V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
V roce 2025 bude muset o prodloužení platnosti řidičského průkazu žádat přes 660 tisíc řidičů, přičemž samotný proces žádosti je díky digitalizaci výrazně zjednodušen. Podání žádosti lze nyní vyřídit z pohodlí domova prostřednictvím Portálu dopravy, což ušetří čas a umožní vyhnout se jedné návštěvě úřadu.
Přestože je nutné hotový průkaz osobně vyzvednout na přepážce, ministerstvo dopravy plánuje zavedení alternativních možností, jako je doručování průkazů do výdejních boxů či jejich zasílání na výdejní místa, uvedl server TN.cz.
Od ledna 2024 již řidiči v Česku nemusejí mít fyzickou kartičku řidičského průkazu při řízení u sebe. Evropská legislativa však nadále vyžaduje pravidelnou výměnu průkazu každých deset let a jeho fyzickou podobu pro prokázání řidičských oprávnění v rámci členských států.
Prodloužení platnosti řidičského průkazu lze zařídit on-line na Portálu dopravy, kde se lze přihlásit prostřednictvím Identity občana, Mobilního klíče eGovernmentu nebo datové schránky. Tento způsob přináší řidičům 20% slevu na správní poplatky. Žádost zpracovávají obecní úřady obcí s rozšířenou působností, přičemž žadatelé si mohou vybrat mezi standardní dobou vydání do 20 dnů nebo zrychleným procesem za 5 dní, kdy se liší i výše poplatku.
Nejvíce řidičů, kterým letos končí platnost průkazů, pochází ze Středočeského kraje (přes 93 tisíc). Jihomoravský kraj zaznamená přes 74 tisíc žádostí, zatímco Moravskoslezský kraj necelých 70 tisíc. V Praze půjde o téměř 66 tisíc řidičů, v Brně o 19 tisíc a v Ostravě o více než 15 tisíc.
Výměny se nejčastěji týkají řidičů starších 61 let, kterých je mezi žadateli 254 tisíc. Ve věkových skupinách 41 až 50 let a 51 až 60 let se jedná o téměř shodný počet kolem 135 tisíc žadatelů.
Ministerstvo dopravy připravuje další kroky, které by mohly proces zjednodušit. Kromě možnosti doručení průkazů do výdejních míst by mělo být možné platit poplatky on-line. Dlouhodobým cílem je nahradit plastové kartičky modernějšími digitálními alternativami, aby výměna již nebyla nezbytná. Podle mluvčí Aleny Mühl se však tento krok bude muset sladit s celoevropskou legislativou.
Digitalizace procesů se již nyní ukazuje jako efektivní. Podle ministra dopravy Martina Kupky ročně žádají o nové řidičské průkazy stovky tisíc řidičů, přičemž on-line dostupnost služby šetří čas nejen žadatelům, ale také úředníkům a ostatním občanům, kteří na úřadech vyřizují jiné záležitosti.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.
Dvaatřicetiletý jezdec ze Zlína se v rally pohybuje od roku 2014. Letos usedne opět do vozu Opel Corsa Rally 4. Využili jsme pauzu mezi závody a zeptali se jej mimo jiné, na soupeření se svým bratrem Janem Surovičem, který se v rally také pohybuje.
Šestatřicetiletý Michal Srb patři do rallysprintového inventáře. O tom, že je rychlý, přesvědčil už mnohokrát, ale občas mu chybělo potřebné štěstí. Vloni to opět cinklo a „Majkl“ získal cenný skalp do své sbírky.