Maximální rychlost na dálnicích Evropy se pohybuje od 100 km/h na dálnicích některých severských zemí včetně Nizozemska, do 140 km/h například v Polsku nebo Bulharsku. Pokud tedy pomineme větší polovinu dálniční sítě Německa, kde není vůbec omezena nejvyšší rychlost, je ona „stočtyřicítka“ nejvyšší možnou rychlostí.
Řada zemí se čas od času nechá zlákat možností zvýšit rychlost právě na tuto maximální hranici. Příkladem může být Rakousko, které od srpna 2018 na dvou úsecích dálnice A1 experimentálně testovalo možnost povolit motoristům jet rychleji. Tomuto pokusu je konec.
Rakouské ministerstvo dopravy společně s Asfinag (správcem dálnic) rozhodlo o zvýšení rychlostního limitu na dálnici A1 v úseku mezi Melkem a Oedem, stejně jako mezi Haid u Linde a Sattledtem. Přičemž rychlost platila za vhodných povětrnostních podmínek a to jen v rozmezí 5 až 22 hodin. Takovýto pokus Rakousko uskutečnilo již podruhé a opět skončilo odmítnutím. V současnosti za ním hledejme rozhodnutí nové ministryně dopravy za stranu zelených Leonore Gewesslerové, která k 1. březnu testování vyšší rychlosti na rakouské dálnici zastavila. Ukazuje se, že je to ostatně i názor většiny.
Podle průzkumu 66 % rakouských motoristů považuje 130 km/h za optimální. Pokud budeme hovořit o výzkumech provedených odborníky, pak pro dálnice stanovili jako ideální 133 km/h.
Kdo další se zříká vyšší rychlosti na dálnicích? Nizozemsko přistoupilo k velmi razantnímu kroku, když se rozhodlo snížit rychlost na dálnicích na 100 km/h.
S cedulí s takovouto číslovkou na značce u dálnice, se ale rovněž můžete v Rakousku setkat. Jedná se o tak zvané IG-L zóny (Immissionsschutzgesetz Luft = zákon na ochranu ovzduší). Jedná se především o území v okolí velkých měst, kde se mohou motoristé setkat nejen s rychlostí omezenou na 100 km/h, ale dokonce jen na 80 km/h.
Opačná cesta testování vyšší rychlosti jako nedávno v Rakousku? Čechy, právě pod vlivem rakouského testu, zvažovaly rovněž možnost na zvolených úsecích nechat osobní vozy jezdit až 140 km/h. Podle všeho ale zůstane jen u plánů.
To Slovensko od 1. října loňského roku na dálnici Poprad-východ až Beharovce nadále testuje povolenou maximální rychlost 140 km/h. Přičemž v délce celkem 38 km. Jde o zcela nový úsek dálnice, takže z technicko-stavebního hlediska takovou rychlost dovoluje. A přesto – jde o zkoušku! „Bude záležet na chování řidičů, zda a od kdy bude možné povolit rychlost 140 km/h na tomto úseku trvale,“ prohlásil ministr dopravy a výstavby Árpád Érsek. A důvody proč jde jen o test nikoliv jednoznačné rozhodnutí? Podle průzkumů 30 % všech řidičů na dálnicích běžně překračuje rychlost o 10 km/h a 10 % až o 30 km/h.
Odborníci ÚAMK upozorňují na otázku bezpečnosti, vždyť při vyšší rychlosti se opět prodlužuje brzdná dráha, tudíž na místě by byla ještě vyšší bezpečná vzdálenost mezi vozidly, nemluvě o otázce, zda i případně zvýšenou rychlost budou motoristé dodržovat či nikoliv. No a nakonec je tu ještě jedno „ale“ – co má přinést ono zvýšení rychlosti na 140 km/h? Zkrácení jízdy? Odborníci to spočítali, jestliže se zvýší maximální rychlost ze současné o 10 km/h výše (a zdaleka to nejde vzhledem ke stavu dálnic všude) ušetří rychleji jedoucí motorista 2 sekundy na 1 ujetém kilometru.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.