Rakousko zrušilo test 140 km/h na dálnicích. Důvod?

AutoRoad.cz, 2. března 2020, 00:20 Google+

Maximální rychlost na dálnicích Evropy se pohybuje od 100 km/h na dálnicích některých severských zemí včetně Nizozemska, do 140 km/h například v Polsku nebo Bulharsku. Pokud tedy pomineme větší polovinu dálniční sítě Německa, kde není vůbec omezena nejvyšší rychlost, je ona „stočtyřicítka“ nejvyšší možnou rychlostí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bez poplatků

Bez poplatků | foto: ŘSD ČR

Sdílejte článek

Řada zemí se čas od času nechá zlákat možností zvýšit rychlost právě na tuto maximální hranici. Příkladem může být Rakousko, které od srpna 2018 na dvou úsecích dálnice A1 experimentálně testovalo možnost povolit motoristům jet rychleji. Tomuto pokusu je konec.

Rakouské ministerstvo dopravy společně s Asfinag (správcem dálnic) rozhodlo o zvýšení rychlostního limitu na dálnici A1 v úseku mezi Melkem a Oedem, stejně jako mezi Haid u Linde a Sattledtem. Přičemž rychlost platila za vhodných povětrnostních podmínek a to jen v rozmezí 5 až 22 hodin. Takovýto pokus Rakousko uskutečnilo již podruhé a opět skončilo odmítnutím. V současnosti za ním hledejme rozhodnutí nové ministryně dopravy za stranu zelených Leonore Gewesslerové, která k 1. březnu testování vyšší rychlosti na rakouské dálnici zastavila. Ukazuje se, že je to ostatně i názor většiny.

Podle průzkumu 66 % rakouských motoristů považuje 130 km/h za optimální. Pokud budeme hovořit o výzkumech provedených odborníky, pak pro dálnice stanovili jako ideální 133 km/h.

Kdo další se zříká vyšší rychlosti na dálnicích? Nizozemsko přistoupilo k velmi razantnímu kroku, když se rozhodlo snížit rychlost na dálnicích na 100 km/h.

S cedulí s takovouto číslovkou na značce u dálnice, se ale rovněž můžete v Rakousku setkat. Jedná se o tak zvané  IG-L zóny (Immissionsschutzgesetz Luft = zákon na ochranu ovzduší). Jedná se především o území v okolí velkých měst, kde se mohou motoristé setkat nejen s rychlostí omezenou na 100 km/h, ale dokonce jen na 80 km/h.

Opačná cesta testování vyšší rychlosti  jako nedávno v Rakousku? Čechy, právě pod vlivem rakouského testu, zvažovaly rovněž možnost na zvolených úsecích nechat osobní vozy jezdit až 140 km/h. Podle všeho ale zůstane jen u plánů.

To Slovensko od 1. října loňského roku na dálnici Poprad-východ až Beharovce nadále testuje povolenou maximální rychlost 140 km/h. Přičemž v délce celkem 38 km. Jde o zcela nový úsek dálnice, takže z technicko-stavebního hlediska takovou rychlost dovoluje. A přesto – jde o zkoušku! „Bude záležet na chování řidičů, zda a od kdy bude možné povolit rychlost 140 km/h na tomto úseku trvale,“ prohlásil ministr dopravy a výstavby Árpád Érsek. A důvody proč jde jen o test nikoliv jednoznačné rozhodnutí? Podle průzkumů 30 % všech řidičů na dálnicích běžně překračuje rychlost o 10 km/h a 10 % až o 30 km/h.

Odborníci ÚAMK upozorňují na otázku bezpečnosti, vždyť při vyšší rychlosti se opět prodlužuje brzdná dráha, tudíž na místě by byla ještě vyšší bezpečná vzdálenost mezi vozidly, nemluvě o otázce, zda i případně zvýšenou rychlost budou motoristé dodržovat či nikoliv. No a nakonec je tu ještě jedno „ale“ – co má přinést ono zvýšení rychlosti na 140 km/h? Zkrácení jízdy? Odborníci to spočítali, jestliže se zvýší maximální rychlost ze současné o 10 km/h výše (a zdaleka to nejde vzhledem ke stavu dálnic všude) ušetří rychleji jedoucí motorista 2 sekundy na 1 ujetém kilometru.

Vytisknout

Diskuze: Rakousko zrušilo test 140 km/h na dálnicích. Důvod?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká ekologické kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

reklama

Doporučujeme

Kompaktní převodovka elektromobilů pokrývá všechny jízdní situace jedním převodovým stupněm

Proč stačí jeden jediný převodový stupeň elektromotoru?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  2. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  3. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  4. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  5. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  6. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud