Počet nehod motocyklistů v Česku dlouhodobě ubývá, stejně tak těžce zraněných. Nad 3000 se ale celkový počet havárií s účastí motorkářů dostává rok co rok. Motorku navíc v Česku vlastní čím dál více lidí, a i když ročně nenajedou tolik kilometrů jako řidiči aut, stále patří k jedné z nejohroženějších skupin silničního provozu. Statistiky také dle ČTK tvrdí, že těžké nehody už nejsou doménou především mladých řidičů, po střetu nejhůře dopadnou motorkáři ve věku od 35 do 44 let. Nejčastěji se bourá o víkendech.
Podle údajů Centra dopravního výzkumu, které využívá dat Policie ČR, se vloni stalo 3129 nehod s účastí motocyklistů. Jejich následkem zemřelo 82 motorkářů, dalších 329 jich bylo zraněno těžce a 2138 lehce. Mezi roky 2021 a 2020 došlo k poklesu nehod o 3,3 %. Evidováno bylo o 21 usmrcených motocyklistů více (tj. 25,6 %) a o 72 těžce zraněných motocyklistů méně (tj. 21,9 %).
"Motorkářská sezona trvá přibližně půl roku. Z celkového dopravního výkonu, tedy počtu ujetých kilometrů, představují motocyklisté zhruba jen jeden a půl procenta. Přesto jsou jednou z nejvíce ohrožených skupin na silnicích," uvádí Ing. Jiří Novotný, vedoucí instruktor Týmu silniční bezpečnosti a místopředseda Asociace autoškol ČR.
Počty tragických nehod motocyklistů v dlouhodobém horizontu klesají. Ukazují to statistiky z období let 2011 až 2021, přestože meziročně dochází k výkyvům. Ty podle Novotného ovlivňuje několik faktorů. Patří mezi ně například délka motocyklové sezony, počasí, ale také zvyšující se počet majitelů motocyklů.
Počet motorkářů usmrcených v důsledku dopravní nehody v posledních deseti letech ale neklesá tak dynamicky jako počet nehod s vážným zraněním. V roce 2011 došlo na tuzemských pozemních komunikacích k 583 nehodám motorkářů s těžkým zraněním. Jejich počet se od té doby stále snižuje. Vloni takových nehod bylo 329. A to i přesto, že majitelů motocyklů v Česku přibývá.
"V devadesátých letech si kupovali motorku hlavně motocykloví nadšenci. V posledních letech si jí pořizují i lidé, kterým se třeba jen líbí a hledají nějakou zábavu. Počet motocyklistů se za poslední roky zvýšil. V České republice je nyní přibližně jeden milion tři sta tisíc registrovaných motocyklů. Jen pro porovnání - na Slovensku jich je registrovaných zhruba dvě stě tisíc," říká Jiří Novotný. Zároveň dodává, že i když motorkářů přibývá, za posledních deset let (2011 až 2021) počet nehod i těžce zraněných neroste.
Nejvíce nehod s těžce zraněnými motocyklisty se podle statistik stane o víkendu mezi 14 a 18 hodinou. Podle Jana Poláka z Týmu silniční bezpečnosti motocyklisté stroj využívají spíš k zábavě a relaxaci, než běžné dopravě: "Pro většinu motorkářů je motocykl způsob odreagování. Jezdí pro radost, chtějí si o víkendu užít svižnou jízdu a po práci vyčistit hlavu. Mezi motorkáři je minimum lidí, kteří stroj využívají k přepravě do práce." Jiří Novotný k tomu dodává: "Jako motorkář, který potřebuje jet větší vzdálenost, zvážím, jestli vyrazím na motorce. Ve hře je nejen počasí, ale i to, jestli je na cestu dost času, abych nemusel jet po dálnici. Pokud jsem ale limitovaný časem a musím zvolit trasu po dálnici, určitě nepojedu na motorce."
Dlouho neplatí, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých řidičů. "Nejrizikovější skupinou jsou jezdci ve věku 35 až 44 let, u kterých jsou ve statistikách od roku 2011 do roku 2021 nejčastěji zaznamenána vážná či dokonce smrtelná zranění. Tato generace často hledá nové formy zábavy, obvykle si plní své sny a pořízení motocyklu je pro ni navíc dostupné," upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0. Na pomyslné druhé příčce nehodovosti je věková skupina 25 až 34 let, následují motorkáři ve věku 45 až 54 let.
Pro motocyklisty platí především to, aby byli při jízdě dobře vidět a hlídali si okolní provoz. Základem pro zvládnutí krizové situace je umět ovládat svůj stroj, ale i schopnost a fyzička motorkáře. "Pokud je na tom motocyklista dobře fyzicky a pohybově, motorku zvládne velmi dobře. Zbývá mu mentální kapacita na vyhodnocení situace v silničním provozu, a to včetně té krizové. Pokud má ale problém s rovnováhou, je v tenzi a soustředí se především na ovládaní stroje, pak stěží stihne sledovat a vyhodnocovat dění kolem sebe," dodává Jiří Novotný.
Za posledních deset let evidují statistiky 35.324 dopravních nehod s účastí motocyklisty, 846 usmrcených motocyklistů a 5120 těžce zraněných s následky na celý život. I když se množství vážných následků nehod v posledním desetiletí snižuje, odborníci se shodují, že počet obětí i těžkých zranění je stále vysoký. Apelují proto, aby se tomuto tématu věnovala větší pozornost. "Ti, kteří chtějí získat na motocyklu větší jistotu, mohou využít třeba kurzy Učme se přežít, které organizuje Autoklub České republiky společně s Týmem silniční bezpečnosti," uzavírá Libor Budina z Autoklubu ČR.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?