Informace o prospěšnosti palivových aditiv se už dostaly pod kůži drtivé většině řidičů. Nový průzkum společnosti MOL Česká republika, druhého největšího provozovatele čerpacích stanic v tuzemsku, odhalil, že 86 % řidičů se v palivových aditivech dobře orientuje. Zvyšuje se také počet motoristů, kteří prémiová paliva vnímají už jako běžnou součást tankování. Ale někteří si palivo vylepšují sami a tady může být problém.
Důležitost přidaných složek v pohonných hmotách se v české společnosti skloňuje čím dál více. Podle průzkumu dokázalo správně popsat jejich funkci až 86 % dotázaných. Je pravdou, že se v problematice lépe orientovali muži, ale ani pro ženy nebylo téma palivových aditiv neznámou. Téměř 80 % žen si vybavilo, k čemu aditiva slouží, a tím tak vyvrátily mýty o tom, že se ženy o auta nezajímají. Tři čtvrtiny dotazovaných uvedly, že aditiva úzce souvisí s ochranou motoru vozidla a lepší funkcí palivové soustavy, 30 % respondentů nezapomnělo zmínit ani snížení spotřeby či ochranu proti korozi.
Proč jsou aditiva důležitáBěhem výroby v ropných rafineriích dochází k odstraňování nežádoucích látek, spolu s nimi však odchází i další důležité složky, které jsou stěžejní pro optimální funkci paliva. Pohonné hmoty jsou tak následně obohacovány o aditiva, která jejich vlastnosti nejen navrátí do původních hodnot, ale dokonce je i vylepší. Pro drtivou část českých řidičů je vhodná „strava” pro jejich automobil natolik důležitá, že prémiová paliva s nadstandardní aditivací přirozeně zařadili do pravidelného tankování.
„Palivová aditiva dodávají pohonným hmotám potřebnou oxidační stabilitu, umožňují lepší spalování a zajišťují také jejich čisticí účinek. Čím kvalitnější palivo, tím méně se emisní částice uvolňují do ovzduší. Dá se tedy s jistotou říct, že pokud řidiči používají aditivované palivo, šetří tím i životní prostředí,“ uvedl Richard Austen, generální ředitel společnosti MOL Česká republika.
Oktanové a cetanové číslo jako základ Aditivací je zvyšován i základní ukazatel kvality paliv – oktanová a cetanová čísla. Až 86 % řidičů chápe rozdíl mezi oktanovým a cetanovým číslem, a ví, že čím větší je jejich hodnota, tím kvalitnější pohonnou látku je možno do auta načerpat. Naopak jen 10 % dotázaných uvedlo, že neví, co které číslo značí. Pro většinu respondentů tak není žádným tajemstvím, že oktanové číslo se váže k benzínu a má za úkol vyjádřit jeho odolnost ve směsi se vzduchem proti samozápalu, naproti tomu vyšší cetanové číslo zaručuje lepší vznětlivost paliva.
Aditivovaná paliva jsou dnes již standardem, tak proč tankovat ta prémiová? Prémiové pohonné hmoty jsou, na rozdíl od těch běžných, obohaceny o více kvalitních aditiv, které zajišťují například čisticí a pečující účinek nebo vyšší výkon. Každý řidič si může být jist, že svému autu do motoru tankuje jen to nejlepší.
„Na první pohled se koupě prémiového paliva může zdát až zbytečně drahá při rozdílu kolem 2 Kč za litr paliva. Tato investice se však z dlouhodobého hlediska skutečně vyplatí a zákazníci jí pozitivně pocítí, když ušetří za servis jejich vozidla,“ dodal Richard Austen, generální ředitel společnosti MOL.
I když jsou Češi šikovní, aditiva je lepší nechat na odbornícíchTéměř tři čtvrtiny respondentů se shodly na odpovědi, že přidávání aditiv do paliva rozhodně smysl má a čtvrtina dotazovaných uvedla, že si aditiva přidávají do nádrží dokonce sami. I když se na první pohled může zdát, že se jedná o lacinější nebo dokonce kvalitnější variantu, proces aditivace by měl být vždy profesionálně kontrolovaný a měřený. Domácí vylepšování paliv tak může ve výsledku motoru spíše uškodit. Proto se doporučuje tankovat prémiová paliva přímo od výrobce, u kterého je kvalita zaručena díky správnému dávkování aditiv.
„Po vlastní aditivaci zimní nafty se mohou změnit její zamýšlené vlastnosti. Může se tedy stát, že ztratí svůj původní bod tuhnutí, který může klesnout až o 50 %. Řidiči si pak zadělávají na opravdu nebezpečnou jízdu,“ uzavírá Austen.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.