Kompenzace za dopravní nehodu každoročně roste, aktuálně se vyšplhala už na průměrných 998 000 korun. Uvádí to společnost Vindicia, která se na odškodnění specializuje. Řada lidí se ale dopouští chyb, které jim cestu za adekvátní částkou komplikují, někdy i znemožňují. U lékaře se ostýchají zmínit všechny problémy související s nehodou, nebo věří nejrůznějším mýtům.
Podle Statistik nehodovosti, které publikuje Policie ČR, se během prvních 9 měsíců letošního roku stalo už více než 69 tisíc nehod. Přinesly nárůst v počtu zesnulých i lehce zraněných, naopak lehce pozitivnější než loni jsou čísla u těžkých následků na zdraví. Poškození, kteří nehodu nezavinili, mají nárok na odškodnění. „Neustále se ale setkáváme s tím, že lidé vůbec netuší, na co mají nárok. A když už dojde na bouračku, řeší hlavně dopady na svůj život i okolí. Pro to, aby získali plnou částku odškodnění, je přitom důležité udělat hned na začátku některé kroky. Bez nich proces odškodnění není beznadějný, ale přece jen se zkomplikuje,“ vysvětluje Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia. Jakých chyb se tedy vyvarovat?
1) Nemám svědky ani dokumentaciBezprostředně po nehodě mají účastníci jiné starosti než myslet na odškodnění. Přesto je tento okamžik důležitý, nezřídka totiž dojde ke sporům, jak se nehoda stala a kdo je jejím skutečným viníkem. Právě z jeho povinného ručení se přitom odškodnění vyplácí! „Vyplatí se rychle si pořídit fotku, která ukazuje pozici účastníků a celou situaci. Stejně tak zdokumentujte poškození vozu a především svá vlastní zranění, i kdyby šlo o pouhé šrámy a modřiny. I z drobnější rány se může vyklubat komplikace, která vás upoutá na lůžko – a odškodnění by to mělo reflektovat,“ radí Beck. Samozřejmostí je dobře tyto podklady uchovat a nejlépe i pečlivě zálohovat.
2) Doktorům nepopíšu všechny své problémyPředevším ženy se ostýchají svěřit lékařům se všemi potížemi, kterým následkem autonehody čelí. Pro sebe si nechávají jak bolesti, tak i souvislost s nehodou – přitom by se měly tyto problémy v částce adekvátně projevit. Je důležité informovat doktory o všech bolestech a komplikacích, zároveň trvat na tom, aby do oficiální zpráv zanesli souvislost s nehodou. Pamatujte i na to, že se některé potíže objeví i s mnohatýdenním zpožděním, typicky se jedná o bolesti hlavy, krční páteře či psychické následky. V konečném odškodnění to může znamenat i desítky až stovky tisíc, hlavně co se týče psychických obtíží. Tyto těžkosti se dají nahlásit a dodat do dokumentace se zpožděním, pamatujte ale na to, že by měl doktor zaznamenat souvislost s bouračkou.
To byl i případ dámy, kterou následkem dopravní nehody začaly trápit intimnější problémy, které se ovšem ostýchala nahlásit. Když se zintenzivnily a byla donucena je řešit s lékaři, nezmínila souvislost s nehodou. To učinila až zpětně na popud znalce, a naštěstí vše dodatečně nechala zanést do zprávy. Jen tento faktor ženě zajistil o 800 tisíc korun vyšší odškodnění.
3) Věřím různým mýtům a nesmyslůmV oblasti odškodnění koluje neuvěřitelné množství zavádějících informací a nepravd. „Dokonce i u některých právníků jsme se setkali s domněnkou, že kompenzaci automaticky vyplácí viník ze své kapsy. A pokud není boháč, údajně nemá vůbec smysl o odškodnění usilovat. Komplikuje to i situace, kdy se vážně zraní spolujezdec, ale za volantem seděl kamarád si kolega – poškození se bojí, že blízkého člověka zruinují. Částku přitom vyplácí pojišťovna, a to z povinného ručení,“ zdůrazňuje Beck. Lidé se také domnívají, že nemají na nic nárok, pokud si sedli k opilému řidiči. Dalším omylem je přesvědčení, že pokud jsem spolujezdec viníka, nenáleží mi kompenzace – právo na ni máte stejné, jako posádka druhého auta, jehož šofér nehodu nezavinil.
4) Pokouším se o odškodnění usilovat sám, nebo naletím nepoctivcůmDomoci se spravedlivého odškodnění není tak úplně snadné – posudky znalců pojišťoven jsou často na výrazně nižší částky, než jaká by dopadům nehody skutečně odpovídala. Podle zkušeností Vindicia si lidé, kteří postupují sami, vymohou jen asi třetinu částky, na kterou mají nárok. Obezřetnost je na místě ale i ve chvíli, kdy se poškození rozhodnou oslovit odborníky. Některé firmy i advokáti své služby nabízí bez potřebné praxe i zkušeností. Jak si tedy mezi nimi vybrat? Dobrým vodítkem mohou být daňová přiznání z příjmu právnických osob, rozvaha a výsledovka, v nichž společnosti povinně zveřejňují své hospodaření a zisky. Průměrné odškodnění dosahuje stovek tisíc korun, a počtu úspěšně vyřešených případů by měl odpovídat i příjem společnosti. Pokud firma uvádí roční výdělek v řádech desítek tisíc korun, patrně to pro proces odškodnění nebude ten pravý a zkušený partner. Pokud váháte a nechcete riskovat, vybírejte firmy, které nechtějí odměnu předem.
5) Podepisuji to, čemu nerozumímVelkým problémem především u zahraničních nehod je podpis dokumentu, kterému člověk plně nerozumí. Ne všechny policejní hlídky jsou poctivé a některé se snaží ušetřit si práci – poškozenému řidiči namluví, že se jedná o povinný a potřebný dokument, ten cizojazyčné lejstro podepíše, a následně se dozví, že se přiznal k zavinění nehody. Obezřetný ale člověk musí být i v procesu odškodňování – žádnou nabídku na vyrovnání nepodepisujte ihned a raději ji projděte v klidu. Zbrklý podpis a snaha vyhovět vás mohou připravit o stovky tisíc korun!
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.