Lexus odhalil ve světové premiéře nový model ES, který přináší nové atraktivní technologie a designové prvky. Patří mezi ně například lepší odhlučnění, větší pohodlí při jízdě, nový dotykový displej znatelně usnadňující ovládání multimediálního systému, špičková aktivní bezpečnost včetně nejnovějšího systému Lexus Safety System+ 2.5 a rovněž nový jedinečný pocit za volantem díky vylepšenému odpružení, optimalizaci odezvy brzdového pedálu a – v případě provedení ES F SPORT – adaptivnímu odpružení AVS. Na český trh dorazí nový Lexus ES ve čtvrtém kvartále letošního roku.
Manažerský sedan Lexus ES již řadu let ohromuje řidiče i pasažéry svým mimořádně účinným odhlučněním, vysokou úrovní jízdního pohodlí a velkorysou prostorností. Model ES se poprvé představil v roce 1989 a dnes v nabídce značky Lexus zaujímá postavení klíčového modelu. Nový vylepšený sedan ES se poprvé objevil na trzích západní a střední Evropy v roce 2018. Úhrnné prodeje ve více než 80 zemích a regionech dosáhly od uvedení na trh již 2,65 milionu vozů.
Nové ES, vyhledávané především flotilovými zákazníky a firemními řidiči, se v západní a střední Evropě nabízí se 4. generací hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením. Přináší další vylepšení v otázkách bezkonkurenčního odhlučnění a jízdního pohodlí, jakožto i vytříbenější funkce prvků komfortní výbavy. Kvalitativní posun je zřejmý např. z hladké návaznosti zrychlování, zpomalování a řízení za všech jízdních situací, kdy konstruktéři Lexus usilovali o dosažení lineární odezvy přesně v souladu se záměry řidiče.
Uplatněním pokročilých technologií Lexus se podařilo zvýšit tuhost výztuh zavěšení zadních kol ve prospěch příkladné stability řízení například při přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici za vysokých rychlostí. Provedení ES F SPORT dále používá špičkový systém adaptivního odpružení AVS, jenž díky novému akčnímu členu zajišťuje vysoké jízdní pohodlí i čitelnější reakce řízení.
Nový Lexus ES se kromě toho chlubí progresivními bezpečnostními technologiemi ve prospěch ještě bezpečnějšího cestování. Oproti předchozí verzi Lexus Safety System+ 2.0 nyní nabízí vylepšený systém Lexus Safety System+ 2.5.
A v neposlední řadě je zde celkově kultivovanější podoba prostřednictvím upravené charakteristické masky chladiče a světlometů, jakožto i použití nových barev v kabině vozu.
JEŠTĚ LEPŠÍ UTLUMENÍ HLUKU, KVALITA JÍZDY A JÍZDNÍ SCHOPNOSTI„Naším cílem bylo ještě více zdůraznit vysoké kvality ES a posílit jeho přidanou hodnotu. Kromě ještě účinnějšího utlumení hluku a kvalitativního posunu jízdního pohodlí jsme usilovali o lineární charakter pohybů karoserie v reakci na pokyny od volantu, aby vůz přesně následoval záměry řidiče. Ohledně stylistického ztvárnění jsme kultivovali a modernizovali elegantní vzhled, jenž je pro ES typický. V rámci vývoje jsme se soustředili na prvky s potenciálem ke zlepšení ve snaze opět předčít zákaznická očekávání. Takže až zájemce do nového ES usedne, věřím, že si povšimne práce týmů vývojářů, kteří se věrně drželi ideje ‚Always On‘ s cílem vyrábět stále lepší automobily,“ říká hlavní konstruktér Tetsuja Aoki ze společnosti Lexus International.
Tužší výztuhy zavěšení zadních kol Přechodem od jednovrstvé k dvouvrstvé konstrukci se podařilo zvýšit torzní tuhost zavěšení zadních kol. To se projevuje v lineárních reakcích vozidla, nyní výrazně lépe sladěných se záměry řidiče, a to dokonce za situací jako je přejíždění z pruhu do pruhu za vysokých rychlostí.
