V září 1982 byla v Mnichově spuštěna sériová výroba druhé generace BMW řady 3 s kódovým označením E30. Tato modelová řada, která se vyráběla až do roku 1994 a vznikla v počtu 2,34 milionu kusů, přinesla do výrobního programu BMW mnoho novinek v nabídce typů karoserií, motorů a také systémů pohonu. S příchodem modernizovaného provedení aktuální sedmé generace BMW řady 3 se nabízí zajímavé srovnání ukazující, jak za 40 let pokročil vývoj sportovně navrženého vozu střední třídy. Právě ten ztělesňuje BMW řady 3 od roku 1975, kdy měla premiéru jeho první generace navazující na legendární modely 02.
I když první generace BMW řady 3 byla velmi oblíbeným vozem, s příchodem 80. let bylo zřejmé, že její nástupce musí být větší a připravený nabídnout dostatek prostoru i pro rodinné použití. Nový model současně přišel s novou podobou designu, která typicky rovné linky vozů BMW 70. let s využitím nejmodernějších výrobních technologií zjemnila. Standardem byly dva páry hlavních světlometů, jež byly dříve obvyklé pouze u výkonnějších modelů a verzí. Samozřejmostí byla klasická koncepce pohonu s podélně uloženými motory a pohonem zadních kol.
Nové karosářské verzeNecelý rok po premiéře dvoudveřového sedanu se představilo jeho čtyřdveřové provedení, které bylo s náskokem nejprodávanější variantou této modelové řady – a zůstalo jí i ve všech následujících generacích, včetně té současné. Nicméně vývoj se v tomto ohledu nezastavil a v roce 1985 mělo premiéru BMW řady 3 Cabrio, které navázalo na přerušenou tradici vozů s otevřenou karoserií. Čtyřmístný vůz měl okamžitě po své premiéře obrovský úspěch.
Čtvrtá karosářská verze se ukázala společně s celkovou modernizací modelové řady v roce 1987 – šlo o vůbec první BMW s karoserií kombi. BMW pro tento druh karoserie oživilo pojmenování Touring, které v sedmdesátých letech používalo pro verze hatchback modelové řady 2002.
Novinky pod kapotouBMW řady 3 E30 mělo premiéru s řadovými čtyř- a šestiválci, které s drobnými změnami přešly z předchozí generace. Postupně ale nabídka motorů procházela vývojem, v roce 1985 nejsilnější variantu 323i nahradila objemnější verze 325i. Ve stejném roce nabídku rozšířil vznětový šestiválec BMW 324d. Nejdříve v roce 1984 v USA, ale později i v Evropě byl uveden šestiválec 2,7 litru v modelech 325e, který byl zaměřen na minimalizaci spotřeby paliva – větší zdvihový objem přinesl více točivého momentu, který umožnil delší zpřevodování, díky němuž mohl motor pracovat s menšími otáčkami, a tudíž úsporněji.
BMW řady 3 E30 bylo nejen prvním BMW s karoserií kombi, ale také s pohonem všech kol – navíc tyto dvě novinky dokázalo v druhé části svého životního cyklu propojit, a to nejen vzájemně, ale také s automatickou převodovkou. Unikátní pohon všech kol s dvojicí samosvorných diferenciálů měl premiéru v roce 1985 v modelu BMW 325iX.
Po 40 letech stále žádanáDruhá generace BMW řady 3 E30 byla ve své době pokrokovým vozem, který přinášel mnoho novinek a byl ztělesněním radosti z jízdy. V mnoha ohledech byla revoluční a ukázala, že tato radost z jízdy může mít mnoho různých podob. V současnosti je tato modelová řada vyhledávaným a ceněným youngtimerem nejen díky kvalitním a zábavným jízdním vlastnostem, ale také z důvodu spolehlivé techniky a nadčasového designu.
I současná generace má v sobě kus odkazu modelu E30Technický pokrok je nedílnou součástí vývoje lidské společnosti a BMW jakožto novátorská a pokroková automobilka jde v tomto ohledu příkladem. Nejnovější provedení řady 3 se proto vyznačuje různými druhy poháněcích soustav, včetně elektrifikovaných, pohonem zadních nebo všech kol, ale po modernizaci také vyspělým ovládacím systémem BMW iDrive s nejnovějším BMW Operačním systémem 8. Důležité ovšem je, že i přes ve srovnání s modelem E30 zvětšené rozměry, jež poskytují více komfortu a především bezpečnosti, BMW řady 3 stále zůstává etalonem střední třídy, nejen pokud jde o kvalitu jízdních vlastností a radost z jízdy.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.