Reportáž: Porsche Česká republika slaví úspěchy, které překonaly všechny dosavadní rekordy
Se začátkem nového roku jsme se zúčastnili první tiskové konference divize Porsche Česká republika. Na ní bylo přítomno české vedení značek VW, SEAT, Audi a Volkswagen užitkové vozy, přičemž vedení samotné zde prezentovalo velmi solidní prodejní čísla za minulý rok 2015. Celý článek
reklama
V roce 2015 zaujala tato divize postavení největšího dovozce automobilů na český trh. Celkem bylo v ČR v minulém roce dodáno zákazníkům 47 443 vozů Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy, což představuje meziroční nárůst o 35 procent. Historicky nejlepší rok tak byl ve znamení silného růstu všech značek, včetně koncernového programu prodeje ojetých vozů Das Welt Auto.
„Vynikající výsledky v roce 2015 jsou pro nás důvodem k velké spokojenosti,“ řekl na tiskové konferenci Vratislav Strašil, jednatel společnosti Porsche Česká republika. „Celkem jsme zákazníkům předali více než 47 tisíc osobních a užitkových vozů Volkswagen, Audi a SEAT, což představuje meziroční nárůst o 35 procent. Jen za poslední dva roky jsme zvýšili prodeje o 76 %. Porsche Česká republika je tak i nadále největším dovozcem automobilů na českém trhu. Zajímavý je i další údaj, a to ten, že za dobu existence importérské firmy se do České republiky dovezlo 460 473 vozidel.
„Porsche Česká republika je po Rakousku druhou největší firmou v rámci skupiny Porsche Holding Salzburg,“ řekl pro změnu Franz Pommer, jednatel společnosti Porsche Česká republika. Rekordními čísly se mohou pochlubit i servisní služby, o čemž svědčí hodnota obratu z originálních dílů 1,495 miliardy Kč a obrat z originálního příslušenství ve výši 138 milionů Kč.
Registrace osobních vozidel Volkswagen dosáhly v loňském roce 23 754 vozů, což představuje meziroční nárůst o 30 %. Značka Audi zvýšila prodeje o 28 % na celkových 5019 vozů. SEAT registruje nárůst o téměř 10 % na 6759 vozidel a Volkswagen Užitkové vozy po započtení osobních verzí užitkových vozů (kategorie N1 a M1) dodal loni zákazníkům 5031 vozidel, což je o 25 % více než v roce 2014.
Úspěch neskrývalo ani vedení mateřské společnosti Porsche Holding, která v roce 2015 dodala zákazníkům celkem 664 000 vozů, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 6,5 %. Počet dealerů pak vzrostl o 36 na celkových 628.
Největší dovozce automobilů do ČR dlouhodobě a systematicky podporuje projekty přispívající nejen ke zlepšování životního prostředí ale i zkvalitňování života obyvatel a realizaci udržitelného rozvoje. Zatím posledním příkladem podpory neziskových organizací je spolupráce s Nadačním fondem Emil, jehož zástupci převzali před koncem roku 2015 klíčky od vozu Volkswagen Transporter, který jim bude pomáhat v obsluze jejich projektů. Nadační fond Emil již mnoho let pomáhá tisícům mladých handicapovaných sportovců v České republice, aby mohli prostřednictvím sportu překonávat vlastní bariéry, nacházet nové přátele a vést výrazně kvalitnější život.
„Usilujeme o profitabilní růst se spokojenými zákazníky, obchodními partnery a zaměstnanci. Naším strategickým cílem je dosáhnout stavu, kdy Porsche Česká republika bude v naší zemi trvale nejlepší prodejní a servisní organizací v oblasti obchodu s automobily, jejíž dlouhodobé cíle reflektují strategie výrobce a Porsche Holding,“ uvádějí oba jednatelé Vratislav Strašil a Franz Pommer.
