Japonský výrobce automobilů Nissan Motor a jeho francouzský partner Renault dosáhli konečné dohody o úpravě své aliance. Povede to k vyrovnání podílů, které podniky jeden ve druhém vlastní, oznámily firmy. Dodaly, že Nissan v rámci dohody investuje až 600 milionů eur (zhruba 14,5 miliardy Kč) do nové divize Renaultu pro výrobu elektromobilů.
Firmy již v únoru představily rámcovou dohodu, podle které automobilka Renault sníží svůj podíl v Nissanu na 15 procent ze současných 43,4 procenta, zatímco Nissan si ponechá stávající 15procentní podíl v Renaultu. Podle konečné dohody převede Renault podíl 28,4 procenta v Nissanu do svěřenského fondu. Tato transakce by se podle sdělení podniků měla uskutečnit do konce roku.
Podoba aliance, která vznikla v roce 1999, se mění v důsledku rostoucí nespokojenosti Nissanu kvůli přílišné dominanci Renaultu v tomto partnerství. Nissan zhruba před dvaceti lety téměř zbankrotoval, po finanční injekci od Renaultu se však zotavil a stal se hlavním motorem růstu aliance, uvedla agentura Kjódó.
Automobilky původně chtěly dokončit jednání o úpravě aliance do konce března. Rozhovory však zkomplikovaly pochybnosti Nissanu ohledně podmínek dohody, například ohledně přístupu k duševnímu vlastnictví v oblasti elektromobilů.
Investice do divize Renaultu pro výrobu elektromobilů zajistí Nissanu zastoupení v její správní radě. Podle šéfa Nissanu Makota Učidy investice do divize s názvem Ampere podpoří expanzi podniku na trhu s elektromobily v Evropě.
Zdroje agentury Reuters odhadují hodnotu divize Ampere až na deset miliard eur. Nissan v únoru uvedl, že v divizi koupí maximálně 15procentní podíl. Zpráva však informaci o výši podílu neobsahuje.
Automobilka Nissan v samostatné zprávě oznámila, že v prvním finančním čtvrtletí, které skončilo 30. června, téměř zdvojnásobila provozní zisk na 128,6 miliardy jenů (zhruba 20 miliard Kč). Zároveň zlepšila odhad celoročního provozního zisku téměř o šest procent na 550 miliard jenů.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?