Auto jako bitcoin: 5 nevšedních ojetin, které za pár let výrazně vzrostly na ceně

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 28. prosince 2021, 16:02 Google+

Automobilovým tématem končícího roku bylo nepochybně zdražování. Nedostatek polovodičových čipů a další výpadky v globálním logistickém řetězci znemožnily automobilkám vyrábět v původně plánovaných objemech, na žádané modely se čeká dlouhé měsíce a odhady dodacích lhůt se opakovaně prodlužují. Situace se zprostředkovaně promítá také do trhu ojetin.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
suzuki jimny

suzuki jimny | foto: Petr Boháč

Sdílejte článek

„V celé Evropě jsme v průběhu končícího roku pozorovali úbytek kvalitních ojetin,“ potvrzuje Jakub Šulta, CEO mezinárodního internetového tržiště s ojetými vozy Carvago.com. „Zákazníci si totiž ponechávají svá stávající auta déle, protože je zkrátka nemohou vyměnit za nová, a zejména v případě mladších ojetin s nižším nájezdem evidujeme zájem od lidí, kteří dosud dávali přednost vozům zcela novým. To ve výsledku tlačí ceny aut z druhé ruky nahoru.“

Auto jako Bitcoin

Řada lidí a velkých investorů zejména kvůli inflaci investuje do kryptoměn, především populárního Bitcoinu coby dlouhodobého uchovatele hodnoty. Ten během let mnohonásobně zvýšil svoji cenu. Velké peníze se ovšem dají vydělat také na koupi auta, a to i z druhé ruky. Nemusí přitom jít hned o ty nejvzácnější investiční veterány jako Ferrari 250 GTO s číslem podvozku 4135 GT, které před několika lety změnilo majitele za údajných 70 milionů dolarů (v přepočtu přibližně 1,56 mld. Kč). Služba Carvago.com, která se specializuje na vozy do stáří 10 let a nájezdu 160 tisíc kilometrů, vybrala ze své nabídky více než 700 tisíc prověřených ojetých vozů pětici nevšedních modelů, které se s odstupem času ukazují jako výhodná investice.

 

„Rozhodně netvrdíme, že zrovna tyto modely porostou na ceně i do budoucna,“ upozorňuje Jakub Šulta. „Ceny sběratelských unikátů se přece jen řídí trochu jinými zákonitostmi než zbytek trhu. Z našich analýz nicméně vyplývá, že celkový převis poptávky bude pokračovat i v roce 2022. Nedoporučujeme tedy odkládat pořízení ojetého vozu v naději, že ceny začnou zase klesat. Minimálně v horizontu několika příštích měsíců naopak ještě porostou.“

 

Ferrari 458 Speciale Aperta

Cena nového vozu: 250 000 eur (2014)

Průměrná cena dnes: 703 000 eur

Zhodnocení: 180 %

 

img-responsive

Ferrari 458 Speciale Aperta | foto: Carvago

Výrobky maranellské továrny si obvykle drží cenu skvěle, zejména v případě různých sběratelských edicí. A to 458 Speciale byla. Uzavřené verze vzniklo asi 3000 kusů, spider s označením Aperta („otevřená“) je ale ještě vzácnější. Ferrari vypustilo do světa pouhých 499 kusů, z toho jen 450 s řízením vlevo. Vždyť už Enzo Ferrari říkával, že jeho automobilka vždycky vyrobí o jedno auto méně, než kolik vyžaduje poptávka. I bez pomoci přeplňování dosahoval osmiválec 4,5 l fantastického výkonu 605 koní v „motocyklových“ 9000 otáčkách. Na stovku se Aperta rozjela za rovné tři sekundy, o dalších 6,5 s později už uháněla dvoustovkou a nejvyšší rychlost činila 320 km/h. 

 Zhodnocení o 180 procent chápejte jako orientační. Do jisté míry to samozřejmě platí pro všech pět vozů v přehledu, nicméně Ferrari nabízí velkou míru individualizace a většina zákazníků u něj nechá o poznání víc peněz, než je základní ceníková cena pořizovaného modelu.

 

Lexus LFA

Cena nového vozu: 375 000 eur (2010)

Průměrná cena dnes: 1,01 mil. eur

Zhodnocení: 170 %

 

img-responsive

LF-A | foto: Lexus

V době své premiéry nevypadal supersportovní model značky Lexus jako zajímavá koupě. Za mnohem méně než zhruba 10 milionů korun, které Lexus za svoji vlajkovou loď požadoval, se daly pořídit supersporty s vyšším výkonem, lepšími parametry a zvučnější značkou. Když se ale model LFA pět let po odhalení prvního konceptu konečně začal vyrábět, ukázalo se, že japonští konstruktéři přivedli na svět par excellence řidičský nástroj. Motor V10 4,8 l, vyvinutý ve spolupráci s Yamahou, připomínal tehdejší monoposty F1 nejen melodičností, ale i bezprostředností odezvy. Karoserie byla vyrobena z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, který později začalo nasazovat BMW (či Boeing), a na jízdní vlastnosti pěli ódy i ti nejpřísnější recenzenti z celého světa.