Volkswagen osobní vozy
Rok 2015 přinesl historicky nejvyšší počty objednávek, dodávek zákazníkům i tržní podíl v České republice. Počet registrací vzrostl o 30 % na 23 754 nových osobních vozů Volkswagen. Vzhledem k tomu, že celkový trh vzrostl o pětinu, podařilo se značce Volkswagen osobní vozy meziročně zvýšit tržní podíl na 10,3 %, a upevnit si tak pozici nejprodávanější dovážené značky na českém trhu. V porovnání s předchozím rokem vzrostly počty dodaných vozů téměř všech modelů značky Volkswagen.
„V loňském roce byla značka Volkswagen osobní vozy na českém trhu podobně úspěšná jako tým Volkswagen Motorsport s vozem Polo R WRC v mistrovství světa v rallye,“ říká Daniel Harant, ředitel divize Volkswagen osobní vozy. Bestsellery jsou stále modely Golf, Passat a Polo, snad jen modely Passat a Polo si oproti loňskému roku prohodily pořadí.
Kompaktní hatchback Golf potvrdil i v loňském roce postavení nejprodávanějšího modelu značky Volkswagen (6711 vozů) a k jeho trvale rostoucí oblibě přispělo mimo jiné rozšíření nabídky o atraktivní verze R Variant, GTD Variant a Alltrack na jaře 2015.
Jenže nejen Golf je takovým trhákem. U zákazníků boduje i současná osmá generace Passatu (prodáno 3737 vozů). „Nový Passat měl velmi silný vstup na český trh a těší nás, že nároční čeští zákazníci na něm oceňují mimořádnou technickou vyspělost s mnoha inovacemi. Velký zájem přitom registrujeme o nejvýkonnější vznětový motor BiTDI s výkonem 240 koní. Skvělého přijetí se dostalo také nové všestranné variantě Passat Alltrack, kterou jsme uvedli na trh v závěru roku 2015. Během krátké doby u ní evidujeme již více než 200 objednávek,“ řekl dále Daniel Harant.
Třetím nejprodávanějším modelem Volkswagen v roce 2015 bylo stabilně úspěšné Polo (3112 vozů), po němž následoval Golf Sportsvan (2149 vozů) a Tiguan (1992 vozů). Velmi úspěšně vstoupila v loňském roce na český trh nová generace modelu Touran (983 vozů). Se 460 vozy pak obsadil pozoruhodných 50 % trhu ve svém segmentu modernizovaný Sharan.
Loňský rok byl pro značku Volkswagen také ve znamení elektrické mobility. Zákazníci převzali 124 elektromobilů a u českých prodejců se objevily první modely Volkswagen s hybridním pohonem s možností externího nabíjení.
Audi
I tato sesterská firma si polepšila po všech stránkách. Počet registrovaných nových vozů Audi v České republice narost o více než 27 % a poprvé v historii překonal hranici 5000 registrovaných vozů. Velké oblibě se přitom těší nová generace SUV Audi Q7. Vynikajících výsledků dosáhly i modely Audi A6 a Audi Q3
„Poprvé v historii jsme pokořili hranici 5000 registrovaných vozů, a to poté, co jsme rok 2014 uzavírali s trojkou na začátku,“ říká Tomáš Velek, ředitel divize Audi. „S celkovými 5019 registracemi pokračujeme v trendu návratu značky Audi na nejvyšší pozice".
Jenže Audi zaznamenala nejen rekordní počet registrací, ale i nejvyšší počet objednávek a vozů dodaných zákazníkům. Čeští zákazníci se v roce 2015 poohlíželi hlavně po modelech Q7 (865 vozů), Q3 (859 vozů) a A6 (761 vozů). Výborné prodejní výsledky zaznamenaly i další modely Audi A1 (533 vozů), A3 (549 vozů), A4 (493 vozů) a Q5 (386 vozů).
K vynikajícím obchodním výsledkům značky Audi v roce 2015 významně přispěla pokračující produktová ofenziva, která loni přinesla tři zásadní novinky v podobě modelů Audi Q7, Audi R8 a Audi A4 ve variantách Limuzína a Avant. Zatímco se uvedení nové generace Audi A4 v závěru loňského roku nestačilo v prodejních výsledcích roku 2015 ještě projevit, zařadilo se nové Audi Q7 již do čela Top 3 nejprodávanějších modelů s logem čtyř kruhů. Prodej podpořilo také zavedení čtyřleté záruky pro všechny modely od 1. 4. 2015.
