Nehody na železničních přejezdech přibývají a jsou většinou smrtelné

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 20. dubna 2020, 22:31 Google+

Neznalost předpisů, spěch, nepozornost, ale často také vysoká míra ignorance stojí za smrtelnými nehodami, které se odehrávají na železničních přejezdech v ČR. Podle údajů Drážní inspekce zde vloni přišlo o život 40 lidí a zraněno bylo 96 účastníků těchto mimořádných událostí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Závažnost tohoto tématu potvrzuje i statistika dopravních nehod dle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011–2020, která v loňském roce evidovala 398 případů havárie v místech, kde se protíná silniční a železniční infrastruktura. Ne vždy se však jedná o přímou srážku s vlakem. Pokud k ní však dojde (v roce 2019 v 38 % z celkového počtu nehod na železničních přejezdech), její následky jsou často tragické, protože téměř 9 z 10 účastníků takové nehody střet s vlakem nepřežije. Varující je rovněž fakt, že ve více než 98 % případů je vina na straně účastníků silničního provozu.

Přibližně polovina z celkového počtu 7 825 železničních přejezdů v ČR (údaj ke konci roku 2019) je technicky zabezpečena přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Přesto za loňský rok došlo právě na těchto přejezdech k vyššímu počtu nehod při srážce s vlakem (84 případů) a výrazně vyššímu počtu úmrtí (15 osob) v porovnání s železničními přejezdy bez světelné signalizace.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: youtube.com

„V posledních několika letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí. Častou příčinou těchto dopravních nehod je nedodržení povolené rychlosti a vjetí na přejezd v době, kdy je stále v činnosti světelná signalizace červenými světly. Padesát kilometrů v hodině, to je maximální rychlost pro přejíždění železničního přejezdu. A to jen v případě, že bliká bílé světlo na zabezpečovacím zařízení. Jinak je to vždy nejvýše třicítka. U přejezdů se značkou ´Stop, dej přednost v jízdě´ je pak samozřejmě povinné zastavit vozidlo a rozhlédnout se,“ připomíná základní pravidla plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

Vedle zbytečné ztráty lidských životů a vážných zranění dochází při dopravních nehodách na železničních přejezdech také k vysokým materiálním škodám. I proto se preventivním opatřením ke snížení počtu dopravních nehod věnuje v této oblasti velká pozornost. „V živé paměti máme poměrně nedávný případ, kdy na kolejích zůstal stát uvězněný kamion a srážce s přijíždějícím vlakem se, díky staženým závorám, již nepodařilo zabránit. Vedle těžkého zranění u několika osob došlo také ke škodě na majetku přesahující částku 35 milionů korun. Byl to klasický příklad, který bohužel není ojedinělý, a proto se stal námětem pro naše další edukativně zpracované video v rámci kampaně Ty to zvládneš –setkání s realitou,“ vysvětluje Lukáš Hutta výkonný manažér Asociace Záchranný kruh, která zmíněnou kampaň dlouhodobě připravuje.

Jedno z preventivních opatření pro zajištění vyšší bezpečnosti na železničních přejezdech bylo zavedeno v srpnu roku 2009 a představuje unikátní číselnou identifikaci na zadní straně výstražného kříže každého železničního přejezdu v ČR. Například v případě nepojízdného vozidla stojícího v kolejišti mezi staženými závorami je nutné, aby jeho řidič s pomocí této unikátní identifikace okamžitě varoval záchranáře o konkrétním nebezpečném místě na tísňové telefonní lince 112.

Vytisknout

Diskuze: Nehody na železničních přejezdech přibývají a jsou většinou smrtelné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Quanta R

Za tuto čtyřkolku by se nemusel stydět ani Batman

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud