40 let od premiéry kultovního BMW E30

BMW řady 3 generace e30 z roku 1985 s nájezdem pouhých 260 kilometrů
BMW řady 3 generace e30 z roku 1985 s nájezdem pouhých 260 kilometrů, foto: eBay
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 20. října 2022 0:37
Sdílej:

V září 1982 byla v Mnichově spuštěna sériová výroba druhé generace BMW řady 3 s kódovým označením E30. Tato modelová řada, která se vyráběla až do roku 1994 a vznikla v počtu 2,34 milionu kusů, přinesla do výrobního programu BMW mnoho novinek v nabídce typů karoserií, motorů a také systémů pohonu. S příchodem modernizovaného provedení aktuální sedmé generace BMW řady 3 se nabízí zajímavé srovnání ukazující, jak za 40 let pokročil vývoj sportovně navrženého vozu střední třídy. Právě ten ztělesňuje BMW řady 3 od roku 1975, kdy měla premiéru jeho první generace navazující na legendární modely 02.

I když první generace BMW řady 3 byla velmi oblíbeným vozem, s příchodem 80. let bylo zřejmé, že její nástupce musí být větší a připravený nabídnout dostatek prostoru i pro rodinné použití. Nový model současně přišel s novou podobou designu, která typicky rovné linky vozů BMW 70. let s využitím nejmodernějších výrobních technologií zjemnila. Standardem byly dva páry hlavních světlometů, jež byly dříve obvyklé pouze u výkonnějších modelů a verzí. Samozřejmostí byla klasická koncepce pohonu s podélně uloženými motory a pohonem zadních kol.

Nové karosářské verzeNecelý rok po premiéře dvoudveřového sedanu se představilo jeho čtyřdveřové provedení, které bylo s náskokem nejprodávanější variantou této modelové řady – a zůstalo jí i ve všech následujících generacích, včetně té současné. Nicméně vývoj se v tomto ohledu nezastavil a v roce 1985 mělo premiéru BMW řady 3 Cabrio, které navázalo na přerušenou tradici vozů s otevřenou karoserií. Čtyřmístný vůz měl okamžitě po své premiéře obrovský úspěch.

Čtvrtá karosářská verze se ukázala společně s celkovou modernizací modelové řady v roce 1987 – šlo o vůbec první BMW s karoserií kombi. BMW pro tento druh karoserie oživilo pojmenování Touring, které v sedmdesátých letech používalo pro verze hatchback modelové řady 2002.

Novinky pod kapotouBMW řady 3 E30 mělo premiéru s řadovými čtyř- a šestiválci, které s drobnými změnami přešly z předchozí generace. Postupně ale nabídka motorů procházela vývojem, v roce 1985 nejsilnější variantu 323i nahradila objemnější verze 325i. Ve stejném roce nabídku rozšířil vznětový šestiválec BMW 324d. Nejdříve v roce 1984 v USA, ale později i v Evropě byl uveden šestiválec 2,7 litru v modelech 325e, který byl zaměřen na minimalizaci spotřeby paliva – větší zdvihový objem přinesl více točivého momentu, který umožnil delší zpřevodování, díky němuž mohl motor pracovat s menšími otáčkami, a tudíž úsporněji.

BMW řady 3 E30 bylo nejen prvním BMW s karoserií kombi, ale také s pohonem všech kol – navíc tyto dvě novinky dokázalo v druhé části svého životního cyklu propojit, a to nejen vzájemně, ale také s automatickou převodovkou. Unikátní pohon všech kol s dvojicí samosvorných diferenciálů měl premiéru v roce 1985 v modelu BMW 325iX.

Po 40 letech stále žádanáDruhá generace BMW řady 3 E30 byla ve své době pokrokovým vozem, který přinášel mnoho novinek a byl ztělesněním radosti z jízdy. V mnoha ohledech byla revoluční a ukázala, že tato radost z jízdy může mít mnoho různých podob. V současnosti je tato modelová řada vyhledávaným a ceněným youngtimerem nejen díky kvalitním a zábavným jízdním vlastnostem, ale také z důvodu spolehlivé techniky a nadčasového designu.

I současná generace má v sobě kus odkazu modelu E30Technický pokrok je nedílnou součástí vývoje lidské společnosti a BMW jakožto novátorská a pokroková automobilka jde v tomto ohledu příkladem. Nejnovější provedení řady 3 se proto vyznačuje různými druhy poháněcích soustav, včetně elektrifikovaných, pohonem zadních nebo všech kol, ale po modernizaci také vyspělým ovládacím systémem BMW iDrive s nejnovějším BMW Operačním systémem 8. Důležité ovšem je, že i přes ve srovnání s modelem E30 zvětšené rozměry, jež poskytují více komfortu a především bezpečnosti, BMW řady 3 stále zůstává etalonem střední třídy, nejen pokud jde o kvalitu jízdních vlastností a radost z jízdy.

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.