Maskovaných prototypů si většina lidí všimne jen kvůli jejich nápadným maskovacím fóliím. Ale k čemu se vlastě toto úsilí vynakládá?
Je za tím víc než jen pestrobarevná kamufláž. Z maskovaných prototypů značky Škoda lze jen přibližně usuzovat, co se pod fólií skrývá. Je to nutné, protože prototypy nových modelů české automobilky už dlouho před uvedením modelu na trh najedou až dva miliony kilometrů v podmínkách jejich běžného praktického využití. Často se přitom testují i na veřejných komunikacích za běžného provozu. Aby byl design a detaily nových vozů chráněny před zvědavými pohledy a nežádoucími fotografiemi, tvary vozů se opticky rozostřují pomocí maskovacích vzorů.
Než Škoda představí nový model světové veřejnosti, stráví prototypy tisíce hodin ve zkušebnách a klimatických komorách a ujedou až dva miliony testovacích kilometrů. Maraton zkoušek na cestě k sériové výrobě přitom probíhá na všech kontinentech, jelikož později bude muset sériový vůz fungovat při -30 °C stejně spolehlivě jako při více než 40 °C. Náročný a rozsáhlý testovací program proto vozy absolvují ve vedru, vysoké vlhkosti vzduchu a na rozbitých prašných cestách, stejně jako za arktických teplot, na sněhu a zledovatělých silnicích. A samozřejmě v běžném provozu. Florian Weymar, vedoucí vývoje celého vozu ve společnosti Škoda Auto, vysvětluje: „Vedle vlastního účelu kamufláže je samozřejmě nutno dbát i na požadavky provozu na veřejných komunikacích. Proto musí mít každý prototyp například funkční blinkry, brzdová světla i všechny senzory, nezávisle na kamufláži či rozostření designu. Kromě toho musí také testovací řidiči a vývojáři být schopni během jízdy plnit své úkoly. Proto zpravidla nesmí být omezen vstup chladícího vzduchu a nesmí být zalepeny ani výdechy ventilace. Tím je zajištěno, že výsledky měření poskytují vypovídající údaje o datech, jichž bude dosahovat sériové vozidlo. V interiéru je důležité, aby bylo během jízdy vždy vidět na přístroje a aby byly všechny důležité ovládací prvky v dosahu řidiče.“
Napětí téměř až do premiéryAby byly prototypy chráněny před zvědavými pohledy novinářů, fotografů i konkurentů, pečlivě se kamuflují. Jedině tak lze skrýt technické inovace, nové designové prvky a chytré detaily. Dokonce i nápis Škoda nebo logo značky byste na vývojových prototypech hledali marně. Mimořádně zajímavé jsou pro vyzvědače s kamerou nebo chytrým telefonem vizuálně charakteristické díly, kontury nebo partie karoserie, jako jsou světlomety, maska chladiče nebo záď vozu. Ty se proto obzvláště pečlivě zakrývají nebo maskují různými nástavbami. Maskovací vzor navíc rozostří kontury a linie karoserie, částečně se zalepují i boční okna, aby nebyla patrná jejich linie.
Podobné zásady platí i pro interiér. Pokud se kabina blíží finálnímu sériovému provedení, před fotografy se chrání také, protože i testovací vůz občas parkuje na veřejnosti, například u čerpací stanice. Na palubě vývojového prototypu se většinou používají neprůhledné netkané textilie, které dle potřeby zakrývají jednotlivé detaily, jako je kokpit, palubní deska, centrální displej, systém infotainmentu, středový panel, ovládací prvky nebo výdechy ventilace. Před pokračováním v jízdě je může testovací řidič velice snadno sejmout. Tuto nákladnou a rozsáhlou kamufláž používá Škoda až do představení nového modelu a udržuje tak zákazníky a zástupce odborného tisku až do poslední chvíle v napětí.
Kamufláž: od vývojového prototypu k uměleckému díluVe společnosti Škoda Auto mají návrh a vývoj maskovacího vzoru na starosti specialisté na kamufláž. Jejich fantazii a kreativitě se přitom nekladou téměř žádné meze. Hrají si se vzory, 3Defekty a barevnými kontrasty, aby pozorovatele co nejvíce opticky zmátli. Někdy do kamufláže dokonce skrývají nějakou zprávu, například jeden hashtag Twitterového účtu @skodaautonews. Hotové kamuflážní fólie se na vůz nalepují ručně, což je práce na několik hodin. Pro mimořádné příležitosti vyvíjí specialisté na kamufláž spolu s marketingovými specialisty značky Škoda naprosto mimořádná řešení. Například v poslední etapě Tour de France 2016 se SUV Kodiaq ještě před zahájením sériové výroby projelo po Champs-Elysées jako vedoucí vozidlo celého pelotonu Tour v červeno-šedo-černé kamuflážní fólii. Čtvrtá generace modelu Škoda Octavia se krátce před svou světovou premiérou v roce 2019 představila v Praze a Mladé Boleslavi ve speciální dvojbarevné žluto-oranžové maskovací fólii, a to v rámci akce „Chyť mě, když to dokážeš“. Kdo na Facebook, Twitter nebo Instagram umístil své fotografie maskovaného vozu, mohl vyhrát exkluzivní pozvánku na světovou premiéru nové Octavie v Praze. U prototypů pozdějšího modelu Scala vsadila Škoda na modrobílý proužkovaný vzor.
V současnosti v okolí Mladé Boleslavi občas jezdí prototyp vozu Škoda Enyaq iV ve své zelenobílo-šedé kamufláži s trojrozměrnými prvky. Specialisté na kamufláž strávili vývojem kamuflážního konceptu pro první čistě elektrické SUV značky Škoda zhruba 120 hodin a pro jeho zamaskování spotřebovali zhruba 18 metrů čtverečních fólie. Škoda Enyaq iV bude odhalena ještě letos. Příliš času na oddech ale kamuflážní specialisté mít nebudou, protože do konce roku 2022 má být představeno celkem deset modelů elektrifikované rodiny vozů Škoda iV.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.