V lednu 2022 Polsko, aby zmírnilo dopady růstu cen prakticky veškerého zboží a energií, snížilo spotřební daň. Následně pak od února na půl roku snížila z 23 % na pouhých 8 % daň z přidané hodnoty na pohonné hmoty. Jinými slovy, benzín a nafta jsou v těch nejextrémnějších případech levnější až o 10 korun na litru proti cenám v Česku.
Je tedy zcela přirozené, že v příhraničí, tedy podél hranic s Polskem, vyrážejí Češi na nákupy nejen potravin a dalšího zboží (DPH se na zboží snížilo o 5 %), ale také pohonných hmot. Jsou to jednoduché počty: v polském příhraničí jsou ceny v průměru lehce pod 30 Kč za 1 l benzínu a kolem 29 Kč, pokud jde o naftu. Ovšem jsou i místa, kde se dostanete na 27 Kč za litr. Jestliže na české straně je to až 37 Kč, na šedesátilitrové nádrži ušetříte zhruba pětistovku.
Kdo z motoristů si chce ještě více „přilepšit“, musí být ale podle expertů z ÚAMK obezřetný, protože české předpisy povolují dovoz maximálně 20 litrů pohonných hmot nad množství v palivové nádrži vozidla. Při překročení tohoto limitu mohou čeští celníci nejen doměřit daň, ale v případě že český motorista nemá daňové doklady, také stanovit pokutu. Při jejím vymáhání na místě a nedostatku prostředků na její zaplacení může dokonce hrozit zadržení SPZ či vozidla do doby zaplacení pokuty.
Vzhledem k této situaci a zájmu také německých a slovenských motoristů o tyto výhodné nákupy pohonných hmot chystá kontroly i polská strana.
V rámci EU to není nic neobvyklého. Například v Itálii je povolen dovoz pouze 10 litrů pohonných hmot a sankce za porušení tohoto předpisu přesahují 50 000 Kč.
Zní to krutě, ale vězte, že Slovensko je ještě přísnější. Při dovozu většího množství než 10 litrů pohonných hmot je povinností podat daňové přiznání, jestliže tak motorista neučiní, může celní úřad uložit pokutu od 30 do 16 000 euro.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.