Japonský výrobce automobilů Nissan Motor a jeho francouzský partner Renault dosáhli konečné dohody o úpravě své aliance. Povede to k vyrovnání podílů, které podniky jeden ve druhém vlastní, oznámily firmy. Dodaly, že Nissan v rámci dohody investuje až 600 milionů eur (zhruba 14,5 miliardy Kč) do nové divize Renaultu pro výrobu elektromobilů.
Firmy již v únoru představily rámcovou dohodu, podle které automobilka Renault sníží svůj podíl v Nissanu na 15 procent ze současných 43,4 procenta, zatímco Nissan si ponechá stávající 15procentní podíl v Renaultu. Podle konečné dohody převede Renault podíl 28,4 procenta v Nissanu do svěřenského fondu. Tato transakce by se podle sdělení podniků měla uskutečnit do konce roku.
Podoba aliance, která vznikla v roce 1999, se mění v důsledku rostoucí nespokojenosti Nissanu kvůli přílišné dominanci Renaultu v tomto partnerství. Nissan zhruba před dvaceti lety téměř zbankrotoval, po finanční injekci od Renaultu se však zotavil a stal se hlavním motorem růstu aliance, uvedla agentura Kjódó.
Automobilky původně chtěly dokončit jednání o úpravě aliance do konce března. Rozhovory však zkomplikovaly pochybnosti Nissanu ohledně podmínek dohody, například ohledně přístupu k duševnímu vlastnictví v oblasti elektromobilů.
Investice do divize Renaultu pro výrobu elektromobilů zajistí Nissanu zastoupení v její správní radě. Podle šéfa Nissanu Makota Učidy investice do divize s názvem Ampere podpoří expanzi podniku na trhu s elektromobily v Evropě.
Zdroje agentury Reuters odhadují hodnotu divize Ampere až na deset miliard eur. Nissan v únoru uvedl, že v divizi koupí maximálně 15procentní podíl. Zpráva však informaci o výši podílu neobsahuje.
Automobilka Nissan v samostatné zprávě oznámila, že v prvním finančním čtvrtletí, které skončilo 30. června, téměř zdvojnásobila provozní zisk na 128,6 miliardy jenů (zhruba 20 miliard Kč). Zároveň zlepšila odhad celoročního provozního zisku téměř o šest procent na 550 miliard jenů.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.