Vlajkovou lodí pro sportovně zaměřené zákazníky je nové výkonné sportovní kupé Audi R8 včetně verze V10 Plus. To je nejrychlejším sériově vyráběným Audi všech dob a je nabízeno jen čtyřmi specializovanými dealery Audi Sport. Od loňského roku v jejich nabídce nechybí ani sportovní modely Audi RS 3 Sportback s benzínovým pětiválcem nebo nové vrcholné verze Performance u modelů Audi RS 6 Avant a Audi RS 7 Sportback, které dostali k dobru 45 koní.
Audi dlouhodobě stanovuje měřítka také v oblasti ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje. V loňském roce byl na českém trhu zahájen prodej prvního plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron, který díky možnosti vnějšího nabíjení dokáže na jedno nabití akumulátoru ujet až 50 kilometrů s čistě elektrickým pohonem a nulovými emisemi. Brzy budou následovat další modely e-tron, včetně hybridního modelu Audi Q7 e-tron. Audi bude postupně rozšiřovat také nabídku modelů g-tron s pohonem na zemní plyn a modelů ultra, které se vyznačují nejnižší spotřebou paliva v příslušných modelových řadách. Po Audi A3 Sportback g-tron rozšíří paletu modelů na CNG už nyní velmi poptávané Audi A4 Avant g-tron, které na český trh přijde na podzim letošního roku.
SEAT
SEAT překonal v roce 2015 svůj historicky nejlepší obchodní výsledek na českém trhu z roku 2014. Počet registrací nových vozů SEAT meziročně vzrostl o 9,7 % na 6759 vozů. SEAT tím potvrdil své postavení v TOP 10 mezi všemi značkami na českém trhu. V uplynulém roce pokračoval v podpoře české atletiky a také slavil úspěchy v motoristickém sportu ziskem druhého místa v celkovém pořadí ETCC s vozem SEAT Leon Cup Racer, za jehož volant usedal Petr Fulín.
„Z nového prodejního rekordu značky SEAT na českém trhu máme samozřejmě velkou radost,“ dodává Aleš Novák, ředitel divize SEAT společnosti Porsche Česká republika. „Úspěchy posledních let jsou výsledkem neúnavné práce celého našeho týmu, skvělých produktů a profesionálního přístupu naší stabilní prodejní a servisní sítě, pro kterou je spokojenost zákazníka na prvním místě, což dokazují velmi pozitivní ukazatele spokojenosti zákazníků za rok 2015".
K historicky nejlepšímu výsledku španělské značky na českém trhu přispěly svým růstem všechny modelové řady. Nejprodávanějším modelem SEAT na českém trhu byl v roce 2015 Leon s 3559 vozy, následovaný Ibizou s 2302 vozy. V meziročním porovnání si loni výrazně polepšily také modely Toledo (504 vozů) a Alhambra (201 vozů).
Zákazníci značky SEAT se v roce 2015 dočkali rozšíření nabídky operativního leasingu SEAT Olé o program SEAT Olé Sport, jehož podíl na celkovém počtu uzavřených smluv činí již 48 %. Další velmi populární novinkou roku 2015 je pětiletá záruka zdarma při využití financování SEAT Financial Services.
Volkswagen Užitkové vozy
Volkswagen Užitkové vozy ukončil loňský rok s rekordní obchodní bilancí za celou historii působení na českém trhu. Zákazníci totiž zakoupili 5887 vozů a počet objednávek se vyšplhal na 5974. Nejprodávanějším modelem se stal Transporter, následovaný modely Caddy, Crafter a Amarok. Kromě generační obměny stěžejních modelů Caddy a T6 zavedl Volkswagen Užitkové vozy 4 letou záruku s omezením na 200 000 km pro nové modely a úspěšným spuštěním půjčovny Das RentAuto.
