Čtyři generace Seatu Leon. Každý vůz byl jiný, jedno mají ale společné

AutoRoad.cz, 29. července 2020, 01:16 Google+

Každá ze čtyř generací modelu SEAT Leon předběhla svou dobu, přestože si vůz zachoval během více než 20leté historie stejnou DNA. Všechny generace byly navrženy, vyvinuty a stvořeny v Barceloně a sdílejí stejný základ. Díky němu se Leon stal pilířem značky a s více než 2 miliony dosud prodanými vozy také legendou, která pokračuje v růstu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Každá ze čtyř generací modelu Seat Leon předběhla svou dobu, přestože si vůz zachoval během více než 20leté historie stejnou DNA

Každá ze čtyř generací modelu Seat Leon předběhla svou dobu, přestože si vůz zachoval během více než 20leté historie stejnou DNA | foto: Seat

Sdílejte článek

„Tento model přivedl značku SEAT na globální mapu motorismu, a to díky nezaměnitelnému designu, vyspělé technice a mimořádné kvalitě,“ říká Isidre López, který má na starosti sbírku historických automobilů SEAT.

img-responsive

První Seat Leon navrhl Giorgetto Giugiaro a stal se prvním vozem značky s pohonem všech kol a šestistupňovou převodovkou, jenž se mohl pochlubit výkonem 180 koní | foto: Seat

1. generace (1999), pozoruhodný debut. První Leon navrhl Giorgetto Giugiaro. SEAT vstoupil s tímto modelem do segmentu kompaktních vozů. „První Leon byl průkopníkem a z jeho designu vyzařoval mimořádný charakter,“ říká Isidre. „Byl to významný krok vpřed v oblastech techniky a kvality,“ konstatuje José Miguel Royo, projektový manažer oddělení vývoje podvozků ve společnosti SEAT. Byl průkopníkem v mnoha oblastech. Jako první vůz značky byl vyráběn ve dvou výrobních závodech současně (Brusel a Martorell). Byl také prvním vozem značky s pohonem všech kol a šestistupňovou převodovkou. A ve verzi o výkonu 180 k Leon poprvé překonával hranici 150 koní. „Převyšoval všechny naše předchozí modely, mimo jiné i díky kompletně pozinkované karoserii pro ochranu proti korozi i lepší vzhled a široké nabídce nadstandardních prvků, jakým bylo například automatické otevírání víčka palivové nádrže, které bylo ve své době velmi sofistikovaným řešením,“ dodává Michael Geue, vedoucí vývoje skeletů karoserie a protikorozních opatření ve společnosti SEAT.

img-responsive

Šéfdesignér Walter Da Silva dal druhé generaci Seatu Leon do vínku průlomový design a úspěchy slavil i na závodních tratích | foto: Seat

2. generace (2005), inovativní, sportovní design. Walter Da Silva dal druhé generaci do vínku průlomový design. „Do tradičně konvenčního segmentu přinesl revoluci v podobě exteriéru s ikonickými bočními prolisy a zapuštěnými klikami zadních dveří, díky nimž vypadal jako třídveřový vůz,“ říká José Miguel. V motoristickém sportu získala druhá generace čtyři tituly mistra světa v hodnoceních konstruktérů a jezdců v mistrovství světa cestovních vozů WTCC (World Touring Car Championship), a to v letech 2008 a 2009. „To byl skvělý úspěch, i vzhledem k tomu, že jako kompaktní vůz bez stupňovité zádě měl enormní nevýhodu v oblasti aerodynamiky,“ vysvětluje Isidre.

img-responsive

Třetí generace Seatu Leon pochází z dílny šéfdesignéra Alejandro Mesonera-Romanose. Její vzhled byl naprosto originální | foto: Seat

3. generace (2012), styl a kvalita. Třetí generace byla představena již v době, kdy byl šéfdesignérem Alejandro Mesonero-Romanos, a její vzhled byl ještě sofistikovanější. „Její design je 100% SEAT. Každý řidič okamžitě rozpozná třetí generaci Leonu ve svém zpětném zrcátku,“ zdůrazňuje Isidre. K tomu částečně přispívají světlomety LED pro denní svícení. Třetí generace Leonu byla dokonce prvním kompaktním vozem, který používal diody LED pro všechny osvětlovací funkce. Své předchůdce překonávala také nabídkou stupňů výbavy, jež vycházela vstříc požadavkům ještě náročnějších zákazníků. „Tento model měl velmi kvalitní výbavu od materiálů až po zvuk dveří při otevírání a zavírání, s mimořádným důrazem na interiér,“ říká José Miguel. „Všichni mluvili o Leonu. Začali jsme vyhrávat hodně srovnávacích testů, a na to jsme byli extrémně hrdí,“ vzpomíná Michael. Kromě toho to byl první Leon, nabízený jako pětidveřový hatchback, 3dveřová verze SC a rodinné kombi ST.

img-responsive

Základ designu 4 generace Seatu Leon pochází z práce týmu kolem šéfdesignéra Alejandra Mesonera-Romanose, který byl ale vypilován do posledního detailu | foto: Seat

4. generace (2020), technicky nejvyspělejší SEAT.  Pokud bychom měli vybrat jen jednu skutečnost, jež by charakterizovala nový Leon, pak by to byl nevídaný technologický skok, který ztělesňuje. Čtvrtý Leon je prvním kompletně síťově propojeným vozidlem značky, inovace však přináší také v oblastech bezpečnosti a osvětlení. A to vše s designem, jehož autorem je Mesonero-Romanos a který poskytuje Leonu ještě atraktivnější vzhled a vytříbenější charakter při zachování sportovního ducha. José Miguel Royo vyzdvihuje interiér nového Leonu: „Je s velkým odstupem nejpřitažlivější i pro nejnáročnější uživatele. Je jednoduše působivý a dokázal dokonce překonat třetí generaci Leonu, která je v mých očích jedním z nejlepších vozů v historii značky SEAT,“ uznává Isidre. Kromě toho je prvním vozem značky s pěti různými systémy pohonu (motory na benzin, naftu nebo stlačený zemní plyn, jakož i mikrohybridní systémy nebo hybridní pohony s možností vnějšího nabíjení), jež nabízejí nejširší možnosti pro uspokojení očekávání a požadavků všech řidičů. „Bude to hlavní tahoun,“ usuzuje Michael Geue.

Vytisknout

Diskuze: Čtyři generace Seatu Leon. Každý vůz byl jiný, jedno mají ale společné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká ekologické kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

reklama

Doporučujeme

Lamborghini LM002

Vzácné Lamborghini LM002 má s novým motorem 1600 N.m.

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  2. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  3. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  4. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  5. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  6. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud