Podzim je pestrobarevným ročním obdobím. Krajina ve žlutých, oranžových a hnědých odstínech láká k příjemným víkendovým výletům. Podzim je však pro řidiče také nejnáročnějším ročním obdobím, protože musejí čelit spadanému listí na vozovkách, chladnému počasí, dešti a prodlužování noci. Souhrn uvedených faktorů vyžaduje od řidičů, aby si důkladně zkontrolovali vůz a nebezpečným podmínkám náležitě přizpůsobili svou jízdu.
Rozhodující milimetry. Na podzim je povrch vozovky chladný a mokrý. Kontrola pneumatik je proto zásadní. Adhezi pneumatik a brzdnou dráhu významně ovlivňuje hloubka dezénu a tlak v pneumatikách. Odborníci doporučují hloubku dezénu více než 2 mm. Hloubka dezénu rozhodně nesmí být menší než 1,6 mm, protože by při jízdě na mokrém povrchu rychlostí 90 km/h hrozila naprostá ztráta trakce. Jednou za měsíc je nutné zkontrolovat správný tlak v pneumatikách.
Spadané listí je kluzké stejně jako sníh. Na listí je krásný pohled, ale vozovka se spadaným listím je především za mokra stejně kluzká jako při jízdě na sněhu. Zkušený řidič a závodní jezdec Jordi Gené proto doporučuje maximální opatrnost na úsecích pokrytých spadaným listím. Řidiči by se na nich měli vystříhat intenzivnímu brzdění. „Pokud se v této situaci ocitnete uprostřed zatáčky, neotáčejte prudce volantem. Ztratí-li pneumatiky přilnavost, nesnažte se měnit směr jízdy, dokud nezískáte znovu kontrolu nad vozem.“
Viditelnost, vpředu jedoucí vozidlo a rychlost jízdy. Pokud je v mlze jen 50metrová viditelnost, měli byste tuto vzdálenost udržovat jako bezpečnostní odstup od vpředu jedoucího vozidla a nepřekračovat rychlost 50 km/h. „Jen tak budete mít dostatek prostoru pro zastavení v nouzové situaci,“ vysvětluje Jordi. Velmi praktickým pomocníkem je asistenční systém Front Assist s funkcí automatického brzdění, protože kontroluje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a v případě nutnosti automaticky aktivuje brzdy.
Zabraňte oslňování. Dalším tipem pro lepší výhled z vozu je zapnutí mlhových světlometů. Jordi však nabádá: „V mlze nikdy nepoužívejte dálková světla, protože na zamlžené ploše čelního okna vytvoří světelné efekty, kvůli kterým neuvidíte obrysy vozidel vpředu.“
Dobrá viditelnost za deště. Odborníci uvádějí, že při jízdě za špatných podmínek se zapnutými stěrači se zhoršuje výhled z vozu o 20 až 30 %. Stírací lišty by se proto měly vyměňovat jednou ročně, a to především na podzim, který je obvykle nejdeštivějším ročním obdobím. Čistá okna se za jízdy tak snadno nezamlží. Mlžení oken zabrání rovněž přívod teplého vzduchu z výdechů ventilační soustavy k čelnímu oknu. Za špatné viditelnosti pomůže také Lane Assist, který řidiče upozorní, jakmile začne vůz vyjíždět z jízdního pruhu, a dokonce zasáhne do řízení, aby se vůz vrátil zpět do svého jízdního pruhu.
Zvyšte ostražitost. Nemusí zrovna pršet, aby byl povrch vozovky kluzký. Stejně nebezpečná je kombinace vysoké vlhkosti vzduchu a nízkých teplot. „Proto buďte velmi opatrní při jízdě ve stínu, především pak v zatáčkách,“ říká Jordi. Na mokré vozovce udržujte dvojnásobný bezpečnostní odstup. Je také vhodné občas sešlápnout pedál brzdy. Tím osušíte povrch brzdového obložení a ověříte si funkčnost brzdové soustavy.
Při akvaplaningu nebrzděte. Na podzim jsou běžné prudké dešťové přeháňky, při nichž vzniká na silnicích riziko akvaplaningu. „V této situaci nikdy ani trochu nebrzděte, dokud se kola nedostanou znovu do kontaktu s povrchem vozovky. Teprve pak upravte směr jízdy mírným natočením volantu,“ zdůrazňuje profesionální jezdec.
Za větrného počasí držte pevně volant. Při jízdě na dálnici může problémy způsobovat také silný vítr. Snižte rychlost jízdy a při předjíždění nákladních vozidel držte pevně volant, protože náhlý poryv větru by mohl vůz destabilizovat.
Není důvod nepoužívat dálková světla. Přechod z letního času na zimní ve spojení se zkracováním dne zvýší intenzitu silničního provozu za tmy. Správné osvětlení je důležité, protože k 30 % všech dopravních nehod v Evropě dochází v noci. Za špatné viditelnosti, avšak bez mlhy, se doporučuje používat dálková světla při jízdě mimo obec, ale „mnozí řidiči je nepoužívají, protože se obávají, že by oslňovali protijedoucí řidiče. V těchto situacích je praktický asistent pro dálková světla,“ vysvětluje Maite Parísová, která má ve společnosti SEAT na starosti oddělení světlometů. Tento systém detekuje přítomnost vozidel v obou směrech a na základě toho automaticky přepíná mezi tlumenými a dálkovými světly.
Žádná nečekaná překvapení. Podzim je pro mnoho divokých zvířat dobou páření. Tato zvířata se pohybují ve stádech aktivněji než obvykle. Při jízdě na silnicích se značkou upozorňující na výskyt divoké zvěře je proto důležité zpomalit.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.