Nebezpečné nástrahy podzimu. Na co si dát za volantem pozor?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 2. října 2020 01:19
Sdílej:

Podzim je pestrobarevným ročním obdobím. Krajina ve žlutých, oranžových a hnědých odstínech láká k příjemným víkendovým výletům. Podzim je však pro řidiče také nejnáročnějším ročním obdobím, protože musejí čelit spadanému listí na vozovkách, chladnému počasí, dešti a prodlužování noci. Souhrn uvedených faktorů vyžaduje od řidičů, aby si důkladně zkontrolovali vůz a nebezpečným podmínkám náležitě přizpůsobili svou jízdu.

Rozhodující milimetry. Na podzim je povrch vozovky chladný a mokrý. Kontrola pneumatik je proto zásadní. Adhezi pneumatik a brzdnou dráhu významně ovlivňuje hloubka dezénu a tlak v pneumatikách. Odborníci doporučují hloubku dezénu více než 2 mm. Hloubka dezénu rozhodně nesmí být menší než 1,6 mm, protože by při jízdě na mokrém povrchu rychlostí 90 km/h hrozila naprostá ztráta trakce. Jednou za měsíc je nutné zkontrolovat správný tlak v pneumatikách.

Spadané listí je kluzké stejně jako sníh. Na listí je krásný pohled, ale vozovka se spadaným listím je především za mokra stejně kluzká jako při jízdě na sněhu. Zkušený řidič a závodní jezdec Jordi Gené proto doporučuje maximální opatrnost na úsecích pokrytých spadaným listím. Řidiči by se na nich měli vystříhat intenzivnímu brzdění. „Pokud se v této situaci ocitnete uprostřed zatáčky, neotáčejte prudce volantem. Ztratí-li pneumatiky přilnavost, nesnažte se měnit směr jízdy, dokud nezískáte znovu kontrolu nad vozem.“

Viditelnost, vpředu jedoucí vozidlo a rychlost jízdy. Pokud je v mlze jen 50metrová viditelnost, měli byste tuto vzdálenost udržovat jako bezpečnostní odstup od vpředu jedoucího vozidla a nepřekračovat rychlost 50 km/h. „Jen tak budete mít dostatek prostoru pro zastavení v nouzové situaci,“ vysvětluje Jordi. Velmi praktickým pomocníkem je asistenční systém Front Assist s funkcí automatického brzdění, protože kontroluje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a v případě nutnosti automaticky aktivuje brzdy.

Zabraňte oslňování. Dalším tipem pro lepší výhled z vozu je zapnutí mlhových světlometů. Jordi však nabádá: „V mlze nikdy nepoužívejte dálková světla, protože na zamlžené ploše čelního okna vytvoří světelné efekty, kvůli kterým neuvidíte obrysy vozidel vpředu.“

Dobrá viditelnost za deště. Odborníci uvádějí, že při jízdě za špatných podmínek se zapnutými stěrači se zhoršuje výhled z vozu o 20 až 30 %. Stírací lišty by se proto měly vyměňovat jednou ročně, a to především na podzim, který je obvykle nejdeštivějším ročním obdobím. Čistá okna se za jízdy tak snadno nezamlží. Mlžení oken zabrání rovněž přívod teplého vzduchu z výdechů ventilační soustavy k čelnímu oknu. Za špatné viditelnosti pomůže také Lane Assist, který řidiče upozorní, jakmile začne vůz vyjíždět z jízdního pruhu, a dokonce zasáhne do řízení, aby se vůz vrátil zpět do svého jízdního pruhu.

Zvyšte ostražitost. Nemusí zrovna pršet, aby byl povrch vozovky kluzký. Stejně nebezpečná je kombinace vysoké vlhkosti vzduchu a nízkých teplot. „Proto buďte velmi opatrní při jízdě ve stínu, především pak v zatáčkách,“ říká Jordi. Na mokré vozovce udržujte dvojnásobný bezpečnostní odstup. Je také vhodné občas sešlápnout pedál brzdy. Tím osušíte povrch brzdového obložení a ověříte si funkčnost brzdové soustavy.

Při akvaplaningu nebrzděte. Na podzim jsou běžné prudké dešťové přeháňky, při nichž vzniká na silnicích riziko akvaplaningu. „V této situaci nikdy ani trochu nebrzděte, dokud se kola nedostanou znovu do kontaktu s povrchem vozovky. Teprve pak upravte směr jízdy mírným natočením volantu,“ zdůrazňuje profesionální jezdec.

Za větrného počasí držte pevně volant. Při jízdě na dálnici může problémy způsobovat také silný vítr. Snižte rychlost jízdy a při předjíždění nákladních vozidel držte pevně volant, protože náhlý poryv větru by mohl vůz destabilizovat.

Není důvod nepoužívat dálková světla. Přechod z letního času na zimní ve spojení se zkracováním dne zvýší intenzitu silničního provozu za tmy. Správné osvětlení je důležité, protože k 30 % všech dopravních nehod v Evropě dochází v noci. Za špatné viditelnosti, avšak bez mlhy, se doporučuje používat dálková světla při jízdě mimo obec, ale „mnozí řidiči je nepoužívají, protože se obávají, že by oslňovali protijedoucí řidiče. V těchto situacích je praktický asistent pro dálková světla,“ vysvětluje Maite Parísová, která má ve společnosti SEAT na starosti oddělení světlometů. Tento systém detekuje přítomnost vozidel v obou směrech a na základě toho automaticky přepíná mezi tlumenými a dálkovými světly.

Žádná nečekaná překvapení. Podzim je pro mnoho divokých zvířat dobou páření. Tato zvířata se pohybují ve stádech aktivněji než obvykle. Při jízdě na silnicích se značkou upozorňující na výskyt divoké zvěře je proto důležité zpomalit.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?