Počet nehod motocyklistů v Česku dlouhodobě ubývá, stejně tak těžce zraněných. Nad 3000 se ale celkový počet havárií s účastí motorkářů dostává rok co rok. Motorku navíc v Česku vlastní čím dál více lidí, a i když ročně nenajedou tolik kilometrů jako řidiči aut, stále patří k jedné z nejohroženějších skupin silničního provozu. Statistiky také dle ČTK tvrdí, že těžké nehody už nejsou doménou především mladých řidičů, po střetu nejhůře dopadnou motorkáři ve věku od 35 do 44 let. Nejčastěji se bourá o víkendech.
Podle údajů Centra dopravního výzkumu, které využívá dat Policie ČR, se vloni stalo 3129 nehod s účastí motocyklistů. Jejich následkem zemřelo 82 motorkářů, dalších 329 jich bylo zraněno těžce a 2138 lehce. Mezi roky 2021 a 2020 došlo k poklesu nehod o 3,3 %. Evidováno bylo o 21 usmrcených motocyklistů více (tj. 25,6 %) a o 72 těžce zraněných motocyklistů méně (tj. 21,9 %).
"Motorkářská sezona trvá přibližně půl roku. Z celkového dopravního výkonu, tedy počtu ujetých kilometrů, představují motocyklisté zhruba jen jeden a půl procenta. Přesto jsou jednou z nejvíce ohrožených skupin na silnicích," uvádí Ing. Jiří Novotný, vedoucí instruktor Týmu silniční bezpečnosti a místopředseda Asociace autoškol ČR.
Počty tragických nehod motocyklistů v dlouhodobém horizontu klesají. Ukazují to statistiky z období let 2011 až 2021, přestože meziročně dochází k výkyvům. Ty podle Novotného ovlivňuje několik faktorů. Patří mezi ně například délka motocyklové sezony, počasí, ale také zvyšující se počet majitelů motocyklů.
Počet motorkářů usmrcených v důsledku dopravní nehody v posledních deseti letech ale neklesá tak dynamicky jako počet nehod s vážným zraněním. V roce 2011 došlo na tuzemských pozemních komunikacích k 583 nehodám motorkářů s těžkým zraněním. Jejich počet se od té doby stále snižuje. Vloni takových nehod bylo 329. A to i přesto, že majitelů motocyklů v Česku přibývá.
"V devadesátých letech si kupovali motorku hlavně motocykloví nadšenci. V posledních letech si jí pořizují i lidé, kterým se třeba jen líbí a hledají nějakou zábavu. Počet motocyklistů se za poslední roky zvýšil. V České republice je nyní přibližně jeden milion tři sta tisíc registrovaných motocyklů. Jen pro porovnání - na Slovensku jich je registrovaných zhruba dvě stě tisíc," říká Jiří Novotný. Zároveň dodává, že i když motorkářů přibývá, za posledních deset let (2011 až 2021) počet nehod i těžce zraněných neroste.
Nejvíce nehod s těžce zraněnými motocyklisty se podle statistik stane o víkendu mezi 14 a 18 hodinou. Podle Jana Poláka z Týmu silniční bezpečnosti motocyklisté stroj využívají spíš k zábavě a relaxaci, než běžné dopravě: "Pro většinu motorkářů je motocykl způsob odreagování. Jezdí pro radost, chtějí si o víkendu užít svižnou jízdu a po práci vyčistit hlavu. Mezi motorkáři je minimum lidí, kteří stroj využívají k přepravě do práce." Jiří Novotný k tomu dodává: "Jako motorkář, který potřebuje jet větší vzdálenost, zvážím, jestli vyrazím na motorce. Ve hře je nejen počasí, ale i to, jestli je na cestu dost času, abych nemusel jet po dálnici. Pokud jsem ale limitovaný časem a musím zvolit trasu po dálnici, určitě nepojedu na motorce."
Dlouho neplatí, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých řidičů. "Nejrizikovější skupinou jsou jezdci ve věku 35 až 44 let, u kterých jsou ve statistikách od roku 2011 do roku 2021 nejčastěji zaznamenána vážná či dokonce smrtelná zranění. Tato generace často hledá nové formy zábavy, obvykle si plní své sny a pořízení motocyklu je pro ni navíc dostupné," upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0. Na pomyslné druhé příčce nehodovosti je věková skupina 25 až 34 let, následují motorkáři ve věku 45 až 54 let.
Pro motocyklisty platí především to, aby byli při jízdě dobře vidět a hlídali si okolní provoz. Základem pro zvládnutí krizové situace je umět ovládat svůj stroj, ale i schopnost a fyzička motorkáře. "Pokud je na tom motocyklista dobře fyzicky a pohybově, motorku zvládne velmi dobře. Zbývá mu mentální kapacita na vyhodnocení situace v silničním provozu, a to včetně té krizové. Pokud má ale problém s rovnováhou, je v tenzi a soustředí se především na ovládaní stroje, pak stěží stihne sledovat a vyhodnocovat dění kolem sebe," dodává Jiří Novotný.
Za posledních deset let evidují statistiky 35.324 dopravních nehod s účastí motocyklisty, 846 usmrcených motocyklistů a 5120 těžce zraněných s následky na celý život. I když se množství vážných následků nehod v posledním desetiletí snižuje, odborníci se shodují, že počet obětí i těžkých zranění je stále vysoký. Apelují proto, aby se tomuto tématu věnovala větší pozornost. "Ti, kteří chtějí získat na motocyklu větší jistotu, mohou využít třeba kurzy Učme se přežít, které organizuje Autoklub České republiky společně s Týmem silniční bezpečnosti," uzavírá Libor Budina z Autoklubu ČR.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.