40 let od premiéry kultovního BMW E30

BMW řady 3 generace e30 z roku 1985 s nájezdem pouhých 260 kilometrů
BMW řady 3 generace e30 z roku 1985 s nájezdem pouhých 260 kilometrů, foto: eBay
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 20. října 2022 00:37
Sdílej:

V září 1982 byla v Mnichově spuštěna sériová výroba druhé generace BMW řady 3 s kódovým označením E30. Tato modelová řada, která se vyráběla až do roku 1994 a vznikla v počtu 2,34 milionu kusů, přinesla do výrobního programu BMW mnoho novinek v nabídce typů karoserií, motorů a také systémů pohonu. S příchodem modernizovaného provedení aktuální sedmé generace BMW řady 3 se nabízí zajímavé srovnání ukazující, jak za 40 let pokročil vývoj sportovně navrženého vozu střední třídy. Právě ten ztělesňuje BMW řady 3 od roku 1975, kdy měla premiéru jeho první generace navazující na legendární modely 02.

I když první generace BMW řady 3 byla velmi oblíbeným vozem, s příchodem 80. let bylo zřejmé, že její nástupce musí být větší a připravený nabídnout dostatek prostoru i pro rodinné použití. Nový model současně přišel s novou podobou designu, která typicky rovné linky vozů BMW 70. let s využitím nejmodernějších výrobních technologií zjemnila. Standardem byly dva páry hlavních světlometů, jež byly dříve obvyklé pouze u výkonnějších modelů a verzí. Samozřejmostí byla klasická koncepce pohonu s podélně uloženými motory a pohonem zadních kol.

Nové karosářské verzeNecelý rok po premiéře dvoudveřového sedanu se představilo jeho čtyřdveřové provedení, které bylo s náskokem nejprodávanější variantou této modelové řady – a zůstalo jí i ve všech následujících generacích, včetně té současné. Nicméně vývoj se v tomto ohledu nezastavil a v roce 1985 mělo premiéru BMW řady 3 Cabrio, které navázalo na přerušenou tradici vozů s otevřenou karoserií. Čtyřmístný vůz měl okamžitě po své premiéře obrovský úspěch.

Čtvrtá karosářská verze se ukázala společně s celkovou modernizací modelové řady v roce 1987 – šlo o vůbec první BMW s karoserií kombi. BMW pro tento druh karoserie oživilo pojmenování Touring, které v sedmdesátých letech používalo pro verze hatchback modelové řady 2002.

Novinky pod kapotouBMW řady 3 E30 mělo premiéru s řadovými čtyř- a šestiválci, které s drobnými změnami přešly z předchozí generace. Postupně ale nabídka motorů procházela vývojem, v roce 1985 nejsilnější variantu 323i nahradila objemnější verze 325i. Ve stejném roce nabídku rozšířil vznětový šestiválec BMW 324d. Nejdříve v roce 1984 v USA, ale později i v Evropě byl uveden šestiválec 2,7 litru v modelech 325e, který byl zaměřen na minimalizaci spotřeby paliva – větší zdvihový objem přinesl více točivého momentu, který umožnil delší zpřevodování, díky němuž mohl motor pracovat s menšími otáčkami, a tudíž úsporněji.

BMW řady 3 E30 bylo nejen prvním BMW s karoserií kombi, ale také s pohonem všech kol – navíc tyto dvě novinky dokázalo v druhé části svého životního cyklu propojit, a to nejen vzájemně, ale také s automatickou převodovkou. Unikátní pohon všech kol s dvojicí samosvorných diferenciálů měl premiéru v roce 1985 v modelu BMW 325iX.

Po 40 letech stále žádanáDruhá generace BMW řady 3 E30 byla ve své době pokrokovým vozem, který přinášel mnoho novinek a byl ztělesněním radosti z jízdy. V mnoha ohledech byla revoluční a ukázala, že tato radost z jízdy může mít mnoho různých podob. V současnosti je tato modelová řada vyhledávaným a ceněným youngtimerem nejen díky kvalitním a zábavným jízdním vlastnostem, ale také z důvodu spolehlivé techniky a nadčasového designu.

I současná generace má v sobě kus odkazu modelu E30Technický pokrok je nedílnou součástí vývoje lidské společnosti a BMW jakožto novátorská a pokroková automobilka jde v tomto ohledu příkladem. Nejnovější provedení řady 3 se proto vyznačuje různými druhy poháněcích soustav, včetně elektrifikovaných, pohonem zadních nebo všech kol, ale po modernizaci také vyspělým ovládacím systémem BMW iDrive s nejnovějším BMW Operačním systémem 8. Důležité ovšem je, že i přes ve srovnání s modelem E30 zvětšené rozměry, jež poskytují více komfortu a především bezpečnosti, BMW řady 3 stále zůstává etalonem střední třídy, nejen pokud jde o kvalitu jízdních vlastností a radost z jízdy.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?