohoto ikonického modelu.
Rok 2021 je rokem šedesátého výročí Renaultu 4L, vozu, jehož bylo za 30 let jeho výroby prodáno více než 8 milionů ve více než 100 zemích. Model 4L je více než vozidlo, je to skutečná ikona.
K oslavám jeho 60. výročí vyvíjel Renault po celý rok různé iniciativy. Pro zakončení v plné kráse se značka rozhodla spojit s designovým centrem TheArsenale, aby vytvořila showcar, který představuje futuristickou a odlišnou interpretaci modelu 4L.
Původní Renault 4 byl jednoduchý, efektivní a víceúčelový vůz, vyráběný v letech 1961 až 1992. Vůz ,,modré džíny” - tak ho popsal bývalý ředitel skupiny Renault Pierre Dreyfus. Skutečná ikona sloužící rodinám, živnostníkům, ale také četnictvu a poště, pomohl také několika generacím začínajících mladých řidičů a řidiček při zaučování do silničního provozu.
Jeho hodnoty a přednosti přesvědčily TheArsenale ke spolupráci s Renaultem, aby znovu vytvořili model 4L pro jízdu na neviditelných dálnicích nad našimi hlavami.
AIR4, „ LÉTAJÍCÍ ” RENAULT 4
Renault se pro tento svého druhu jedinečný projekt spojil s TheArsenale a výsledek nemá obdoby. AIR4 je symbolem nezávislosti a volnosti, čelícím zhoršování podmínek provozu, slepé uličce, do níž míříme, a volnému prostoru na obloze. Model AIR4 se tak dožaduje vzduchu jako silnice budoucnosti.
Co se týče designu, AIR4 je výsledkem nové interpretace retro ikony tvůrci TheArsenale, vzdálené klasickým zákonitostem moderních vozů. Vůz je kompletně vyroben z uhlíkových vláken, zachovává stejné linie a prostornost jako původní 4L a současně nabízí nové dynamické schopnosti. Konstrukce byla kompletně přepracovaná aby zohlednila nové aspekty, jako je tah a stoupavost, což si vyžádalo hodiny výpočtů a testování. Díky technikám generativního designu a umělé inteligenci mohli inženýři TheArsenale otestovat několik terabytů dat, aby zlepšili a vytříbili nápady designérů, ještě než začnou první zkoušky v reálu.
„Po celoročních oslavách jsme chtěli vytvořit něco nekonvenčního, abychom zakončili oslavy 60. výročí 4L v plné kráse”, vysvětluje Arnaud Belloni, ředitel Global Marketing značky Renault.
„Tato spolupráce s TheArsenale byla zcela přirozená. Létající showcar AIR4 je zcela - mrknutí budoucnosti, jak by tato ikona mohla vypadat za 60 let.”
AIR4 nepotřebuje k jízdě silnici. Používá čtyři zdvojené vrtule, každou v jednom rohu vozidla. Podvozek je umístěn ve středu rámu a řidič se může usadit v účelové kabině zvednutím nově pojaté karoserie Renaultu 4 směrem vzhuru, upevněné v přední části.
Z technického hlediska je AIR4 napájen polymerovými lithiovými bateriemi o kapacitě 22 000 mAh, které dodávají celkový výkon 90000 mAh. Vozidlo může dosáhnout maximální rychlosti 26m/s při horizontálním pohybu při náklonu 45° za letu a maximálního náklonu až 70°. Může letět ve výšce až 700 m se vzletovou rychlostí 14m/s, omezenou z bezpečnostních důvodů na 4 m/s, a s přistávací rychlostí 3 m/s. AIR4 vyvíjí maximální vektorový tah 380 kg, tedy každá vrtule 95 kg.
AIR4 byl projektován, vyvinut a sestaven kompletně ve Francii, v prvním evropském technologickém parku Sophia Antipolis na Côte d’Azur.
THEARSENALE “ROAD TO AIR”
Pro TheArsenale jsou ikony automobilové kultury věčné. Tento vůz je prvním výtvorem divize ROAD TO AIR, pro niž se dopravní síť budoucnosti nachází ve vzduchu. AIR4 je výtvorem představivosti Patrice Meignana, generálního ředitele a zakladatele TheArsenale, který se snažil vytvořit nový druh vozidla, který vzbudí emoce, zvýrazní identitu značky a potěší.
„ Zasvětil jsem svůj život vášni pro mobilitu a dál neustále zkoumám každý aspekt světa v pohybu ”, líčí Patrice Meignan. „Po téměř 25 letech prognostiky a výzkumů věříme, že ikony automobilové kultury jsou věčné, na zemi jako ve vzduchu. Renault 4 již 60 let řídí obyčejní lidé, kteří ho činí neobyčejným. Je to vůz, který symbolizuje dobrodružství: jednoduchý, praktický, užitečný, moderní a retro zároveň. Většina řidičů vám to řekne: umožňuje cestovat na mnoho způsobů a prožívat skutečná dobrodružství. Právě tento rozdíl inspiroval mě i můj tým. S modelem AIR4 od TheArsenale je nyní Renault 4 připraven vrhnout se do jednoho ze svých největších dobrodružství.”
SVĚTOVÁ PREMIÉRA
Po digitální prezentaci dnes 26. listopadu bude AIR4 představen počínaje příštím pondělkem až do konce roku v srdci Paříže, v budově Atelier Renault na Champs Élysées, vedle ostatních historických verzí Renaultu 4.
Začátkem r. 2022 se AIR4 vypraví na americkou půdu, do Miami a následně do New Yorku, poté se zastaví v Macau.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.