Čtvrtý den naší netradiční expedice pod názvem Gumbalkan byl ve znamení oprav a následné destrukce. Je až s neuvěřením, co vše více než 20 let staré rodinné vozy dokáží přežít.
Den 4
Po probuzení nás ještě čekala osvěžující koupel v ledové řece. Poté jsme se vrhli na opravy škod, jenž nám způsobily "kvalitní" maďarské silnice. Nové tlumiče "made in Czech Republik" máme přípravné a tak jdeme na výměnu. Nikdo z posádky nejsme automechanik, ale jeden šroubek a jednu matku zvládnout musíme. A tu nastal první problém. Spodní šroub, jenž spojuje tlumič s nápravou držel tak silně, že jsme s ním prostě nedokázali pohnout. Naštěstí vedle nás v karavanu nocoval Němec, který se nad námi slitoval a půjčil nám Aku utahovák. Není nad kvalitní nářadí, to co nám trvalo dlouhé minuty a přivádělo nás k zoufalství se správným náčiním trvalo sotva pár vteřin. Když bylo auto na heveru a kolo pryč, využili jsme příležitost a namontovali Wimbledon lift. Do zadní pružiny se vlezlo celkem 12 tenisáků. Kombinace nového tlumiče a sportovního náčiní nám přidalo 4 cm světlé výšky u zadní nápravy. Taktéž jsme rovnou vyměnili zadní sjeté peumatiky za nové zimní.
Levá strana tedy byla hotova a tam se jde na pravou. U ní jsme po demontáži a následné montáži nového tlumiče zjistili drobnou komplikaci. Pravý tlumič, který proletěl dovnitř do zavazadlového prostoru, sebou vzal i silentblok a tudíž nám tam tlumič neměl za co držet. Ve stylu jednoho televizního kuchaře "když nemáš silentblok, tak tam dej tenisák" jsme sáhli po tenisáku a vyrobili vylepšené tlumení s pneumatickým dorazem. Jelikož jsme leželi pod autem ve výsledku přes 2 hodiny (dnes bychom to zvládly za pár minut), za odměnu následovalo koupání v ledárně a prohlídka jeskyně a malbami na stěně.
A teď hurá na další checkpoint. Ten nás zavedl do plošného dolu, kde díky dobrému povrchu a náhonu na zadní kola byla radost jezdit. Navíc tu byla úžasná tůňka s čistou a vodou a tak následovalo další a pro změnu příjemně teplé koupání. Výhody koupání v opuštěném dole je ta, že se nemusíme zdržovat nějakým hledáním plavek. Pár vteřin po zastavení je člověk nahý a až po krk ve vodě. Prohřáli jsme si z cest ztuhlé svaly a pokračovali dál.
Po koupací přestávce jsme vyrazili prozkoumat okolí. Zatímco Fabie na off-road pneumatikách měla ve stoupáních značné problémy, my v BMW na nových zimákách jsme nezaznamenali žádný náznak ztráty přilnavosti. Kromě fenomenální trakce musím vyzdvihnout Wimbledon lift a funkčnost nových tlumičů. Kde jsme včera drhnuli břichem o sebemenší kamínek a neustálé houpání nám způsobovalo mořskou nemoc, jsme jeli komfortně bez velkého pružení a i poměrně velké kameny jsme přejížděli, jako by tam vůbec nebyly.
Po pár kilometrech užívání si Rumunského off-roadování nám z neznámého důvodu zmizela off-line mapa a neměli jsme mobilní signál. Díky čemuž jsme se totálně ztratili a asi hodinu bloudili tu lepší, tu horší lesní cestou.
Během bloudění následovala oprava upadlého výfuku u spřízněné Fabie. Kvůli bezpečnosti jsme zavrhli hever a raději najeli na nejbližší špalek, Škodovka se zhoupla na tři kola a může se opravovat výfuk. Po dalších kilometrech ježdění přišel první defekt. Oprava díky knotu proběhla během okamžiku. Kluci z posádky ve Fabii nikdy knotování neviděli a tak na něj koukali jako na zázrak. Pak jen dofouknout kompresorem a šlo se dál bloudit.
Potom jsme chytli signál a načetla se mapa, která nám ukázal cestu. Ta byla dlouze čárkovaná, což v Rumunsku většinou známá příjemná hliněná cesta. Ne však v tomto případě. Cesta to byla spíše v uvozovkách. Povrch s obrovskými balvany více připomínal koryto vyschlé řeky, než cokoliv, co by se dalo nazvat nějakou cestou. Zde nakonec zvítězila Fabie, která to odnesla jen opakováním upadlého výfuku a upadlé mřížky z nárazníku. Naše BMW s názvem Bertík dopadlo o poznání hůře. Bouchlo nám přední kolo a uštípnul se kus disku. Utrhli jsme práh, přední podběh a promáčkli nárazník. Než kluci opravili svůj výfuk, my jsme vyměnili přední kolo bez použití heveru, hodili práh na střechu a jelo se.
Když jsme konečně sjeli dolů, narazili jsme na asfaltovou silnici. Po necelých 2 kilometrech jsme narazili na pár Gum kár a dali řeč s jejich posádkami. Mířili k vodopádům, což nám přišlo jako fajn nápad a tak jsme vyrazili chvíli po nich stejným směrem. Po cestě jsme si dali ještě pár hezkých výjezdů a sjedzů. Z vodopádů jsme zamířili na místo bivaku.
Čtvrtou noc jsme se rozhodli strávit na dně obrovské vyschlé přehrady. Stát autem u betonového monstra je nepopsatelným pocit. Avšak přímo pod hrází spát nešlo a tak jsme zamířili k budu G, který se nacházel v samém středu prázdné přehrady. Zde jsme se utábořili. Po půlhodině se k nám přidalo pár posádek, z nichž půlka byli strojvedoucí od ČD Cargo, s nímž jsme chvíli poseděli nad plechovku místního piva a šlo se spát.
Opět děkujeme sponzorům
Firma Topkaravany, Roudnice nad Labem: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Podřipská tenisová škola
Společnost Normfest, s.r.o.:partner ve věci servisní a údr. chemií, nářadí, vybavení dílen a spotřebního materiálu
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.