V září 1982 byla v Mnichově spuštěna sériová výroba druhé generace BMW řady 3 s kódovým označením E30. Tato modelová řada, která se vyráběla až do roku 1994 a vznikla v počtu 2,34 milionu kusů, přinesla do výrobního programu BMW mnoho novinek v nabídce typů karoserií, motorů a také systémů pohonu. S příchodem modernizovaného provedení aktuální sedmé generace BMW řady 3 se nabízí zajímavé srovnání ukazující, jak za 40 let pokročil vývoj sportovně navrženého vozu střední třídy. Právě ten ztělesňuje BMW řady 3 od roku 1975, kdy měla premiéru jeho první generace navazující na legendární modely 02.
I když první generace BMW řady 3 byla velmi oblíbeným vozem, s příchodem 80. let bylo zřejmé, že její nástupce musí být větší a připravený nabídnout dostatek prostoru i pro rodinné použití. Nový model současně přišel s novou podobou designu, která typicky rovné linky vozů BMW 70. let s využitím nejmodernějších výrobních technologií zjemnila. Standardem byly dva páry hlavních světlometů, jež byly dříve obvyklé pouze u výkonnějších modelů a verzí. Samozřejmostí byla klasická koncepce pohonu s podélně uloženými motory a pohonem zadních kol.
Nové karosářské verzeNecelý rok po premiéře dvoudveřového sedanu se představilo jeho čtyřdveřové provedení, které bylo s náskokem nejprodávanější variantou této modelové řady – a zůstalo jí i ve všech následujících generacích, včetně té současné. Nicméně vývoj se v tomto ohledu nezastavil a v roce 1985 mělo premiéru BMW řady 3 Cabrio, které navázalo na přerušenou tradici vozů s otevřenou karoserií. Čtyřmístný vůz měl okamžitě po své premiéře obrovský úspěch.
Čtvrtá karosářská verze se ukázala společně s celkovou modernizací modelové řady v roce 1987 – šlo o vůbec první BMW s karoserií kombi. BMW pro tento druh karoserie oživilo pojmenování Touring, které v sedmdesátých letech používalo pro verze hatchback modelové řady 2002.
Novinky pod kapotouBMW řady 3 E30 mělo premiéru s řadovými čtyř- a šestiválci, které s drobnými změnami přešly z předchozí generace. Postupně ale nabídka motorů procházela vývojem, v roce 1985 nejsilnější variantu 323i nahradila objemnější verze 325i. Ve stejném roce nabídku rozšířil vznětový šestiválec BMW 324d. Nejdříve v roce 1984 v USA, ale později i v Evropě byl uveden šestiválec 2,7 litru v modelech 325e, který byl zaměřen na minimalizaci spotřeby paliva – větší zdvihový objem přinesl více točivého momentu, který umožnil delší zpřevodování, díky němuž mohl motor pracovat s menšími otáčkami, a tudíž úsporněji.
BMW řady 3 E30 bylo nejen prvním BMW s karoserií kombi, ale také s pohonem všech kol – navíc tyto dvě novinky dokázalo v druhé části svého životního cyklu propojit, a to nejen vzájemně, ale také s automatickou převodovkou. Unikátní pohon všech kol s dvojicí samosvorných diferenciálů měl premiéru v roce 1985 v modelu BMW 325iX.
Po 40 letech stále žádanáDruhá generace BMW řady 3 E30 byla ve své době pokrokovým vozem, který přinášel mnoho novinek a byl ztělesněním radosti z jízdy. V mnoha ohledech byla revoluční a ukázala, že tato radost z jízdy může mít mnoho různých podob. V současnosti je tato modelová řada vyhledávaným a ceněným youngtimerem nejen díky kvalitním a zábavným jízdním vlastnostem, ale také z důvodu spolehlivé techniky a nadčasového designu.
I současná generace má v sobě kus odkazu modelu E30Technický pokrok je nedílnou součástí vývoje lidské společnosti a BMW jakožto novátorská a pokroková automobilka jde v tomto ohledu příkladem. Nejnovější provedení řady 3 se proto vyznačuje různými druhy poháněcích soustav, včetně elektrifikovaných, pohonem zadních nebo všech kol, ale po modernizaci také vyspělým ovládacím systémem BMW iDrive s nejnovějším BMW Operačním systémem 8. Důležité ovšem je, že i přes ve srovnání s modelem E30 zvětšené rozměry, jež poskytují více komfortu a především bezpečnosti, BMW řady 3 stále zůstává etalonem střední třídy, nejen pokud jde o kvalitu jízdních vlastností a radost z jízdy.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.