Majitelé vozidel vlastníci datovou schránku budou ode dneška automaticky informování o končící platnosti pravidelné technické prohlídky. Zpráva bude chodit dva měsíce před vypršením termínu technické. Na registru vozidel je také nově možnost si požádat o speciální registrační značku pro elektromobily a další auta s alternativními pohony.
Registr vozidel bude nově informovat zprávou do datové schránky, že ve lhůtě 60 dnů končí platnost pravidelné technické prohlídky. Každý provozovatel vozidla s datovou schránkou tedy dostane informaci o datu, do kdy musí vozidlo přistavit na pravidelnou technickou prohlídku.
Rozšířila se tak funkcionalita pro majitele datových schránek, kteří se mohou také prostřednictvím Portálu občana dozvědět konec platnosti řidičského průkazu nebo aktuální stav svého bodového konta.
Od 1. dubna 2019 je také možné si na jakémkoliv pracovišti registru vozidel zažádat o speciální registrační značku pro elektromobily a další auta s alternativními pohony. O registrační značku s označením „EL“ mohou požádat majitelé vozidel na elektrický, hybridní (jejichž hodnota emisí CO2 je nejvýše 50g/km) nebo vodíkový pohon. Vydání této registrační značky bude zdarma. Lhůta pro vydání je do 15ti dnů od podání žádosti.
Značka přinese majitelům některé výhody jako je osvobození elektrických vozidel od placení silniční daně. Dále je třeba si uvědomit, že odběr elektřiny pro dobíjení automobilů nepodléhá v současnosti spotřební dani. Některé výhody mohou uživatelé elektrických vozidel někdy využívat na místní úrovni. Např. v některých městských částech Prahy mohou zdarma parkovat v parkovacích zónách.
Akční plán čisté mobility také do budoucna počítá s tím, že by uživatelé elektrických vozidel byli osvobozeni od placení dálničních poplatků a že by mohli například využívat vyhrazené jízdní pruhy ve městech. Ministerstvo dopravy bude spolu s ministerstvy životního prostředí a průmyslu apelovat na města, aby využila možnosti, kterou jim zavedení nové speciální registrační značky pro elektrická vozidla nabízí.
Zavedení registračních značek pro elektromobily je součástí novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která platí od 1. října 2018. Část týkající se RZ pro elektromobily je účinná od 1. dubna 2019. Důvodem odložení účinnosti byla příprava systému objednávání, výroby a distribuce. Změna registrační značky není povinná, bude vždy záležet na majiteli vozidla, zda si na něm ponechá klasickou registrační značku, nebo si zažádá o vydání speciální.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?