Přesnější dávkování brzdné sílyZměnou tvaru brzdového pedálu se zvětšila kontaktní plocha pro botu řidiče. Rovně se podařilo potlačit vibrace ve prospěch stabilnější zpětné vazby při sešlápnutí brzdového pedálu. U hybridního provedení ES 300h ze zlepšila ovladatelnost brzd úpravou parametrů regulace elektronicky řízeného brzdového systému.
Zdokonalený lineární elektromagnet pro adaptivní odpružení AVSNový akční člen pro adaptivní odpružení AVS verze ES F SPORT pracuje s větším průtokem regulačního ventilu průtoku oleje u elektromagnetu hydraulické regulace. Ten nyní reaguje i na malé tlumicí síly a přispívá k vysokému jízdnímu pohodlí s příjemnějšími reakcemi řízení a stabilitou díky většímu rozsahu tlumicích sil.
STYLISTICKÉ ZTVÁRNĚNÍ SPOJUJÍCÍ MODERNU S JEŠTĚ LEPŠÍ OVLADATELNOSTÍNové ES přináší moderní vzhled s přepracovanou maskou chladiče a světlomety. Pro kabinu může zákazník zvolit nové kožené čalounění v odstínu ‚Forest Brown‘ (lesní hnědá) nebo čalounění ze syntetické kůže a nová dvoubarevná sedadla pro verzi F SPORT. Funkce nového dotykového displeje multimédií jsou nyní intuitivnější.
ExteriérNově koncipovaná maska chladičePříď vozidla si zachovává rysy typické pro tento manažerský sedan, avšak maska chladiče má nyní menší počet vertikálních žeber a používá upravenou sestavu prvků ve tvaru „L“ s akcentem na horizontální proudění a příď vystrčenou kupředu.
Nově koncipované světlometyVerze s monokulárními světly používají nové kompaktní jednotky světel; nové štíhlé jednotky s trojicí zdrojů se pyšní adaptivním systémem ovládání dálkových světel BladeScan s vylepšenou funkcí a ostřejším vzhledem.
Nově koncipovaná kolaVýraznější paprsky sportovních 17" kol se pyšní broušenými povrchy; 18" kola působí ještě luxusněji díky broušeným povrchům v kombinaci s černým lakováním. 19" kola F SPORT v leskle černém tónu jsou sladěna s maskou chladiče.
Nové odstíny lakuNabídka laků karoserie poprvé zahrnuje odstín ‚Sonic Platinum‘ s výraznějším stínováním, které akcentuje tvary vozidla; nový šedý lak ‚Sonic Grey‘ připomíná vzhled kovu s vysoce lesklou povrchovou úpravou.
InteriérMultimediální systémLexus tradičně prosazuje přístup zaměřený na potřeby člověka, a tak se nový dotykový displej přesunul o více než 100 mm blíže k řidiči a přibližně o 5° se upravil jeho sklon v zájmu lepší čitelnosti.
Aktualizovaná aplikace Lexus LinkChytrý telefon se snadno propojí s palubní jednotkou přes Apple CarPlay nebo Android Auto. Zároveň je možné využívat nejnovější verzi mobilní aplikace Lexus Link, zahrnující například tyto funkce: sledování polohy vozidla; navigování až do cíle po zaparkování; správa údržby vozidla; informace o významu varovných kontrolek; nebo kontaktování tísňových služeb. Aplikace Lexus Link nabízí i řadu funkcí, které využijí především zákazníci z řad firem: pohodlná správa vozového parku skrze přehled o všech jízdách a snadné dělení na soukromou a služební jízdu; informace o času stráveném čistě v EV módu jízdy nebo hybridní coaching (informace o efektivitě jízdy). Aplikace je dostupná i na českém trhu pro systémy iOS a Android Auto.
Ozdobné prvkyPocity luxusu a moderní atmosféry na palubě vozu ještě znásobují dekorativní prvky v novém provedení ‚Sumi Black Walnut‘ (ořešák v sytě černém odstínu japonského inkoustu sumi) a ‚Dark Brown Walnut‘ (tmavě hnědý ořešák).
Nové barvy v interiéru Kromě oříškové hnědi mohou zákazníci zvolit interiér v odstínu ‚Forest Brown‘ (lesní hnědá). Pro verzi F SPORT je kabina nyní v bílém provedení s barevným schématem čalouněním sedadel ‚bílá a červená Flare‘ v kombinaci s opěradly sedadel ve sportovním černém tónu.
