Designéři značky Lexus vytvořili koncept stroje, který se bude pohybovat na měsíci. Z řady námětů na měsíční vozidla od předních mezinárodních návrhářů byl zvolen stroj Karla Dujardina. Jeho název je Zero Gravity, připomíná motorku a nad měsíčním povrchem by se měl vznášet rychlostí 500 km/h. Konečná vizualizace se inspirovala koncepční studií vozidla Lexus LF-30 Electrified.
Zero Gravity je jednomístné vozidlo, které se řídí jako motocykl, ale využívá magnetickou levitaci a vznáší se nad povrchem. Jde o technologii, kterou Lexus již skutečně použil ve svém jedinečném projektu levitujícího prkna. Ovládání tohoto futuristického stroje je podobné, jako když jezdec ovládá svého koně. Jde o nový koncept označovaný jako Tazuna, v japonštině otěže. Výsledkem je skutečný pocit jezdce propojeného se strojem.
Designové skici vytvořilo evropské vývojové centrum designu (ED2). Koncept nese všechny charakteristické znaky značky Lexus. Ačkoli se designéři oprostili od veškerých obvyklých pravidel návrhu luxusních automobilů, dokázali přímo čerpat ze své nejnovější průlomové práce, futuristického konceptu Lexus LF-30 Electrified.
Za originálním námětem na Zero Gravity stojí Karl Dujardin; jeho nápad byl vybrán jako nejlepší z řady konceptů předložených mezinárodními návrháři a architekty z oborů mimo automobilový průmysl. Jejich práce se zaměřují stejnou měrou na potěšení „za volantem“, potenciálně v měsíčních podmínkách s nízkou gravitací, jako na praktičnost cestování z bodu A do bodu B v nerovné a nezkrocené krajině.
Předkladatelé návrhů reagovali na výzvu mezinárodního magazínu umění a designu Document Journal, jenž hledal náměty na možnou podobu budoucího měsíčního světa. Vybráno bylo celkem sedm projektů, které byly předány k dalšímu zpracování studiem ED2 a poté zařazeny do portfolia ‚Lunar Design‘ uvedeného magazínu.
Koncepty Lexus Lunar Design
Zero Gravity, autor: Karl DujardinBudoucnost značky Lexus zachycuje návrh Zero Gravity, jenž je novou interpretací charakteristické vřetenovité masky Lexus v trojrozměrném podání. Ostré a zalomené hrany přecházejí do plynulých zakřivených ploch. Řidič má nad vozidlem vždy naprostou kontrolu a hladce klouzá přes nerovné a hrbolaté měsíční cesty, a to i za rychlostí odhadovaných až na 500 km/h.
Lexus Cosmos, autor: Jean-Baptiste HenryLexus Cosmos je dopravní koncept navržený k cestování vesmírem i po měsíčním povrchu. Má čistě skleněný zevnějšek, přičemž sklo zde má funkci pozoruhodné observatoře a současně funguje jako prostředek zkoumání nízké přitažlivosti. Kokpit tohoto konceptu je posunut vzad ke zdůraznění pocitů jako při řízení; přední část je vyhrazena k přemýšlení.
Lexus Lunar Cruiser, autor: Keisuke MatsunoLunar Cruiser je víceúčelové měsíční vozidlo k použití na povrchu i pro létání. Velká kola zajišťují pohodlnou jízdu i po nerovném povrchu. Kola se však mohou otočit o 90 stupňů, kdy vozidlo může vzlétnout jako dron, a řidič tak získá svobodu pohybu ke zkoumání měsíčního povrchu i oblohy. Originálně tvarovaná kabina se vyznačuje nápadnými vnějšími rysy karoserie v podobě ‚3D vřetene v pohybu‘, které zprostředkují otevřený výhled, pohodlný interiér a kultovní vzhled.
Lexus Lunar Mission, autor: Yung PresciuttiKoncept Lunar Mission byl navržen jako prostředek k letu na Měsíc, po němž se následně cestuje pěšky. Součástí návrhu karoserie jsou tekuté boky, v nichž se za letu může odrážet vesmír. Křídla mají ikonický tvar vřetene začleněného do emblému Lexus k vytvoření základních tvarů vozidla.
Lexus Moon Racer, autor: Yung PresciuttiMoon Racer je jednomístné vozidlo pro volný čas, navržené ke zdolávání nejrůznějších kráterů po celém měsíčním povrchu; uživatel si při cestování může vychutnávat účinky nízké gravitace, skákání, šplhání, závodění a objevování celého Měsíce. Pocit svobody ještě zdůrazňuje ohromná skleněná bublina, která řidiče obklopuje.
Lexus Lunar, autor: Yung PresciuttiLexus Lunar je velké vozidlo navržené k bezpečnému zkoumání Měsíce. Je rozděleno na dvě části: spodní část tvoří platforma se šesticí robustních kol, umožňujících vozidlu zajet všude tam, kde si to řidič bude přát; horní část zahrnuje obytný prostor. Jednotlivé části lze oddělit; po odmontování horní části ji lze použít k budování první měsíční kolonie.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.