Gumbalkan deník z cest, únik benzínu a spaní v salaši

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 19. července 2022, 06:37 Google+

Ač je letošní ročník letní expedice Gumbalkan již minulostí, na místě v době konání akce nebyl prostor a čas napsat třeba jen pár smysluplných vět. Proto vám přineseme zbylých pár dní tohoto úžasného dobrodružství zpětně.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Gumbalkan

Gumbalkan | foto: Petr Boháč

Sdílejte článek

Po probuzení na dně vyschlé přehrady jsme stejně jako každý předešlý den nějaký čas strávili "pod autem". Tentokrát jsme ale neopravovali, nýbrž jen upravovali. Wimbledon lift na našem BMW se natolik osvědčil, že jsme se rozhodli poskytnout stejný tuning též spřízněné Fabii.

img-responsive

Gumbalkan | foto: Petr Boháč

Když bylo hotovo, vyrazili jsme směrem k nedalekým vodopádům. Od nich nás čekal dlouhý přejezd podle map po asfaltové horské silnici. Avšak horská silnice byla staveništěm, na kterém tu pracovali a tu zas odpočívali stavební dělníci. Být to u nás, silnice by byla regulérně uzavřena. Co ale platí pro Čechy, to neplatí pro Rumunsko. Ve svých vozech jsme stoupali chvíli po asfaltu, tu po blátě a chvíli po ostrém štěrku. Občas nám bagr uhnul, jindy jen přizvedl rameno a my ho podjížděli. Při pomalém průjezdu staveništěm se nám zdálo, že cítíme benzín. Z preventivních důvodů jsme raději zastavili na nejbližším odpočívadle (odbočce do lesa) a zjišťovali, co se děje.

img-responsive

Gumbalkan | foto: Petr Boháč

Dělo se to pomalu nejhorší, co mohlo. Ač jsme palivový filtr zakryli plechem, neustálé rány ho zmáčkly a on praskl. Ztráta benzínu byla tak velká, že nemělo smysl pokračovat , a tak se šlo opravovat na místě. Co čert nechtěl, v onen okamžik začala velká průtrž mračen, což opravování značně znepříjemnilo. Naštěstí pro tyto případy jsme byli vybaveni slušivými pracovními oděvy. Dobré dílo se podařilo, uštípnutý filtr jsme nahradili kusem hadičky a mohlo se jet dál.

img-responsive

Gumbalkan | foto: Petr Boháč

img-responsive

Gumbalkan | foto: Petr Boháč

Z důvodu velkého zpoždění jsme se rozhodli pár checkpointů vynechat a zamířit k vysílači, který se nacházel o 200 výškových metrů výše, než je vrchol naší nejvyšší hory. Již horské asfaltky po cestě k vysílači nabízely zábavné svezení a krásné výhledy. Zbývalo nám posledních 17 km k vysílači a navigace nám tvrdila, že bychom v cíli měli být za necelých 20 minut. Sjíždíme tedy z hlavní silnice na vedlejší. Avšak vedlejší silnice, ačkoliv byl osazena dopravními značkami, se jako silnice nedala označit ani v nejdivočejším snu. Cesta byla směsicí rozdrceného betonu, hrubého štěrku a hlubokých děr. Navigace nám tvrdila, že máme jet 90 km/h, ale cokoli nad 25 km/h se jevilo jako nesmyslný hazard, který mohl skončit fatálním poškozením vozu.

Čím výše jsme stoupali, tím překvapivě lepší cesta byla. Ostré kusy betonu a díry ve velkém nahradil hrubý štěrk, kde se naše BMW cítilo jako ryba ve vodě. Projíždět serpentiny byla vyloženě radost. Vracečky o téměř 180° se na štěrku daly příhodně bokem, což nám způsobovalo až dětinskost radost. Po hodině stoupání jsme minuli opuštěnou salaš a od vrcholu s vysílačem nás dělilo už jen pár stovek metrů.

img-responsive

Gumbalkan | foto: Petr Boháč

Konečně na vrcholu. Zpoza volantu to nebylo moc znát, ale panoval zde takový silný vítr, že jsme se do dveří od vozu museli zapřít vší silou, abychom je dokázali otevřít. Ač výhled do okolí byl až dechberoucí, bylo zde tak nevlídně, že jsme po chvíli skočili zpět do vozů a sjeli kousek níž k opuštěné salaši. V jejím sousedství bylo závětří a pramenila zde čistá voda. Zde jsme se utábořili a plánovali zítřejší trasu.

img-responsive

Gumbalkan | foto: Petr Boháč

S naším dobrodružstvím nám pomohli

Firma Topkaravany, Roudnice nad Labem: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů

Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě

Podřipská tenisová škola

Společnost Normfest, s.r.o.:partner ve věci servisní a údr. chemií, nářadí, vybavení dílen a spotřebního materiálu

Vytisknout

Diskuze: Gumbalkan deník z cest, únik benzínu a spaní v salaši

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Plazmatron je základem plazmového zplyňování nekovových odpadů

Nerecyklovatelné díly autovraků a další odpady nás zachrání?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud