V Česku v posledních měsících opět přibylo veřejných čerpacích stanic, aktuálně jsou jich motoristům k dispozici téměř 4000. Vyplývá to ze zprávy ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Podle ní mohou lidé bez omezení natankovat u 3991 pump, což je o 17 více než v polovině srpna loňského roku, kdy byla statistika zpracována naposledy. Celkový počet stanic včetně neveřejných a s omezeným přístupem stoupl o 22 na 7061.
Nejvíce veřejných pump je ve Středočeském a Jihomoravském kraji, nejméně v Karlovarském. Největší podíl na počtu veřejných čerpacích stanic mají stanice, které nabízejí více druhů paliv. Je jich 2833, tj. 70,9 procenta. Pump pouze se zkapalněným ropným plynem LPG je 533, pouze s naftou a bionaftou 459 a jen se stlačeným zemním plynem CNG 151.
Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) dnes ČTK řekl, že trh standardních veřejných vícedruhových čerpacích stanic už je v Česku prakticky nasycen. Motoristé podle něj mají pumpu v průměru zhruba každých 14 kilometrů. "Nové vícedruhové čerpací stanice s nabídkou i alternativních druhů pohonů typu zejména dobíjecích stanic pro elektromobily nebo CNG budou vznikat pouze na nových obchvatech měst nebo nových úsecích dálnic," uvedl.
MPO upozornilo, že u údajů celkového počtu stanic je nutné brát do úvahy, že evidence je vytvářena podle vlastníků pump. "Z tohoto důvodu tak v řadě případů, a to zvláště u veřejných čerpacích stanic LPG umístěných v areálech standardních čerpacích stanic jiných vlastníků, dochází k tomu, že na jedné lokalitě mohou být evidovány dvě čerpací stanice, přitom obsluha stanice je zpravidla jedna pro celý areál," uvedlo ve zprávě.
Ve srovnání s okolními státy vychází Česko jako pumpařská velmoc. Dlouhodobě vede v ukazatelích počtu obyvatel na jednu veřejnou čerpací stanici nebo v četnosti pump na dálnicích. Do evidence všech stanic je také zahrnuto 172 pump, u kterých je provoz přerušen, dodalo ministerstvo.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.