Automobilka Nissan se rozhodla podpořit jeden velice neobvyklý vědecký experiment, který zkoumá míru vzrušení. Jelikož je Nissan jedním z hlavních sponzorů UEFA Champions League a zároveň vyrábí jeden z nejzajímavějších sportovních vozů na světě, typ experimentu se přímo nabízel.
Ve spolupráci s odborníky na sportovní vědy z univerzity v Loughborough vybavil Nissan účastníky testování senzory, které sledují rychlost srdečního pulsu, rychlost dýchání a elektrodermální aktivitu. Díky tomu bylo možné sledovat fyziologický efekt, který vzrušení vyvolává, a zjistit, která aktivita přináší více vzrušení.
Celý experiment byl rozdělen na dvě části. První probíhala během živých zápasů při vyřazovacích utkáních UEFA Champions League. Druhá část se odehrávala na závodním okruhu ve Spa, kde se účastníci experimentu svezli na místě spolujezdce legendárním Nissanem GT-R, za jehož volantem seděl profesionální závodník.
Na výsledky se můžete podívat buď v přiloženém videu, nebo v následující tabulce:
Fyzické reakce Zápasy UEFA Champions League Den na okruhu s GT-R Průměrný nárůst srdeční frekvence 39% 37% Průměrná srdečné frekvence 91 pulsů za minutu 100 pulsů za minutu Nejvyšší průměrná srdeční frekvence 124 pulsů za minutu136 pulsů za minutu
Průměrný nárůst dechové frekvence 140% 144% Průměrná dechová frekvence 15 dechů za minutu 15 dechů za minutu Nejvyšší průměrná dechová frekvence 35 dechů za minutu 35 dechů za minutuK výsledkům a porovnání obou měření se vyjádřil Dr. Dale Esliger z univerzity v Loughborough těmito slovy: „Dříve jsme mohli pouze subjektivně posoudit, jak vzrušující je vyřazovací fotbalový zápas nebo možnost projet se jako spolujezdec v úžasném supersportu, jako je Nissan GT-R. Výzkum, prováděný jako součást Indexu vzrušení Nissan, nám umožnil využít inovativní senzorické údaje, abychom porozuměli fyzické reakci účastníků během vzrušujících okamžiků a pokusili se zjistit, které aspekty přinášejí největší vzrušení.
V průběhu obou sérií experimentů byla srdeční frekvence fotbalových fanoušků a spolujezdců v Nissanu GT-R srovnatelná a nejvyšších hodnot dosahovala v předpokládaných situacích, například když padl gól nebo při jízdě v úzké zatáčce.
Hlavní rozdíly jsme pozorovali ve fyziologických reakcích spolujezdců a dechové frekvenci fotbalových fanoušků. Dechová frekvence při fotbalových zápasech vzrůstala a klesala, jak fanoušci během klíčových momentů očekávání zadržovali dech. Z toho je patrné, že model jejich vzrušení má za těch 90 minut spíše podobu emoční horské dráhy. Naopak u spolujezdců v GT-R dechová frekvence průběžně stoupá, což naznačuje trvalejší pocit vzrušení.“
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.