Přestože je vaše vlastní auto nyní nejbezpečnějším dopravním prostředkem, i u něj můžete pocítit dopady koronavirové pandemie. Jak udělat vše pro to, aby přestávka v používání auta a karanténa nebyla pro naše automobily škodlivá? Odborníci ProfiAuto radí, jak připravit svůj vůz na opětovné vyjetí. Základem je řádná údržba.
Umyjte si autoPřed odstavením vozidla na delší nebo krátké přestávky se vyplatí postarat se o základní úkony. Jedním z prvních a nejjednodušších kroků je, pokud možno jednoduše umýt vozidlo a navoskovat kapotu. Nečistoty nahromaděné na laku přitahují vlhkost, což může urychlit korozi, zejména u starších modelů.
„Máme-li možnost auto umýt doma, pak jde o nejlepší variantu. Pokud nemůžete auto umýt doma, doporučujeme využít automatickou myčku aut. Nejzazší možností by mělo být využití myčky ruční. Pokud se k této variantě přikloníte, pak dodržujte všechny hygienická opatření, abyste nepřišli do styku s nákazou, tzn. měli byste udržovat bezpečnou vzdálenost od ostatních řidičů a používat tlačítka jednotlivých programů myčky s rukavicemi. Pokud zůstane váš vůz stát venku, pak se rozhodně vyplatí zvolit možnost voskování automobilu. Důležité je také zcela doplnit palivo. V prázdné nádrži se může usadit vodní pára, což vede ke korozi nádrže," říká Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto.
Interiér se počítáPřed dlouhým zastavením vozu byste se měli také postarat o to, co na první pohled nevidíte. Každé auto má zařízení, která mohou při parkování odebírat energii. Z dlouhodobého hlediska mohou dokonce vybít baterii, zejména pokud je již stará. Zvažte tedy, zda baterii nevypojit. Dalším krokem je kontrola tlaku v pneumatikách. Pokud je úroveň tlaku velmi nízká, může způsobit trvalé poškození gumy, a to i během zastavení. Je třeba se také starat o brzdový systém, zejména tedy o ruční brzdu. Když bude vaše auto stát na rovině, zařaďte pouze první rychlostní stupeň. Při zatažení ruční brzdy, a to i elektrické, může nastat problém s uvíznutým brzdovým lanem. Řidič tak musí po delší pauze od provozu vozidla řešit, jak auto odbrzdit.
Nezapomeňte na olejVzhledem k dlouhodobému odstavení auta se může menší nedbalost projevit více než kdy jindy. Navíc s vážnějšími následky. „Jde například o neprovedenou výměnu oleje. Plánovaná výměna by měla být provedena ještě před delším zastavením a ne po něm. Postupem času se totiž mohou přísady v oleji vysrážet, proto je pro vaše auto lepší, když bude delší dobu stát s již vyměněným olejem.„Pokud víte, že vůz nebude dlouho používán a čas na výměnu se blíží, je lepší to udělat co nejdříve," dodal Lukáš Czauderna.
Bezpečná návštěva servisuNávštěvu servisu si teď každý rozmyslí. Připomeňme si však, že autoservisy fungují většinou beze změn a jejich chod je během epidemie důležitý pro udržení klíčových odvětví: zdravotnictví, dopravy nebo potravinářství. Odpovědné servisy a servisní sítě proto zavádějí postupy v souladu s nejnovějšími vládními pokyny. Musejí vyhovět potřebám zákazníků, zavádět nejbezpečnější formy služeb, včetně omezení kontaktu se zákazníky a bezhotovostní platby. Před každou návštěvou autoservisu se ujistěte, že jste si vybrali místo, které dodržuje tato pravidla. Vybrané servisy lze kontaktovat telefonicky, e-mailem nebo například prostřednictvím aplikací. Například aplikace ProfiAuto, která umožňuje úplnou automatizaci procesu od oznámení po opravu. Zákazník může tímto způsobem vyřešit problém na dálku, provést prvotní odhad nákladů a nastavit další podrobnosti k opravě či servisu.
Některé dílny také nabízejí jiné bezpečné alternativy řidičům. Jedná se například o služby, které nevyžadují, aby zákazník opustili dům. Jedná se například o službu door-to-door. Zaměstnanec servisu v tomto případě přijede na předem dohodnuté místo a zaveze auto k opravě. Po provedení služby je auto dezinfikováno a převezeno zpět na dohodnuté místo pro vrácení.
Ještě jedeno kolečko navíc?Abychom se vyhnuli poruchám nebo je alespoň minimalizovali, měli bychom také dbát na následující věci: „Používáme-li auto pouze na cestu do obchodu, na nákupy, je vhodné, abychom si udělali alespoň jedno kolečko na parkovišti navíc. Tím zabráníme degradaci některých součástí brzdového systému – zejména disků a třmenů. Dobijeme také baterii, ve které při vybití dochází k nárůstu krystalů síry. Zapněme také klimatizaci, díky čemuž se se promaže její kompresor. Zapomenout byste neměli ani na rozdíl mezi benzínovým a naftovým motorem. Naftový motor totiž vyžaduje delší ujetou vzdálenost, než je zcela zahřátý," doporučuje Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto CZ a SK.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?