Rakousko zrušilo test 140 km/h na dálnicích. Důvod?

AutoRoad.cz, 2. března 2020, 00:20 Google+

Maximální rychlost na dálnicích Evropy se pohybuje od 100 km/h na dálnicích některých severských zemí včetně Nizozemska, do 140 km/h například v Polsku nebo Bulharsku. Pokud tedy pomineme větší polovinu dálniční sítě Německa, kde není vůbec omezena nejvyšší rychlost, je ona „stočtyřicítka“ nejvyšší možnou rychlostí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bez poplatků

Bez poplatků | foto: ŘSD ČR

Sdílejte článek

Řada zemí se čas od času nechá zlákat možností zvýšit rychlost právě na tuto maximální hranici. Příkladem může být Rakousko, které od srpna 2018 na dvou úsecích dálnice A1 experimentálně testovalo možnost povolit motoristům jet rychleji. Tomuto pokusu je konec.

Rakouské ministerstvo dopravy společně s Asfinag (správcem dálnic) rozhodlo o zvýšení rychlostního limitu na dálnici A1 v úseku mezi Melkem a Oedem, stejně jako mezi Haid u Linde a Sattledtem. Přičemž rychlost platila za vhodných povětrnostních podmínek a to jen v rozmezí 5 až 22 hodin. Takovýto pokus Rakousko uskutečnilo již podruhé a opět skončilo odmítnutím. V současnosti za ním hledejme rozhodnutí nové ministryně dopravy za stranu zelených Leonore Gewesslerové, která k 1. březnu testování vyšší rychlosti na rakouské dálnici zastavila. Ukazuje se, že je to ostatně i názor většiny.

Podle průzkumu 66 % rakouských motoristů považuje 130 km/h za optimální. Pokud budeme hovořit o výzkumech provedených odborníky, pak pro dálnice stanovili jako ideální 133 km/h.

Kdo další se zříká vyšší rychlosti na dálnicích? Nizozemsko přistoupilo k velmi razantnímu kroku, když se rozhodlo snížit rychlost na dálnicích na 100 km/h.

S cedulí s takovouto číslovkou na značce u dálnice, se ale rovněž můžete v Rakousku setkat. Jedná se o tak zvané  IG-L zóny (Immissionsschutzgesetz Luft = zákon na ochranu ovzduší). Jedná se především o území v okolí velkých měst, kde se mohou motoristé setkat nejen s rychlostí omezenou na 100 km/h, ale dokonce jen na 80 km/h.

Opačná cesta testování vyšší rychlosti  jako nedávno v Rakousku? Čechy, právě pod vlivem rakouského testu, zvažovaly rovněž možnost na zvolených úsecích nechat osobní vozy jezdit až 140 km/h. Podle všeho ale zůstane jen u plánů.

To Slovensko od 1. října loňského roku na dálnici Poprad-východ až Beharovce nadále testuje povolenou maximální rychlost 140 km/h. Přičemž v délce celkem 38 km. Jde o zcela nový úsek dálnice, takže z technicko-stavebního hlediska takovou rychlost dovoluje. A přesto – jde o zkoušku! „Bude záležet na chování řidičů, zda a od kdy bude možné povolit rychlost 140 km/h na tomto úseku trvale,“ prohlásil ministr dopravy a výstavby Árpád Érsek. A důvody proč jde jen o test nikoliv jednoznačné rozhodnutí? Podle průzkumů 30 % všech řidičů na dálnicích běžně překračuje rychlost o 10 km/h a 10 % až o 30 km/h.

Odborníci ÚAMK upozorňují na otázku bezpečnosti, vždyť při vyšší rychlosti se opět prodlužuje brzdná dráha, tudíž na místě by byla ještě vyšší bezpečná vzdálenost mezi vozidly, nemluvě o otázce, zda i případně zvýšenou rychlost budou motoristé dodržovat či nikoliv. No a nakonec je tu ještě jedno „ale“ – co má přinést ono zvýšení rychlosti na 140 km/h? Zkrácení jízdy? Odborníci to spočítali, jestliže se zvýší maximální rychlost ze současné o 10 km/h výše (a zdaleka to nejde vzhledem ke stavu dálnic všude) ušetří rychleji jedoucí motorista 2 sekundy na 1 ujetém kilometru.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Rakousko zrušilo test 140 km/h na dálnicích. Důvod?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Kuga Plug-in Hybrid je dalším krokem automobilky při ústupu od spalovacích motorů

Nová Kuga, nejvíce elektrifikovaný model v historii Fordu přichází na český trh za 600 tisíc

suzuki jimny

Suzuki plánuje 5ti dvéřové Jimny, dočká se i Evropa?

Lada 4x4

Ruský speciál s ohromující průchodností terénem vznikl přestavbou Lady 2101

suzuki jimny

Test: Suzuki Jimny 1,5 VVT AllGrip, pan Úžasňák

Hyundai i10 2019

Nový Hyundai i10 je podle Němců „Šampionem zůstatkové hodnoty 2020“

Volkswagen Beetle kabriolet se proměnil v moderní repliku Kübelwagenu

Které auto se nejčastěji objevuje v počítačových hrách?

Praktické tříkolky Laurin & Klement LW se vyráběly v letech 1905 – 1911

Tříkolka Laurin & Klement LW. Víte co je "roztrapování"?

Peugeot reddot winner 2020

Red Dot Award 2020: Vozy Peugeot 208 a Peugeot 2008 získaly ocenění za design

Škoda Octavia Combi 1,5 TSI ACT

MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

Aktuální logo automobilky Škoda Auto, platné od roku 2016.

Šokující zpráva! Automobilka Škoda Auto mění majitele!

reklama

Doporučujeme

Kompaktní převodovka elektromobilů pokrývá všechny jízdní situace jedním převodovým stupněm

Proč stačí jeden jediný převodový stupeň elektromotoru?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

  2. Peugeot přepisuje historii

  3. Nový Hyundai i10 je podle Němců „Šampionem zůstatkové hodnoty 2020“

  4. Test: Suzuki Jimny 1,5 VVT AllGrip, pan Úžasňák

  5. Red Dot Award 2020: Vozy Peugeot 208 a Peugeot 2008 získaly ocenění za design

  6. Které auto se nejčastěji objevuje v počítačových hrách?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud