Japonský výrobce automobilů Nissan Motor a jeho francouzský partner Renault dosáhli konečné dohody o úpravě své aliance. Povede to k vyrovnání podílů, které podniky jeden ve druhém vlastní, oznámily firmy. Dodaly, že Nissan v rámci dohody investuje až 600 milionů eur (zhruba 14,5 miliardy Kč) do nové divize Renaultu pro výrobu elektromobilů.
Firmy již v únoru představily rámcovou dohodu, podle které automobilka Renault sníží svůj podíl v Nissanu na 15 procent ze současných 43,4 procenta, zatímco Nissan si ponechá stávající 15procentní podíl v Renaultu. Podle konečné dohody převede Renault podíl 28,4 procenta v Nissanu do svěřenského fondu. Tato transakce by se podle sdělení podniků měla uskutečnit do konce roku.
Podoba aliance, která vznikla v roce 1999, se mění v důsledku rostoucí nespokojenosti Nissanu kvůli přílišné dominanci Renaultu v tomto partnerství. Nissan zhruba před dvaceti lety téměř zbankrotoval, po finanční injekci od Renaultu se však zotavil a stal se hlavním motorem růstu aliance, uvedla agentura Kjódó.
Automobilky původně chtěly dokončit jednání o úpravě aliance do konce března. Rozhovory však zkomplikovaly pochybnosti Nissanu ohledně podmínek dohody, například ohledně přístupu k duševnímu vlastnictví v oblasti elektromobilů.
Investice do divize Renaultu pro výrobu elektromobilů zajistí Nissanu zastoupení v její správní radě. Podle šéfa Nissanu Makota Učidy investice do divize s názvem Ampere podpoří expanzi podniku na trhu s elektromobily v Evropě.
Zdroje agentury Reuters odhadují hodnotu divize Ampere až na deset miliard eur. Nissan v únoru uvedl, že v divizi koupí maximálně 15procentní podíl. Zpráva však informaci o výši podílu neobsahuje.
Automobilka Nissan v samostatné zprávě oznámila, že v prvním finančním čtvrtletí, které skončilo 30. června, téměř zdvojnásobila provozní zisk na 128,6 miliardy jenů (zhruba 20 miliard Kč). Zároveň zlepšila odhad celoročního provozního zisku téměř o šest procent na 550 miliard jenů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.