Generální ředitel MOL ČR rázně k aditivaci paliv. Co nedělat a proč

Stojan benzínové pumpy
Stojan benzínové pumpy, foto: pixabay.com
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 8. března 2022 23:51 14. března 2022 6:33
Sdílej:

Informace o prospěšnosti palivových aditiv se už dostaly pod kůži drtivé většině řidičů. Nový průzkum společnosti MOL Česká republika, druhého největšího provozovatele čerpacích stanic v tuzemsku, odhalil, že 86 % řidičů se v palivových aditivech dobře orientuje. Zvyšuje se také počet motoristů, kteří prémiová paliva vnímají už jako běžnou součást tankování. Ale někteří si palivo vylepšují sami a tady může být problém.

Důležitost přidaných složek v pohonných hmotách se v české společnosti skloňuje čím dál více. Podle průzkumu dokázalo správně popsat jejich funkci až 86 % dotázaných. Je pravdou, že se v problematice lépe orientovali muži, ale ani pro ženy nebylo téma palivových aditiv neznámou. Téměř 80 % žen si vybavilo, k čemu aditiva slouží, a tím tak vyvrátily mýty o tom, že se ženy o auta nezajímají. Tři čtvrtiny dotazovaných uvedly, že aditiva úzce souvisí s ochranou motoru vozidla a lepší funkcí palivové soustavy, 30 % respondentů nezapomnělo zmínit ani snížení spotřeby či ochranu proti korozi.

Proč jsou aditiva důležitáBěhem výroby v ropných rafineriích dochází k odstraňování nežádoucích látek, spolu s nimi však odchází i další důležité složky, které jsou stěžejní pro optimální funkci paliva. Pohonné hmoty jsou tak následně obohacovány o aditiva, která jejich vlastnosti nejen navrátí do původních hodnot, ale dokonce je i vylepší. Pro drtivou část českých řidičů je vhodná „strava” pro jejich automobil natolik důležitá, že prémiová paliva s nadstandardní aditivací přirozeně zařadili do pravidelného tankování.

„Palivová aditiva dodávají pohonným hmotám potřebnou oxidační stabilitu, umožňují lepší spalování a zajišťují také jejich čisticí účinek. Čím kvalitnější palivo, tím méně se emisní částice uvolňují do ovzduší. Dá se tedy s jistotou říct, že pokud řidiči používají aditivované palivo, šetří tím i životní prostředí,“ uvedl Richard Austen, generální ředitel společnosti MOL Česká republika.

Oktanové a cetanové číslo jako základ Aditivací je zvyšován i základní ukazatel kvality paliv – oktanová a cetanová čísla. Až 86 % řidičů chápe rozdíl mezi oktanovým a cetanovým číslem, a ví, že čím větší je jejich hodnota, tím kvalitnější pohonnou látku je možno do auta načerpat. Naopak jen 10 % dotázaných uvedlo, že neví, co které číslo značí. Pro většinu respondentů tak není žádným tajemstvím, že oktanové číslo se váže k benzínu a má za úkol vyjádřit jeho odolnost ve směsi se vzduchem proti samozápalu, naproti tomu vyšší cetanové číslo zaručuje lepší vznětlivost paliva.

Aditivovaná paliva jsou dnes již standardem, tak proč tankovat ta prémiová? Prémiové pohonné hmoty jsou, na rozdíl od těch běžných, obohaceny o více kvalitních aditiv, které zajišťují například čisticí a pečující účinek nebo vyšší výkon. Každý řidič si může být jist, že svému autu do motoru tankuje jen to nejlepší.

„Na první pohled se koupě prémiového paliva může zdát až zbytečně drahá při rozdílu kolem 2 Kč za litr paliva. Tato investice se však z dlouhodobého hlediska skutečně vyplatí a zákazníci jí pozitivně pocítí, když ušetří za servis jejich vozidla,“ dodal Richard Austen, generální ředitel společnosti MOL.

I když jsou Češi šikovní, aditiva je lepší nechat na odbornícíchTéměř tři čtvrtiny respondentů se shodly na odpovědi, že přidávání aditiv do paliva rozhodně smysl má a čtvrtina dotazovaných uvedla, že si aditiva přidávají do nádrží dokonce sami. I když se na první pohled může zdát, že se jedná o lacinější nebo dokonce kvalitnější variantu, proces aditivace by měl být vždy profesionálně kontrolovaný a měřený. Domácí vylepšování paliv tak může ve výsledku motoru spíše uškodit. Proto se doporučuje tankovat prémiová paliva přímo od výrobce, u kterého je kvalita zaručena díky správnému dávkování aditiv.

„Po vlastní aditivaci zimní nafty se mohou změnit její zamýšlené vlastnosti. Může se tedy stát, že ztratí svůj původní bod tuhnutí, který může klesnout až o 50 %. Řidiči si pak zadělávají na opravdu nebezpečnou jízdu,“ uzavírá Austen.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.