Maskovaných prototypů si většina lidí všimne jen kvůli jejich nápadným maskovacím fóliím. Ale k čemu se vlastě toto úsilí vynakládá?
Je za tím víc než jen pestrobarevná kamufláž. Z maskovaných prototypů značky Škoda lze jen přibližně usuzovat, co se pod fólií skrývá. Je to nutné, protože prototypy nových modelů české automobilky už dlouho před uvedením modelu na trh najedou až dva miliony kilometrů v podmínkách jejich běžného praktického využití. Často se přitom testují i na veřejných komunikacích za běžného provozu. Aby byl design a detaily nových vozů chráněny před zvědavými pohledy a nežádoucími fotografiemi, tvary vozů se opticky rozostřují pomocí maskovacích vzorů.
Než Škoda představí nový model světové veřejnosti, stráví prototypy tisíce hodin ve zkušebnách a klimatických komorách a ujedou až dva miliony testovacích kilometrů. Maraton zkoušek na cestě k sériové výrobě přitom probíhá na všech kontinentech, jelikož později bude muset sériový vůz fungovat při -30 °C stejně spolehlivě jako při více než 40 °C. Náročný a rozsáhlý testovací program proto vozy absolvují ve vedru, vysoké vlhkosti vzduchu a na rozbitých prašných cestách, stejně jako za arktických teplot, na sněhu a zledovatělých silnicích. A samozřejmě v běžném provozu. Florian Weymar, vedoucí vývoje celého vozu ve společnosti Škoda Auto, vysvětluje: „Vedle vlastního účelu kamufláže je samozřejmě nutno dbát i na požadavky provozu na veřejných komunikacích. Proto musí mít každý prototyp například funkční blinkry, brzdová světla i všechny senzory, nezávisle na kamufláži či rozostření designu. Kromě toho musí také testovací řidiči a vývojáři být schopni během jízdy plnit své úkoly. Proto zpravidla nesmí být omezen vstup chladícího vzduchu a nesmí být zalepeny ani výdechy ventilace. Tím je zajištěno, že výsledky měření poskytují vypovídající údaje o datech, jichž bude dosahovat sériové vozidlo. V interiéru je důležité, aby bylo během jízdy vždy vidět na přístroje a aby byly všechny důležité ovládací prvky v dosahu řidiče.“
Napětí téměř až do premiéryAby byly prototypy chráněny před zvědavými pohledy novinářů, fotografů i konkurentů, pečlivě se kamuflují. Jedině tak lze skrýt technické inovace, nové designové prvky a chytré detaily. Dokonce i nápis Škoda nebo logo značky byste na vývojových prototypech hledali marně. Mimořádně zajímavé jsou pro vyzvědače s kamerou nebo chytrým telefonem vizuálně charakteristické díly, kontury nebo partie karoserie, jako jsou světlomety, maska chladiče nebo záď vozu. Ty se proto obzvláště pečlivě zakrývají nebo maskují různými nástavbami. Maskovací vzor navíc rozostří kontury a linie karoserie, částečně se zalepují i boční okna, aby nebyla patrná jejich linie.
Podobné zásady platí i pro interiér. Pokud se kabina blíží finálnímu sériovému provedení, před fotografy se chrání také, protože i testovací vůz občas parkuje na veřejnosti, například u čerpací stanice. Na palubě vývojového prototypu se většinou používají neprůhledné netkané textilie, které dle potřeby zakrývají jednotlivé detaily, jako je kokpit, palubní deska, centrální displej, systém infotainmentu, středový panel, ovládací prvky nebo výdechy ventilace. Před pokračováním v jízdě je může testovací řidič velice snadno sejmout. Tuto nákladnou a rozsáhlou kamufláž používá Škoda až do představení nového modelu a udržuje tak zákazníky a zástupce odborného tisku až do poslední chvíle v napětí.
Kamufláž: od vývojového prototypu k uměleckému díluVe společnosti Škoda Auto mají návrh a vývoj maskovacího vzoru na starosti specialisté na kamufláž. Jejich fantazii a kreativitě se přitom nekladou téměř žádné meze. Hrají si se vzory, 3Defekty a barevnými kontrasty, aby pozorovatele co nejvíce opticky zmátli. Někdy do kamufláže dokonce skrývají nějakou zprávu, například jeden hashtag Twitterového účtu @skodaautonews. Hotové kamuflážní fólie se na vůz nalepují ručně, což je práce na několik hodin. Pro mimořádné příležitosti vyvíjí specialisté na kamufláž spolu s marketingovými specialisty značky Škoda naprosto mimořádná řešení. Například v poslední etapě Tour de France 2016 se SUV Kodiaq ještě před zahájením sériové výroby projelo po Champs-Elysées jako vedoucí vozidlo celého pelotonu Tour v červeno-šedo-černé kamuflážní fólii. Čtvrtá generace modelu Škoda Octavia se krátce před svou světovou premiérou v roce 2019 představila v Praze a Mladé Boleslavi ve speciální dvojbarevné žluto-oranžové maskovací fólii, a to v rámci akce „Chyť mě, když to dokážeš“. Kdo na Facebook, Twitter nebo Instagram umístil své fotografie maskovaného vozu, mohl vyhrát exkluzivní pozvánku na světovou premiéru nové Octavie v Praze. U prototypů pozdějšího modelu Scala vsadila Škoda na modrobílý proužkovaný vzor.
V současnosti v okolí Mladé Boleslavi občas jezdí prototyp vozu Škoda Enyaq iV ve své zelenobílo-šedé kamufláži s trojrozměrnými prvky. Specialisté na kamufláž strávili vývojem kamuflážního konceptu pro první čistě elektrické SUV značky Škoda zhruba 120 hodin a pro jeho zamaskování spotřebovali zhruba 18 metrů čtverečních fólie. Škoda Enyaq iV bude odhalena ještě letos. Příliš času na oddech ale kamuflážní specialisté mít nebudou, protože do konce roku 2022 má být představeno celkem deset modelů elektrifikované rodiny vozů Škoda iV.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?