Toyota Supra a Chaser, Lexus IS F - to je jen několik z mnoha modelů, na kterých pracoval Yukihiko Yaguchi, jeden z nejzkušenějších konstruktérů Toyoty a Lexus, který právě odchází do důchodu. Připomeňme si při této příležitosti nejvýznamnější projekty člověka, který ovlivnil historii japonského automobilového průmyslu.
Yukihiko Yaguchi se narodil v roce 1955 a poměrně rychle pochopil, že kariéra v automobilové branži je jeho poslání. Láska k technice ho přivedla ke studiu strojního inženýrství na Tokyo Metropolitan Institute of Technology.
První práci našel v roce 1977 v Toyota Motor Corporation. Tehdy mu bylo pouhých 22 let. Nejprve se zabýval elektronickými prvky pro sedan Toyota Crown. Později se začal specializovat na snížení hluku a vibrací ve vozech tohoto japonského koncernu. U Toyoty zůstal celý život.
Několik generací Supry i první LexusYaguchi se stal součástí firmy krátce před debutem první Toyoty Supra. Japonský inženýr se podílel na práci na ní, ale také na dalších třech generacích tohoto modelu. Své znalosti a stále bohatší zkušenosti využil později při konstruování prvního Lexusu v dějinách, přelomového LS 400.
Jak po letech přiznal v jednom z rozhovorů, dal si tehdy za cíl vytvořit nejtišší auto v historii. Yaguchi rovněž pracoval na druhé verzi vlajkového sedanu Lexusu, na sportovním Lexusu SC, i na řadě dalších modelů Toyoty a Lexusu. Jedním z jeho nejvýznamnějších projektů se stala poslední generace Toyoty Chaser.
Chaser je v Evropě prakticky neznámý model. Mohutný sedan s pohonem zadních kol se prodával výhradně v Japonsku. Fanoušci japonských automobilů ho ovšem dobře znají. Vůz byl nejen komfortní, ale v silnějších verzích získával výrazně sportovní charakter, takže jej rádi používali drifteři.
Nejslavnější byla poslední varianta modelu, konkrétně ta s označením JZX100. Auto bylo vybaveno přeplňovaným motorem 1JZ-GTE, zapůjčeným od Toyoty Supry. Za jisté řízení pak zodpovídalo víceprvkové zavěšení, konstrukčně také velmi blízké tomu, které bylo použito v Supře. Práce na modelu Chaser přinesla Yukihikovi Yaguchiemu znalosti a zkušenosti, jež mu později pomohly při konstruování přelomového Lexusu IS F.
Otec série FYaguchiho kariéra se slibně rozvíjela. V roce 2001 se stal šéfem plánovacího oddělení Lexusu, o dva roky později pak stanul v čele malé skupiny konstruktérů, které si sám vybral a s nimiž postavil silný sedan IS F. Tak se zrodil nejen rival BMW M3 s motorem V8 a výkonem přes 400 koní, vznikla tak také série sportovních modelů Lexusu označená písmenem F.
Dříve než však v roce 2007 spatřil model IS F světlo světa, musel se japonský inženýr hodně snažit, aby přesvědčil vedení firmy a získal podporu pro projekt, který se zrodil v jeho hlavě. Projekt, jenž vyplynul z jeho lásky k jízdě naplněné emocemi, k sedanům, a z přesvědčení, že Lexus potřebuje opravdový sportovní model.
„Chtěl jsem vytvořit auto, které promění každý okamžik za volantem v čiré potěšení, vůz, jehož řízení vás pokaždé naplní radostí a hlubokým prožitkem,“ komentoval později tento projekt.
Vznik Lexusu IS F byl vrcholem kariéry Yukihiko Yaguchiego, ovšem neznamenal její konec. Pod dohledem japonského konstruktéra vznikly i další modely ze série F – kupé RC F a sportovní sedan GS F. Podílel se také na extrémních modelech IS F CCS-R a RC F GT3. Všechny dostaly atmosférický motor V8. Není to náhoda. Yaguchi je velký stoupenec vidlicových nepřeplňovaných motorů. V mnoha rozhovorech zdůrazňoval, že tyto konstrukce preferuje kvůli lineárnímu růstu točivého momentu, okamžité reakci na sešlápnutí plynu a pro jejich nádherný zvuk. Popularita nefalšovaných atmosférických V osmiček ve sportovních vozech značky Lexus dokazuje, za jak mnoho japonská značka i celé automobilové odvětví tomuto konstruktérovi vděčí. Yukihiko Yaguchi odešel do důchodu 1. dubna 2020. Pro Toyotu a Lexus pracoval celých 43 let.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.