Čtvrtá generace vozu ŠKODA FABIA má výrazný vzhled a nabízí velkorysejší vnitřní prostor, více komfortu a vyšší úroveň bezpečnosti díky moderním asistenčním systémům. 22 let od premiéry spojuje oblíbená FABIA známé přednosti vozů ŠKODA, mezi které patří spolehlivost, snadná obsluha a vysoká praktičnost, s vyšší úrovní bezpečnosti, komfortu a dynamiky.
Johannes Neft, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za oblast Technického vývoje, říká: „Díky emocionálnímu designovému jazyku nového vozu FABIA je na první pohled jasné, že se jedná o typický model ŠKODA. V porovnání s předchůdcem jsme interiér značně vylepšili vysokou úrovní komfortu, moderním infotainmentem a inovativními asistenčními systémy. Atraktivní vůz doplňují ještě velkorysejší vnitřní prostor, úsporné a výkonné motory a výborné jízdní vlastnosti. Nový vstupní model značky ŠKODA tak nabízí vše, co řidič od moderního vozu očekává – a ještě něco navíc.“
Kultovní malý vůzJiž od své premiéry v roce 1999 spojuje modelová řada FABIA hodnoty značky ŠKODA. Nabízí vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, velkorysý interiér a přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty. Vůz má kompaktní vnější rozměry, nabízí úsporné motory a řadu Simply Clever prvků. FABIA tak zcela splňuje nároky mladých rodin nebo lidí na počátku profesní dráhy. FABIA je také ideálním druhým autem do rodiny. Jedná se o druhou nejdéle vyráběnou modelovou řadu značky ŠKODA, a je tedy její významnou tváří. FABIA je kultovní vůz, který má věrnou skupinu zákazníků. Čtvrtá generace nyní pokračuje v tomto úspěšném příběhu.
Full LED přední a zadní světla, virtuální kokpit a nové barvyPříď nového vozu FABIA zdobí ostře řezané přední světlomety zasahující do masky chladiče. Již základní verze světlometů využívá moderní LED technologii. Na přání jsou k dispozici také full LED přední světlomety s rozsáhlými funkcemi. Full LED verze je k dispozici na přání také pro zadní světla, která zdobí krystalické prvky typické pro modely značky ŠKODA. Pocit velkorysého prostoru ve voze s kompaktními vnějšími rozměry dále umocňuje nový design interiéru. Šíři interiéru podtrhují symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a horizontální dekorační lišty v různých barvách v závislosti na výbavovém stupni. FABIA také poprvé nabízí virtuální kokpit. Při uvedení na trh budou k dispozici tradiční výbavové stupně Active, Ambition a Style, které však přinesou nové barvy a materiály.
Šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO Oliver Stefani u tohoto úspěšného vozu zcela nově interpretuje působivý krystalický designový jazyk značky ŠKODA. Stefani dodává: „Nová FABIA dále rozvíjí designový jazyk značky ŠKODA. Kompaktní vůz s karoserií hatchback je zároveň sportovní i elegantní. Skulpturální tvary, dynamické proporce a moderní světla vybavená LED technologií a krystalickými prvky typickými pro modely značky ŠKODA dodávají vozu dynamický, moderní vzhled“.
První ŠKODA FABIA postavená na platformě MQB A0Vliv platformy MQB A0 na proporce se odráží také v nových rozměrech modelu FABIA. Přes nárůst rozměrů se konstruktérům společnosti ŠKODA AUTO podařilo téměř udržet hmotnost třetí generace.
Rozměry nového vozu ŠKODA FABIA:Délka 4 107 mmŠířka 1 780 mmVýška 1 460 mmRozvor 2 564 mmRozchod kol vpředu 1 525 mmRozchod kol vzadu 1 509 mmObjem zavazadlového prostoru 380 lObjem zavazadlového prostoru při sklopených opěradlech zadních sedadel 1 190 l
Dva benzinové motory MPI a tři motory TSI s přímým vstřikovánímDíky pěti úsporným benzinovým motorům o výkonu od 48 kW do 110 kW a dynamickým jízdním vlastnostem zvládá nová ŠKODA FABIA skvěle krátké i dlouhé cesty. Díky kompaktním rozměrům se rovněž hodí do města. Všechny motory patří do nové generace Evo koncernu Volkswagen. Většina z nich také nabízí kombinovanou spotřebu zhruba 5 l/100 km v režimu WLTP. V kombinaci s na přání dostupnou 50l nádrží místo standardně nabízené 40l nádrže tak činí dojezd více než 950 km. Čtvrtá generace vozu ŠKODA FABIA nabízí novou vrcholnou motorizaci: čtyřválcový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je standardně vybaven sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
Nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své tříděV porovnání s předchozím modelem se snížil součinitel odporu vzduchu z cx 0,32 na cx 0,28. FABIA tak nabízí nejlepší hodnotu v kategorii malých vozů. Zlepšení aerodynamických vlastností bylo dosaženo pomocí velmi přesných simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics). K mnoha inovativních prvků patří také aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku.
Vysoká úroveň aktivní a pasivní bezpečnostiV případě nehody chrání cestující ve voze až devět airbagů. FABIA také poprvé nabízí dodatečné systémy uchycení ISOFIX a TopTether na sedadle spolujezdce. Díky rozsáhlé bezpečnostní výbavě patří nová FABIA k nejbezpečnějším vozům ve své třídě.
13 nových prvků Simply CleverJiž mnoho let ulehčuje ŠKODA AUTO svým zákazníkům každodenní cestování stále novými, geniálně promyšlenými Simply Clever prvky. Nová FABIA v této tradici pokračuje a nabízí celkem 43 Simply Clever prvků; z toho je 13 zcela nových. Některé z nich byly převzaty i z větších modelů značky ŠKODA.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?