Čtvrtá generace vozu ŠKODA FABIA má výrazný vzhled a nabízí velkorysejší vnitřní prostor, více komfortu a vyšší úroveň bezpečnosti díky moderním asistenčním systémům. 22 let od premiéry spojuje oblíbená FABIA známé přednosti vozů ŠKODA, mezi které patří spolehlivost, snadná obsluha a vysoká praktičnost, s vyšší úrovní bezpečnosti, komfortu a dynamiky.
Johannes Neft, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za oblast Technického vývoje, říká: „Díky emocionálnímu designovému jazyku nového vozu FABIA je na první pohled jasné, že se jedná o typický model ŠKODA. V porovnání s předchůdcem jsme interiér značně vylepšili vysokou úrovní komfortu, moderním infotainmentem a inovativními asistenčními systémy. Atraktivní vůz doplňují ještě velkorysejší vnitřní prostor, úsporné a výkonné motory a výborné jízdní vlastnosti. Nový vstupní model značky ŠKODA tak nabízí vše, co řidič od moderního vozu očekává – a ještě něco navíc.“
Kultovní malý vůzJiž od své premiéry v roce 1999 spojuje modelová řada FABIA hodnoty značky ŠKODA. Nabízí vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, velkorysý interiér a přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty. Vůz má kompaktní vnější rozměry, nabízí úsporné motory a řadu Simply Clever prvků. FABIA tak zcela splňuje nároky mladých rodin nebo lidí na počátku profesní dráhy. FABIA je také ideálním druhým autem do rodiny. Jedná se o druhou nejdéle vyráběnou modelovou řadu značky ŠKODA, a je tedy její významnou tváří. FABIA je kultovní vůz, který má věrnou skupinu zákazníků. Čtvrtá generace nyní pokračuje v tomto úspěšném příběhu.
Full LED přední a zadní světla, virtuální kokpit a nové barvyPříď nového vozu FABIA zdobí ostře řezané přední světlomety zasahující do masky chladiče. Již základní verze světlometů využívá moderní LED technologii. Na přání jsou k dispozici také full LED přední světlomety s rozsáhlými funkcemi. Full LED verze je k dispozici na přání také pro zadní světla, která zdobí krystalické prvky typické pro modely značky ŠKODA. Pocit velkorysého prostoru ve voze s kompaktními vnějšími rozměry dále umocňuje nový design interiéru. Šíři interiéru podtrhují symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a horizontální dekorační lišty v různých barvách v závislosti na výbavovém stupni. FABIA také poprvé nabízí virtuální kokpit. Při uvedení na trh budou k dispozici tradiční výbavové stupně Active, Ambition a Style, které však přinesou nové barvy a materiály.
Šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO Oliver Stefani u tohoto úspěšného vozu zcela nově interpretuje působivý krystalický designový jazyk značky ŠKODA. Stefani dodává: „Nová FABIA dále rozvíjí designový jazyk značky ŠKODA. Kompaktní vůz s karoserií hatchback je zároveň sportovní i elegantní. Skulpturální tvary, dynamické proporce a moderní světla vybavená LED technologií a krystalickými prvky typickými pro modely značky ŠKODA dodávají vozu dynamický, moderní vzhled“.
První ŠKODA FABIA postavená na platformě MQB A0Vliv platformy MQB A0 na proporce se odráží také v nových rozměrech modelu FABIA. Přes nárůst rozměrů se konstruktérům společnosti ŠKODA AUTO podařilo téměř udržet hmotnost třetí generace.
Rozměry nového vozu ŠKODA FABIA:Délka 4 107 mmŠířka 1 780 mmVýška 1 460 mmRozvor 2 564 mmRozchod kol vpředu 1 525 mmRozchod kol vzadu 1 509 mmObjem zavazadlového prostoru 380 lObjem zavazadlového prostoru při sklopených opěradlech zadních sedadel 1 190 l
Dva benzinové motory MPI a tři motory TSI s přímým vstřikovánímDíky pěti úsporným benzinovým motorům o výkonu od 48 kW do 110 kW a dynamickým jízdním vlastnostem zvládá nová ŠKODA FABIA skvěle krátké i dlouhé cesty. Díky kompaktním rozměrům se rovněž hodí do města. Všechny motory patří do nové generace Evo koncernu Volkswagen. Většina z nich také nabízí kombinovanou spotřebu zhruba 5 l/100 km v režimu WLTP. V kombinaci s na přání dostupnou 50l nádrží místo standardně nabízené 40l nádrže tak činí dojezd více než 950 km. Čtvrtá generace vozu ŠKODA FABIA nabízí novou vrcholnou motorizaci: čtyřválcový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je standardně vybaven sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
Nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své tříděV porovnání s předchozím modelem se snížil součinitel odporu vzduchu z cx 0,32 na cx 0,28. FABIA tak nabízí nejlepší hodnotu v kategorii malých vozů. Zlepšení aerodynamických vlastností bylo dosaženo pomocí velmi přesných simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics). K mnoha inovativních prvků patří také aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku.
Vysoká úroveň aktivní a pasivní bezpečnostiV případě nehody chrání cestující ve voze až devět airbagů. FABIA také poprvé nabízí dodatečné systémy uchycení ISOFIX a TopTether na sedadle spolujezdce. Díky rozsáhlé bezpečnostní výbavě patří nová FABIA k nejbezpečnějším vozům ve své třídě.
13 nových prvků Simply CleverJiž mnoho let ulehčuje ŠKODA AUTO svým zákazníkům každodenní cestování stále novými, geniálně promyšlenými Simply Clever prvky. Nová FABIA v této tradici pokračuje a nabízí celkem 43 Simply Clever prvků; z toho je 13 zcela nových. Některé z nich byly převzaty i z větších modelů značky ŠKODA.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?