Známé přísloví „Kola dělají auto" už slyšel snad každý motorista. Věděli jste ale, že hliníková kola mají kromě estetické funkce i praktický význam? Pojďme se na jejich výhody společně podívat.
Většina lidí se montáží hliníkových kol pokouší docílit originálního a sportovního vzhledu svého automobilu. Mnoho z nich si však stále neuvědomuje, že hliníková kola mohou zásadním způsobem ovlivnit i jízdní vlastnosti. Zajímá vás jak?
Hned prvním argumentem, proč upřednostnit hliníková kola před plechovými, je jejich váha. Hliníková kola, stejného rozměru jako plechová, jsou obvykle mnohem lehčí. To má pozitivní vliv na rychlost jejich roztáčení, schopnost brzdění, přilnavost k povrchu vozovky i rychlost opotřebení jednotlivých prvků podvozku.
Nižší hmotnost kol se také podepíše na celkové váze automobilu. Díky tomu se budete moci těšit na nepatrně lepší akceleraci nebo nižší spotřebu
Mezi další výhody patří lepší schopnost chlazení. Díky velkým mezerám mezi jednotlivými paprsky kol totiž dochází k rychlejšímu ochlazování brzd, což zachovává jejich vyšší účinnost. Jak už jistě všichni dobře víme, přehřáté brzdy zkrátka příliš dobře nebrzdí.
Hliník také velmi dobře odvádí teplo, díky čemuž pomůže alespoň částečně ochlazovat vaše pneumatiky. Ty by se vám za to měly odměnit delší životností.
Abychom hliníková kola jen nechválili, je potřeba zmínit i pár jejich negativních vlastností. Tou nejpalčivější jsou právě použitý materiál, který během zimních měsíců trpí. Velkými otvory mezi jednotlivými paprsky se navíc mohou zanášet brzdy sněhem a štěrkem. Proto je lepší během zimních měsíců používat disky standardní plechové.
Sečteno a podtrženo, hliníková kola nejsou jen pro lidi, kteří touží po jedinečném vzhledu. Díky správně zvoleným hliníkovým kolům můžete zlepšit jízdní vlastnosti svého vozu, prodloužit životnost některých komponentů a nepatrně uspořit i na spotřebě paliva.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?