V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
V roce 2025 bude muset o prodloužení platnosti řidičského průkazu žádat přes 660 tisíc řidičů, přičemž samotný proces žádosti je díky digitalizaci výrazně zjednodušen. Podání žádosti lze nyní vyřídit z pohodlí domova prostřednictvím Portálu dopravy, což ušetří čas a umožní vyhnout se jedné návštěvě úřadu.
Přestože je nutné hotový průkaz osobně vyzvednout na přepážce, ministerstvo dopravy plánuje zavedení alternativních možností, jako je doručování průkazů do výdejních boxů či jejich zasílání na výdejní místa, uvedl server TN.cz.
Od ledna 2024 již řidiči v Česku nemusejí mít fyzickou kartičku řidičského průkazu při řízení u sebe. Evropská legislativa však nadále vyžaduje pravidelnou výměnu průkazu každých deset let a jeho fyzickou podobu pro prokázání řidičských oprávnění v rámci členských států.
Prodloužení platnosti řidičského průkazu lze zařídit on-line na Portálu dopravy, kde se lze přihlásit prostřednictvím Identity občana, Mobilního klíče eGovernmentu nebo datové schránky. Tento způsob přináší řidičům 20% slevu na správní poplatky. Žádost zpracovávají obecní úřady obcí s rozšířenou působností, přičemž žadatelé si mohou vybrat mezi standardní dobou vydání do 20 dnů nebo zrychleným procesem za 5 dní, kdy se liší i výše poplatku.
Nejvíce řidičů, kterým letos končí platnost průkazů, pochází ze Středočeského kraje (přes 93 tisíc). Jihomoravský kraj zaznamená přes 74 tisíc žádostí, zatímco Moravskoslezský kraj necelých 70 tisíc. V Praze půjde o téměř 66 tisíc řidičů, v Brně o 19 tisíc a v Ostravě o více než 15 tisíc.
Výměny se nejčastěji týkají řidičů starších 61 let, kterých je mezi žadateli 254 tisíc. Ve věkových skupinách 41 až 50 let a 51 až 60 let se jedná o téměř shodný počet kolem 135 tisíc žadatelů.
Ministerstvo dopravy připravuje další kroky, které by mohly proces zjednodušit. Kromě možnosti doručení průkazů do výdejních míst by mělo být možné platit poplatky on-line. Dlouhodobým cílem je nahradit plastové kartičky modernějšími digitálními alternativami, aby výměna již nebyla nezbytná. Podle mluvčí Aleny Mühl se však tento krok bude muset sladit s celoevropskou legislativou.
Digitalizace procesů se již nyní ukazuje jako efektivní. Podle ministra dopravy Martina Kupky ročně žádají o nové řidičské průkazy stovky tisíc řidičů, přičemž on-line dostupnost služby šetří čas nejen žadatelům, ale také úředníkům a ostatním občanům, kteří na úřadech vyřizují jiné záležitosti.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.