Generální ředitel MOL ČR rázně k aditivaci paliv. Co nedělat a proč

Stojan benzínové pumpy
Stojan benzínové pumpy, foto: pixabay.com
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 8. března 2022 23:51 | akt. 14. března 2022 06:33
Sdílej:

Informace o prospěšnosti palivových aditiv se už dostaly pod kůži drtivé většině řidičů. Nový průzkum společnosti MOL Česká republika, druhého největšího provozovatele čerpacích stanic v tuzemsku, odhalil, že 86 % řidičů se v palivových aditivech dobře orientuje. Zvyšuje se také počet motoristů, kteří prémiová paliva vnímají už jako běžnou součást tankování. Ale někteří si palivo vylepšují sami a tady může být problém.

Důležitost přidaných složek v pohonných hmotách se v české společnosti skloňuje čím dál více. Podle průzkumu dokázalo správně popsat jejich funkci až 86 % dotázaných. Je pravdou, že se v problematice lépe orientovali muži, ale ani pro ženy nebylo téma palivových aditiv neznámou. Téměř 80 % žen si vybavilo, k čemu aditiva slouží, a tím tak vyvrátily mýty o tom, že se ženy o auta nezajímají. Tři čtvrtiny dotazovaných uvedly, že aditiva úzce souvisí s ochranou motoru vozidla a lepší funkcí palivové soustavy, 30 % respondentů nezapomnělo zmínit ani snížení spotřeby či ochranu proti korozi.

Proč jsou aditiva důležitáBěhem výroby v ropných rafineriích dochází k odstraňování nežádoucích látek, spolu s nimi však odchází i další důležité složky, které jsou stěžejní pro optimální funkci paliva. Pohonné hmoty jsou tak následně obohacovány o aditiva, která jejich vlastnosti nejen navrátí do původních hodnot, ale dokonce je i vylepší. Pro drtivou část českých řidičů je vhodná „strava” pro jejich automobil natolik důležitá, že prémiová paliva s nadstandardní aditivací přirozeně zařadili do pravidelného tankování.

„Palivová aditiva dodávají pohonným hmotám potřebnou oxidační stabilitu, umožňují lepší spalování a zajišťují také jejich čisticí účinek. Čím kvalitnější palivo, tím méně se emisní částice uvolňují do ovzduší. Dá se tedy s jistotou říct, že pokud řidiči používají aditivované palivo, šetří tím i životní prostředí,“ uvedl Richard Austen, generální ředitel společnosti MOL Česká republika.

Oktanové a cetanové číslo jako základ Aditivací je zvyšován i základní ukazatel kvality paliv – oktanová a cetanová čísla. Až 86 % řidičů chápe rozdíl mezi oktanovým a cetanovým číslem, a ví, že čím větší je jejich hodnota, tím kvalitnější pohonnou látku je možno do auta načerpat. Naopak jen 10 % dotázaných uvedlo, že neví, co které číslo značí. Pro většinu respondentů tak není žádným tajemstvím, že oktanové číslo se váže k benzínu a má za úkol vyjádřit jeho odolnost ve směsi se vzduchem proti samozápalu, naproti tomu vyšší cetanové číslo zaručuje lepší vznětlivost paliva.

Aditivovaná paliva jsou dnes již standardem, tak proč tankovat ta prémiová? Prémiové pohonné hmoty jsou, na rozdíl od těch běžných, obohaceny o více kvalitních aditiv, které zajišťují například čisticí a pečující účinek nebo vyšší výkon. Každý řidič si může být jist, že svému autu do motoru tankuje jen to nejlepší.

„Na první pohled se koupě prémiového paliva může zdát až zbytečně drahá při rozdílu kolem 2 Kč za litr paliva. Tato investice se však z dlouhodobého hlediska skutečně vyplatí a zákazníci jí pozitivně pocítí, když ušetří za servis jejich vozidla,“ dodal Richard Austen, generální ředitel společnosti MOL.

I když jsou Češi šikovní, aditiva je lepší nechat na odbornícíchTéměř tři čtvrtiny respondentů se shodly na odpovědi, že přidávání aditiv do paliva rozhodně smysl má a čtvrtina dotazovaných uvedla, že si aditiva přidávají do nádrží dokonce sami. I když se na první pohled může zdát, že se jedná o lacinější nebo dokonce kvalitnější variantu, proces aditivace by měl být vždy profesionálně kontrolovaný a měřený. Domácí vylepšování paliv tak může ve výsledku motoru spíše uškodit. Proto se doporučuje tankovat prémiová paliva přímo od výrobce, u kterého je kvalita zaručena díky správnému dávkování aditiv.

„Po vlastní aditivaci zimní nafty se mohou změnit její zamýšlené vlastnosti. Může se tedy stát, že ztratí svůj původní bod tuhnutí, který může klesnout až o 50 %. Řidiči si pak zadělávají na opravdu nebezpečnou jízdu,“ uzavírá Austen.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.