Když v zimě sněží, prší a k ránu mrzne, je náledí jistota. Seznamte se proto s několika praktickými triky, díky nimž bezpečně dorazíte do cíle bez ohledu na terén a počasí.
1) Pneu jsou základTo, že máte přezuto na zimní gumy, ještě nemusí znamenat, že zajistí potřebnou stabilitu. „Minimální hloubka dezénu je u zimních pneumatik čtyři milimetry. Důležité je i jejich stáří. Časem totiž tvrdnou a ztrácejí své vlastnosti. Ideální je pořídit nové zhruba po čtyřech letech,“ upozorňuje Jitka Jechová z Toyoty Česká republika. Ideální je také spojit si povinnost přezutí s tím, že si v garáži nebo jinde na suchu vyzkoušíte, jak správně nasadit řetězy. Počítejte raději s tím, že až je budete potřebovat v terénu, bude určitě tma.
2) Než se usadíteMůže se to zdát jako banalita, ale vůz máte pod absolutní kontrolou jen v případě, že v něm správně sedíte. Zmáčknete-li pedál až na podlahu, neměli byste mít propnutá kolena. Mějte nohy lehce pokrčené, čímž v nich budete mít větší cit, a při nárazu snižujete pravděpodobnost, že si je zlomíte. Oběma rameny byste pak měli být opření. Ani ruce by při držení volantu neměly být napnuté – při natažené ruce by vám volant měl dosahovat k zápěstí.
3) Poznejte svůj vůzPokud daný vůz řídíte poprvé, není moc dobrý nápad vydávat se s ním rovnou do sněhem či ledem pokrytého terénu. Je totiž dobré vědět, jak je auto těžké, a podle toho odhadnout jeho brzdnou dráhu. Pokud máte auto s pohonem 4×4, je jízda v zimě snazší, u pohonu 4×2 si předem zjistěte, kde se vypíná protiprokluz. Když totiž jedete do kopce, systém zabraňuje prokluzování kol, ale tím zároveň ubírá výkon. A v tu chvíli se může stát, že zůstanete viset v kopci, který nevyjedete. Takže i za cenu, že se kola budou protáčet, je lepší mít víc výkonu, který vás „vytáhne“ do kopce.
4) Brzděte motoremPři jízdě z kopce a do kopce využívejte vlastnosti převodovky. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň, kde bude plyn méně citlivý a nestane se, že omylem protočíte poháněná kola. Při stoupání se pokuste nezastavovat a udržovat rychlost konstantní. Když zastavíte, je dost možné, že už se nerozjedete. Při jízdě z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem. Brzdou jako takovou si jen pomáhejte, mohla by totiž kola zablokovat a udělat vůz neovladatelným. „Tento trik lze použít i s automatickou převodovkou, kterou mají například hybridní vozy. Tam přeřadíte na funkci B anebo použijete páčky pod volantem, kde lze také ručně řadit,“ doplňuje Jechová z Toyoty.
5) Zvládněte smykMohou vás potkat dva typy smyku – přetáčivý, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat, a nedotáčivý, když máte zatočená kola, ale auto jede rovně. Právě tehdy potřebujete vědět, jaké auto řídíte. Přetáčivý smyk řešte u 4×2 pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky. U 4×4 volant rovněž stočíte druhým směrem, ale plyn přidáte. Nedotáčivý smyk se řeší jedině ubráním plynu, pohyb volantem příliš nepomůže.
6) PředvídejteMějte na paměti, že jinak se auto chová na mokrém sněhu, jinak na čerstvém či zmrzlém. Vždy je to ale úplně jiné než na suchu. Ideální je, až příště napadne sníh, zajít si reakce vašeho vozu vyzkoušet třeba na velké bezpečné parkoviště, protože cvičení dělá mistra, a tak vás pak v provozu nic nepřekvapí.
7) Vybavte seMáte velké auto nebo místo v zavazadlovém prostoru? Kromě zmíněných řetězů sem přidejte ještě menší pytel s pískem, kterým si můžete v případě potřeby auto nebo kolo podepřít, aby se nesmekalo. Podobně mohou pomoci ale třeba i jehličnaté větve, které najdete u cesty, v civilizaci hledejte například rozložené kartonové krabice
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.