Pokud se někdo zmíní, že si vybírá auto podle barvy, většinou sklidí posměch a narážky. Pravda je ale taková, že při nákupu automobilu bychom měli brát barvu karoserie jako důležitý aspekt pasivní bezpečnosti. Ostatně to již prokázaly mnohé studie.
Pro většinu lidí je barva karoserie jejich vozu tím posledním, na co při výběru myslí. Přednější bývá stav vozu, výbava, motorizace, spolehlivost nebo bezpečnost. Ovšem právě na bezpečnost má barva poměrně velký význam.
Všeobecně platí, že čím je barva kontrastnější, tím je vozidlo lépe spozorovatelné a tím i bezpečnější. U některých barev, jako je třeba zlatá, platí zajímavý paradox, kdy během výzkumů mohou být přes den bezpečnější, ovšem během noci u nich riziko nehody rapidně roste. Nejlepší barvou by tak byla taková, která se dokáže měnit v závislosti na denní době, ročním období nebo barevnosti okolí. Nic takového ovšem nemáme, proto můžeme shrnout jen základní doporučení.
Několik studií, které za poslední roky na toto téma vznikly, označují za nejbezpečnější automobily s bílou barvou karoserie. Ta je totiž, s výjimkou zimních měsíců, nejlépe viditelná. Mnoho řidičů touto barvou opovrhuje, protože působí poněkud obyčejně, je na ní vidět každý menší škrábanec a ušpiní se hned, jak vyjedete z myčky. Přesto je nejlépe vidět přes den, v noci, za soumraku i úsvitu.
Ještě lépe než bílá je na tom výrazně oranžová barva, která je kontrastní jak s přírodou, tak s městskou zástavbou. A to prakticky po celý rok. Problémem ale je, že oranžová barva se ve vzornících automobilek ještě příliš nezabydlela. Navíc jde o poměrně extravagantní barvu, tudíž si své kupce hledá obtížněji. Mezi další bezpečné barvy pak patří například žlutá nebo růžová, ani to ale nejsou příliš vyhledávané barvy vozidel.
Mezi nejméně bezpečné barvy patří klasicky ty tmavé. Černá, tmavě modrá, tmavě hnědá, tmavě červená, atd. Při soumraku, úsvitu nebo zhoršené viditelnosti (například vlivem prudkého deště) se tato vozidla snáze a rychleji "ztrácí", neboť splývají s pozadím. Podobnou nevýhodu mají i vozidla tmavě šedivá, která jsou mezi řidiči velmi oblíbená pro svou schopnost "dlouhodobě" vypadat čistě.
Často se také spojuje výběr barvy vozu s povahou řidiče. Zde se však jedná o velmi subjektivní věc. Mnoho lidí ale stále věří, že červené vozy v lidech evokují tendenci závodit, modré si kupují klidní lidé, po zelené sáhnou ekologové nebo rebelové a žluté automobily si kupují jen egocentrici. Jak už jsme ale psali na začátku, pro mnoho lidí je barva tím posledním aspektem, zvláště při koupi vozu z bazaru, kdy mají přednost zcela jiné aspekty.
Eliminovat vliv barvy na bezpečnost vozu by do určité míry měla i povinnost mít celý den rozsvícená světla. Ovšem na to stále mnoho řidičů zapomíná, někteří používají denní svícení i v podmínkách, kdy by měly rozsvítit hlavní světlomety nebo mají denní svícení nainstalované špatně.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?