Zrak, sluch, hmat, čich a chuť – pět smyslů, které tvoří naši pomyslnou bránu do okolního světa jsou v případě dopravní nehody velmi často ve vážném ohrožení. Následky nehod mohou být fatální a nezřídka kdy trvalé po zbytek života. Ty samé smysly však také paradoxně rozhodují o příčinách nehod na silnicích.
Příkladem může být statistika, která potvrzuje, že až 35 procent lidí si za jízdy kontroluje došlé zprávy na telefonu a podobný počet se nezdráhá je dokonce posílat. Dvacet procent řidičů či řidiček usměrňuje své děti na zadních sedačkách, téměř polovina běžně konzumuje za volantem jídlo či pije a třetina za jízdy manipuluje s navigací. Ve všech těchto případech se odvrací jeden ze nejdůležitějších smyslových orgánů – zrak – od důležitého dění na silnici při řízení vozidla. Přitom nedostatečné se věnování situaci na vozovce bylo v roce 2022 příčinnou smrti 58 osob.
Životně nejdůležitějšími smysly jsou zrak a sluch. Poškození či dokonce ztráta kteréhokoli z nich citelně změní kvalitu lidského života. Díky zraku vnímá člověk až tři čtvrtiny podnětů z našeho okolí. Za normální situace pronikají oční vjemy přes oční sítnici a nervové spojení do mozku, přesněji do mozkové kůry týlního laloku. Zde jsou získané informace zpracovány a jsou základem pro následné reakce jiných částí mozku, a to fyzické i mentální.
Nastávají však situace, kdy mozek konkrétní informaci přicházející z oka potlačí, a to přesně v okamžiku, kdy se řidič plně nevěnuje řízení a jede takzvaně „na automat“. Vzniká tak prostor pro přehlednutí, špatnou či nepřiměřenou reakci za volantem s poměrně vysokým rizikem dopravní nehody. Pokud k ní nakonec bohužel dojde, je lidské oko poměrně citlivý a snadno zranitelný smyslový orgán.
I při menším nárazu při nehodě může totiž dojít k závažnému poranění, kterým je například odchlípení oční sítnice. V tomto případě dochází k oddělení senzorických buněk od spodní vrstvy sítnice. Ta je velmi důležitá, protože zajišťuje přísun kyslíku pro buňky sítnice. Při narušení funkčních spojení tyto buňky trpí nedostatkem kyslíku, a pokud neprokrvení trvá delší dobu, umírají.
„V případě poranění oka, je nutné neprodleně vyhledat odbornou lékařskou pomoc, a to i v případech, kdy se zranění může na první pohled jevit jako drobné. Odchlípení sítnice se v současné době řeší výhradně chirurgickým zákrokem. Výsledek přitom závisí především na včasné diagnostice a léčbě. V každém případě odkládání návštěvy u očního lékaře může způsobit zhoršení příznaků a vést až k trvalému poškození zraku nebo jeho úplné ztrátě,“ zdůrazňuje včasnou návštěvu lékařské ordinace Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.