Dnes jsme přejeli ze Slovenska do Maďarska, kde jsme si konečně vyzkoušeli první off-road. Auta stále fungují, ale už máme první závady.
V dopoledních hodinách jsme vyjeli z Košic a zamířili do sousedního Maďarska. Místní silnice jsou v otřesném stavu a vozy dostávají zabrat. Potkali jsme pár účastníků našeho zájezdu, kteří řešili defekt v lepším případě a upadlý výfuk v případě horším.
Jeden z checkpointů nás vedl na hrad. Navigace nás vyšplouchla a zavedla nás k zákazu vjezdu. Možnosti jsme měli tři. Ignorovat zákaz, vrátit se pár kilometrů zpět a nebo to střihnout po lesní cestě. Vyhrála možnost číslo tři a vydali jsme se zkratkou po polňačce. Hned při najíždějí na tuto cestu jsme o zem pokřtili levý práh. Dalších přibližně 500 metrů jsme pokračovali poměrně snadně s občasným škrtáním břichem o zem, až jsme narazili na zapadlý Land Rover.
Poměrně nevinně vypadající zablácená louže se proměnila v hlubokou bahenitou past, kde nepomohl ani náhon na všichna čtyři kola. Půjčili jsme klukům lopatku a po chvíli hrabání se šlo na věc. V pěti chlapech jsme si Lanďáka opřeli a po pár pohoupáních byl venku.
My jsme si s Fabií a BMW najeli lépe a způsob alá Jeremy Clarkson, výkon a rychlost , jsme dali bez problémů. Tedy bez problémů... Nechali jsme od BMW na zemi přední podběh, ale projeli jsme bez zapadnutí. Cesta k hradu byla šotolinová s hrubými kamínky, kterou nevydrželo přední kolo od Fordu Streat. Na hradním parkovišti bylo okolo dvacítky Gumbalkár.
Dále z hradu jsme jeli po příšerných silnicích, po kterých se jelo hůře, než po šotolinové cestě k hradu. Po chvíli jsme tyto silnice, snad desáté třídy , opustili a vydali se na cesty přes lesy. Zde vozy dostaly neuvěřitelně zabrat. Každou chvíli jsme drhli podlahou o zem a navzájem se chválili za to, že jsme vyrobili tak bytelný kryt pod olejovou vanou. 20kilometrová etapa lesními cestami byla neskutečná zábava a neustále jsme žasli, co všechno dokáže projet rodinné kombi s nízkým podvozkem. Bohužel si náročný terén vybral svou daň a u BMW nám vytekli oba zadní tlumiče. V terénu nám to nevadí, ale jakmile jsme se dostali zpět na zpevněné silnice, nastal problém. Jízda , spíš než sportovně laděné Němečeké auto, připomíná na vlnách se houpající parník.
Pokračování příště....
Za super zážitky děkujeme:
Firma Topkaravany, Roudnice nad Labem: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Podřipská tenisová škola
Společnost Normfest, s.r.o.:partner ve věci servisní a údr. chemií, nářadí, vybavení dílen a spotřebního materiálu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.