„Značka Volkswagen Užitkové vozy dosáhla v roce 2015 v České republice historicky nejvyššího prodeje,“ uvedl Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy. Ve svém prohlášení dále uvedl: „Se stabilní a profesionální dealerskou sítí vstupujeme do roku 2016 s optimismem a věříme, že se nám letos podaří zopakovat vynikající loňské výsledky.
Celkově bylo v roce 2015 v České republice registrováno 5031 nových vozů do 6 tun značky Volkswagen Užitkové vozy. V meziročním srovnání vzrostl prodej o 25 %. Na úspěchu značky Volkswagen Užitkové vozy se v roce 2015 podílely především dva hlavní pilíře, jimiž jsou dlouhodobě modelové řady T a Caddy, které loni prošly generační obměnou. Silnou pozici na českém trhu si udržují rovněž modely Crafter a Amarok.
Podle statistik SDA bylo na českém trhu v roce 2015 registrováno 2507 nových vozů Transporter, Multivan, Caravelle a California a 1565 vozů Caddy a Caddy Maxi. Robustní pickup Amarok přispěl k vynikajícímu výsledku značky Volkswagen Užitkové vozy v roce 2015 celkem 291 registrovanými vozy, zatímco Crafter si připsal na své konto 668 registrací.
S velmi pozitivními reakcemi ze strany zákazníků se setkal projekt Das RentAuto, originální půjčovna vozů Volkswagen, která nabízí řešení mobility v nejrůznějších životních situacích, ať se jedná o stěhování, dovolenou nebo sezonní výkyvy poptávky u podnikatelů. Od 1. června 2015 vykázala Das Rent Auto, která je nabízena u dvaceti prodejců značky Volkswagen Užitkové vozy, již 4715 pronájemních dnů. Vzhledem k velkému zájmu tak bude program Das RentAuto postupně rozšiřován.
Volkswagen Užitkové vozy realizoval v loňském roce ve spolupráci se svými silnými partnery prestižní zakázku v objemu několika desítek vozů Amarok v unikátní úpravě pro Policii ČR. Amarok zvýší akceschopnost Policie ČR díky nadstandardní průchodnosti terénem, vysoké užitné hodnotě a variabilitě velkého nákladového prostoru. Získané zkušenosti s robustní terénní technikou Amaroku budou využity k rozšíření nabídky o verze určené i pro jiné aplikace, například pro záchranné služby v horských a dalších obtížně přístupných oblastech.
Servisní služby
Značky Volkswagen, Audi a SEAT, zastupované společností Porsche Česká republika, mají v České republice obrovský vozový park čítající téměř 650 000 registrovaných vozů. Jeho průměrné stáří cca 12,7 let je sice nižší než český průměr 14,5 roku, nicméně servisním službám společnosti Porsche Česká republika se daří ve značkových opravnách pečovat zejména o vozy do stáří 5 let. Servisní služby generovaly v roce 2015 obrat u Originálních dílů ve výši 1,495 miliardy Kč (nárůst o 11 %) a obrat v oblasti Originálního příslušenství ve výši 138 milionů Kč ( nárůst o 24 %). Ukazatele spokojenosti zákazníků servisu nadále vykazují vysokou úroveň.
Zvyšující se kvalita vozů, delší servisní intervaly a klesající počty nehod díky účinným asistenčním systémům způsobují, že obchod v oblasti servisu je stále náročnější. V uplynulém roce se proto Servisní služby společnosti Porsche Česká republika zaměřily na získávání nových zákazníků atraktivními službami na profesionální úrovni, rozšířenou nabídkou a výhodnými cenami se zárukou nejvyšší kvality.
Pro majitele starších vozů Volkswagen, Audi a SEAT je určen věrnostní program STK Service, s nímž se mohou řidiči snadno přesvědčit o výhodách značkových opraven s profesionálním zázemím a know-how. V minulém roce se začaly Servisní služby ještě více zaměřovat na obchod s pneumatikami a Originálním příslušenstvím, které vychází vstříc trendu rostoucí individualizace vozidel podle představ zákazníků. K dalšímu zvýšení spokojenosti zákazníků přispěje rozšíření koučinku a zvyšování kvalifikace personálu servisní sítě.
– ar5