Slavný konstruktér Toyoty a Lexus jde do důchodu. Jak změnil automobilový průmysl?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 29. dubna 2020, 17:11 Google+

Toyota Supra a Chaser, Lexus IS F - to je jen několik z mnoha modelů, na kterých pracoval Yukihiko Yaguchi, jeden z nejzkušenějších konstruktérů Toyoty a Lexus, který právě odchází do důchodu. Připomeňme si při této příležitosti nejvýznamnější projekty člověka, který ovlivnil historii japonského automobilového průmyslu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus

Lexus | foto: Lexus

Sdílejte článek

Yukihiko Yaguchi se narodil v roce 1955 a poměrně rychle pochopil, že kariéra v automobilové branži je jeho poslání. Láska k technice ho přivedla ke studiu strojního inženýrství na Tokyo Metropolitan Institute of Technology.

První práci našel v roce 1977 v Toyota Motor Corporation. Tehdy mu bylo pouhých 22 let. Nejprve se zabýval elektronickými prvky pro sedan Toyota Crown. Později se začal specializovat na snížení hluku a vibrací ve vozech tohoto japonského koncernu. U Toyoty zůstal celý život.

Několik generací Supry i první Lexus
Yaguchi se stal součástí firmy krátce před debutem první Toyoty Supra. Japonský inženýr se podílel na práci na ní, ale také na dalších třech generacích tohoto modelu. Své znalosti a stále bohatší zkušenosti využil později při konstruování prvního Lexusu v dějinách, přelomového LS 400.

Jak po letech přiznal v jednom z rozhovorů, dal si tehdy za cíl vytvořit nejtišší auto v historii. Yaguchi rovněž pracoval na druhé verzi vlajkového sedanu Lexusu, na sportovním Lexusu SC, i na řadě dalších modelů Toyoty a Lexusu. Jedním z jeho nejvýznamnějších projektů se stala poslední generace Toyoty Chaser.

Chaser je v Evropě prakticky neznámý model. Mohutný sedan s pohonem zadních kol se prodával výhradně v Japonsku. Fanoušci japonských automobilů ho ovšem dobře znají. Vůz byl nejen komfortní, ale v silnějších verzích získával výrazně sportovní charakter, takže jej rádi používali drifteři.

img-responsive

Toyota Celica Supra 1984 | foto: Toyota ČR

Nejslavnější byla poslední varianta modelu, konkrétně ta s označením JZX100. Auto bylo vybaveno přeplňovaným motorem 1JZ-GTE, zapůjčeným od Toyoty Supry. Za jisté řízení pak zodpovídalo víceprvkové zavěšení, konstrukčně také velmi blízké tomu, které bylo použito v Supře. Práce na modelu Chaser přinesla Yukihikovi Yaguchiemu znalosti a zkušenosti, jež mu později pomohly při konstruování přelomového Lexusu IS F.

Otec série F
Yaguchiho kariéra se slibně rozvíjela. V roce 2001 se stal šéfem plánovacího oddělení Lexusu, o dva roky později pak stanul v čele malé skupiny konstruktérů, které si sám vybral a s nimiž postavil silný sedan IS F. Tak se zrodil nejen rival BMW M3 s motorem V8 a výkonem přes 400 koní, vznikla tak také série sportovních modelů Lexusu označená písmenem F.

Dříve než však v roce 2007 spatřil model IS F světlo světa, musel se japonský inženýr hodně snažit, aby přesvědčil vedení firmy a získal podporu pro projekt, který se zrodil v jeho hlavě. Projekt, jenž vyplynul z jeho lásky k jízdě naplněné emocemi, k sedanům, a z přesvědčení, že Lexus potřebuje opravdový sportovní model.

img-responsive

Lexus | foto: Lexus

„Chtěl jsem vytvořit auto, které promění každý okamžik za volantem v čiré potěšení, vůz, jehož řízení vás pokaždé naplní radostí a hlubokým prožitkem,“ komentoval později tento projekt.

Vznik Lexusu IS F byl vrcholem kariéry Yukihiko Yaguchiego, ovšem neznamenal její konec. Pod dohledem japonského konstruktéra vznikly i další modely ze série F – kupé RC F a sportovní sedan GS F. Podílel se také na extrémních modelech IS F CCS-R a RC F GT3. Všechny dostaly atmosférický motor V8. Není to náhoda. Yaguchi je velký stoupenec vidlicových nepřeplňovaných motorů. V mnoha rozhovorech zdůrazňoval, že tyto konstrukce preferuje kvůli lineárnímu růstu točivého momentu, okamžité reakci na sešlápnutí plynu a pro jejich nádherný zvuk. Popularita nefalšovaných atmosférických V osmiček ve sportovních vozech značky Lexus dokazuje, za jak mnoho japonská značka i celé automobilové odvětví tomuto konstruktérovi vděčí. Yukihiko Yaguchi odešel do důchodu 1. dubna 2020. Pro Toyotu a Lexus pracoval celých 43 let.

Vytisknout

Diskuze: Slavný konstruktér Toyoty a Lexus jde do důchodu. Jak změnil automobilový průmysl?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Opel Astra GSe

Opel představil ostrou verzi Astry s přídomkem GSe, těšit se můžeme na 225 koní

Toyota Camry

Test Toyota Camry 2.5 Hybrid, měli by se v Boleslavi začít bát?

Geely GE11

Čínská Geely koupila podíl v luxusní automobilce Aston Martin

Nová karbonová kola automobilky Porsche

Akcie Porsche první den na burze

Modernizované BMW Z4

Modernizované BMW Z4 vstupuje na český trh s cenami od 1,2 milionu Kč

Volvo

Roztržitost, zapomnětlivost, spěch, nezodpovědnost? Nevadí, Volvo to zařídí za vás...

ZIP

Každý si myslí, že metodu zipu zná, ale mnozí mohou v tomto článku "objevit Ameriku"

Škoda zahajuje pilotní projekt „CITIGO E-PILOT“ v České republice

Do elektromobility putují další státní peníze, Škoda úzce spolupracuje

Škoda Octavia RS

TEST: Škoda Octavia RS Challenge Plus – v něčem skvělá, v něčem bohužel tragická..

Mercedes-AMG C 63 S E Performance

Mercedes-AMG C 63 S E Performance, nejsilnější čtyřválec světa + elektromotor = 680 koní a 1020 Nm

Mercedes-Benz koncept EQ A

Mercedes si kvůli možnému přidělování plynu vyrábí součástky do zásoby

Porsche Cayenne GTS

Zájem o akcie Porsche překračuje očekávání. Ví se, kdo po nich jde

ceny pohonných hmot

Prémiová paliva, jak to vidí Češi?

Ilustrační foto

Češi pod tíhou rostoucích nákladů mají řešení na cestování

Škoda Vision GT

ŠKODA VISION GT

reklama

Doporučujeme

BMW Alpina B10

Kde se vzala přezdívka "Bavorák" pro vozy značky BMW?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Akcie Porsche první den na burze

  2. Modernizované BMW Z4 vstupuje na český trh s cenami od 1,2 milionu Kč

  3. Test Toyota Camry 2.5 Hybrid, měli by se v Boleslavi začít bát?

  4. Čínská Geely koupila podíl v luxusní automobilce Aston Martin

  5. Opel představil ostrou verzi Astry s přídomkem GSe, těšit se můžeme na 225 koní

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud