Kompenzace za dopravní nehodu každoročně roste, aktuálně se vyšplhala už na průměrných 998 000 korun. Uvádí to společnost Vindicia, která se na odškodnění specializuje. Řada lidí se ale dopouští chyb, které jim cestu za adekvátní částkou komplikují, někdy i znemožňují. U lékaře se ostýchají zmínit všechny problémy související s nehodou, nebo věří nejrůznějším mýtům.
Podle Statistik nehodovosti, které publikuje Policie ČR, se během prvních 9 měsíců letošního roku stalo už více než 69 tisíc nehod. Přinesly nárůst v počtu zesnulých i lehce zraněných, naopak lehce pozitivnější než loni jsou čísla u těžkých následků na zdraví. Poškození, kteří nehodu nezavinili, mají nárok na odškodnění. „Neustále se ale setkáváme s tím, že lidé vůbec netuší, na co mají nárok. A když už dojde na bouračku, řeší hlavně dopady na svůj život i okolí. Pro to, aby získali plnou částku odškodnění, je přitom důležité udělat hned na začátku některé kroky. Bez nich proces odškodnění není beznadějný, ale přece jen se zkomplikuje,“ vysvětluje Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia. Jakých chyb se tedy vyvarovat?
1) Nemám svědky ani dokumentaciBezprostředně po nehodě mají účastníci jiné starosti než myslet na odškodnění. Přesto je tento okamžik důležitý, nezřídka totiž dojde ke sporům, jak se nehoda stala a kdo je jejím skutečným viníkem. Právě z jeho povinného ručení se přitom odškodnění vyplácí! „Vyplatí se rychle si pořídit fotku, která ukazuje pozici účastníků a celou situaci. Stejně tak zdokumentujte poškození vozu a především svá vlastní zranění, i kdyby šlo o pouhé šrámy a modřiny. I z drobnější rány se může vyklubat komplikace, která vás upoutá na lůžko – a odškodnění by to mělo reflektovat,“ radí Beck. Samozřejmostí je dobře tyto podklady uchovat a nejlépe i pečlivě zálohovat.
2) Doktorům nepopíšu všechny své problémyPředevším ženy se ostýchají svěřit lékařům se všemi potížemi, kterým následkem autonehody čelí. Pro sebe si nechávají jak bolesti, tak i souvislost s nehodou – přitom by se měly tyto problémy v částce adekvátně projevit. Je důležité informovat doktory o všech bolestech a komplikacích, zároveň trvat na tom, aby do oficiální zpráv zanesli souvislost s nehodou. Pamatujte i na to, že se některé potíže objeví i s mnohatýdenním zpožděním, typicky se jedná o bolesti hlavy, krční páteře či psychické následky. V konečném odškodnění to může znamenat i desítky až stovky tisíc, hlavně co se týče psychických obtíží. Tyto těžkosti se dají nahlásit a dodat do dokumentace se zpožděním, pamatujte ale na to, že by měl doktor zaznamenat souvislost s bouračkou.
To byl i případ dámy, kterou následkem dopravní nehody začaly trápit intimnější problémy, které se ovšem ostýchala nahlásit. Když se zintenzivnily a byla donucena je řešit s lékaři, nezmínila souvislost s nehodou. To učinila až zpětně na popud znalce, a naštěstí vše dodatečně nechala zanést do zprávy. Jen tento faktor ženě zajistil o 800 tisíc korun vyšší odškodnění.
3) Věřím různým mýtům a nesmyslůmV oblasti odškodnění koluje neuvěřitelné množství zavádějících informací a nepravd. „Dokonce i u některých právníků jsme se setkali s domněnkou, že kompenzaci automaticky vyplácí viník ze své kapsy. A pokud není boháč, údajně nemá vůbec smysl o odškodnění usilovat. Komplikuje to i situace, kdy se vážně zraní spolujezdec, ale za volantem seděl kamarád si kolega – poškození se bojí, že blízkého člověka zruinují. Částku přitom vyplácí pojišťovna, a to z povinného ručení,“ zdůrazňuje Beck. Lidé se také domnívají, že nemají na nic nárok, pokud si sedli k opilému řidiči. Dalším omylem je přesvědčení, že pokud jsem spolujezdec viníka, nenáleží mi kompenzace – právo na ni máte stejné, jako posádka druhého auta, jehož šofér nehodu nezavinil.
4) Pokouším se o odškodnění usilovat sám, nebo naletím nepoctivcůmDomoci se spravedlivého odškodnění není tak úplně snadné – posudky znalců pojišťoven jsou často na výrazně nižší částky, než jaká by dopadům nehody skutečně odpovídala. Podle zkušeností Vindicia si lidé, kteří postupují sami, vymohou jen asi třetinu částky, na kterou mají nárok. Obezřetnost je na místě ale i ve chvíli, kdy se poškození rozhodnou oslovit odborníky. Některé firmy i advokáti své služby nabízí bez potřebné praxe i zkušeností. Jak si tedy mezi nimi vybrat? Dobrým vodítkem mohou být daňová přiznání z příjmu právnických osob, rozvaha a výsledovka, v nichž společnosti povinně zveřejňují své hospodaření a zisky. Průměrné odškodnění dosahuje stovek tisíc korun, a počtu úspěšně vyřešených případů by měl odpovídat i příjem společnosti. Pokud firma uvádí roční výdělek v řádech desítek tisíc korun, patrně to pro proces odškodnění nebude ten pravý a zkušený partner. Pokud váháte a nechcete riskovat, vybírejte firmy, které nechtějí odměnu předem.
5) Podepisuji to, čemu nerozumímVelkým problémem především u zahraničních nehod je podpis dokumentu, kterému člověk plně nerozumí. Ne všechny policejní hlídky jsou poctivé a některé se snaží ušetřit si práci – poškozenému řidiči namluví, že se jedná o povinný a potřebný dokument, ten cizojazyčné lejstro podepíše, a následně se dozví, že se přiznal k zavinění nehody. Obezřetný ale člověk musí být i v procesu odškodňování – žádnou nabídku na vyrovnání nepodepisujte ihned a raději ji projděte v klidu. Zbrklý podpis a snaha vyhovět vás mohou připravit o stovky tisíc korun!
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.