UPLATNĚNÍ BEZPEČNOSTNÍCH TECHNOLOGIÍ VČETNĚ NEJNOVĚJŠÍHO SYSTÉMU LEXUS SAFETY SYSTEM+ 2.5Součástí výbavy nového ES je vylepšený bezpečnostní systém Lexus Safety System+ 2.5. Kromě doposud používané monokulární kamery a radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln doplnil Lexus další funkce, jako například nouzový asistent řízení nebo lepší schopnosti rozpoznávání jízdních pruhů. Vylepšení se týká i kamer digitálních zpětných zrcátek.
Lexus Safety System+ 2.5Přednárazový bezpečnostní systém s vylepšenou kamerou a radarem nyní vykazuje větší funkční rozsah a dokáže detekovat cyklisty za dne, jakožto i chodce za denního světla a za zhoršených světelných podmínek. Kromě toho pomáhá zmírňovat rizika kolize na křižovatkách, kdy při odbočování rozpoznává protijedoucí vozidla a chodce přecházející vozovku. V nabídce funkcí je například i nouzový asistent řízení.
Nouzový asistent řízeníPři výskytu chodce v těsné blízko jízdního pruhu či přímo v něm se zapojí nouzový asistent řízení (aktivovaný řidičovým úhybným manévrem), který pomůže se správným pohybem volantu v zájmu stability vozidla a jeho udržení v příslušném jízdním pruhu.
Asistent semiautonomní jízdyAsistent semiautonomní jízdy (LTA) je pokročilou funkcí na podporu řízení, která napomáhá udržovat vozidlo uprostřed daného jízdního pruhu a nyní po vylepšení využívá technologie umělé inteligence se širším funkčním rozsahem a hladšími a plynulejšími zásahy asistenta.
Dynamický tempomat řízený radaremDynamický tempomat řízený radarem (pro celý rozsah rychlostí) byl rozšířen o funkci regulace rychlosti v zatáčkách, která v závislosti na parametrech blížící se zatáčky v předstihu zpomaluje vozidlo; na dálnicích a rychlostních komunikacích zase tempomat reguluje zrychlování a zpomalování tak, aby udržoval stálý odstup od vozidla jedoucího vpředu v rozmezí nastavené rychlosti.
Adaptivní ovládání dálkových světel BladeScanPokročilý adaptivní systém ovládání dálkových světel (AHS) typu BladeScan funguje tak, že světelné paprsky z LED zdroje dopadají na dvojici rychle rotujících zrcadel ve tvaru čepele a světlo se následně přenáší na sklo světlometu k osvětlení vozovky vpředu. Systém přesně reguluje distribuci paprsků tím, že synchronizuje otáčení zrcadel se zapínáním a vypínáním LED světlometů. Adaptivní ovládání dálkových světel BladeScan rozšiřuje oblast osvětlenou pomocí dálkových světel, a umožňuje tak řidiči mnohem dříve spatřit chodce a dopravní značky, aniž by docházelo k oslňování řidičů protijedoucích vozidel.
Systém digitálních zpětných zrcátek Systém digitálních zpětných zrcátek (v nabídce volitelně za příplatek) nahrazuje klasická vnější zpětná zrcátka kompaktními kamerami s vysokým rozlišením v exteriéru vozidla, propojenými s displeji v kabině. Ty zajišťují vylepšené zobrazování oblasti za vozidlem a bezprostředně podél něj za všech jízdních podmínek, kdy omezují nebo zcela eliminují slepý úhel výhledu řidiče a automaticky se přizpůsobují tak, aby zprostředkovaly rozšířené zobrazení v situacích, kdy vozidlo zatáčí nebo couvá.
V novém modelu ES systém používá vylepšenou kameru digitálních zpětných zrcátek, poskytujících lepší výhled dozadu po stranách vozidla než klasická vnější zpětná zrcátka, zejména v noci nebo za deště. Při zpracování signálu kamery se potlačuje rušení ve prospěch čitelnějšího obrazu ve scénách obsahujících výrazně světlé i tmavé plochy; současně se omezilo blikání LED.
Nový manažerský sedan ES se ještě v průběhu tohoto roku začne prodávat na evropských trzích, na český trh dorazí v posledním kvartále letošního roku.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?