 

Pár aut z pětisetkusové série zůstávalo dlouho neprodaných, ale dnes už se LFA považuje za sběratelský vůz a pokud se v nabídce objeví, prodávající za něj požaduje násobek původní ceny.

 

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Cena nového vozu: 749 700 eur (2017)

Průměrná cena dnes: 980 560 eur

Zhodnocení: 30 %

 

img-responsive

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet | foto: Carvago

Se šestikolovým monstrem G 53 AMG 6x6 objevil Mercedes, že na trhu existuje mezera pro exkluzivní terénní speciály v cenové hladině typické pro svět „placatých“ superaut. Následoval o něco civilnější speciál G500 4x42 s portálovými nápravami a v roce 2017 přišel vůz, který tomu nasadil korunu: terénní Maybach bez střechy. Respektive s plátěnou stahovací střechou. Ačkoliv přeplňovaný dvanáctiválec dosahoval výkonu 630 koní, nejvyšší rychlost byla kvůli off-roadové koncepci podvozku omezena na pouhých 180 km/h. Absurdnost celkové koncepce dokreslovala dvojice polohovatelných zadních křesel jako v limuzínách Maybach.

 

Landaulety zatím dramatickým růstem ceny neprošly a na prodej je v Evropě hned několik sotva zajetých kusů, vždy však za vyšší částku, než původně požadoval za „standardní“ provedení Mercedes.

 

Porsche 911 GT2 RS (991)

Cena nového vozu: 285 220 eur (2017)

Průměrná cena dnes: 459 000 eur

Zhodnocení: 60 %

 

img-responsive

911 GT2 RS | foto: Archiv AutoRoad.cz

Už od roku 1993 je základní recept na model GT2 stejný. Vezměte aktuální 911 Turbo a zbavte ho „balastu“ v podobě pohonu všech kol. Přezdívka „widowmaker“, kterou si starší generace GT2 získaly v anglicky mluvících zemích, naznačuje, že zkrotit obří sílu přeplňovaného boxeru na zadních kolech nebylo jen tak. (Pro čtenáře bez dobré znalosti anglického jazyka dodejme, že přezdívka vyjadřuje schopnost vozu učinit manželku řidiče vdovou.) Moderní elektronické systémy ve spojení s kontinuálním vývojem podvozkových technologií a pneumatik nicméně zbavily vrcholnou verzi kultovní řady 911 někdejší hrozivosti. Co zůstalo, je extrémní dynamika. GT2 RS se totiž vedle výkonu 700 koní pyšní také odlehčenou konstrukcí: střecha je hořčíková, dveře karbonové, boční a zadní okna polykarbonátová… V kombinaci s patřičně upraveným podvozkem to ve výsledku znamenalo rekordní časy nejen na Nürburgring Nordschleife, ale i na několika dalších závodních okruzích světa. Zajímavost: z nuly na 300 km/h vůz zrychlí za 22,1 s.

 

Většina nabízených ojetin má paket Weißach, který snížil hmotnost o dalších 30 kg. Za tři roky opustila továrnu 1000 kusů, takže úplná vzácnost GT2 RS není. Růst cen nicméně jasně signalizuje, že trh v ní vidí sběratelský potenciál.

 

Suzuki Jimny

Cena nového vozu: 17 800 eur (2018)

Průměrná cena dnes: 36 200 eur

Zhodnocení: 103 %

 

img-responsive

suzuki jimny | foto: Petr Boháč

Co dělá v tak vybrané společnosti malý japonský teréňáček? Ilustruje univerzální platnost ekonomického principu, že převis poptávky nad nabídkou vede k vzestupu cen. Vzápětí po uvedení na trh nová generace Jimny z evropské nabídky Suzuki zase zmizela kvůli tzv. flotilovým limitům emisí CO2, při jejichž překročení platí automobilky do rozpočtu EU vysoké pokuty. Řešením měla být verze N1, homologovaná jako dvoumístný užitkový automobil. Výrobní kapacity však stále nestačí poptávce, což tlačí ceny „ojetin“ (vesměs jde o zánovní auta s minimálním nájezdem) k částkám, za které lze pořídit nový VW Tiguan. Obzvlášť asertivní prodejci po celé Evropě požadují za osobní Jimny nějakých 40 tisíc eur!

 

Za popularitou Jimny nestojí komfort ani dynamika, obojího nabízí poskrovnu. Je to ale opravdový off-road. Přiřaditelný pohon všech kol ve spojení s kratičkým rozvorem a nízkou hmotností mu dává mimo asfalt překvapivé schopnosti. V Evropě se Jimny prodává se stokoňovou patnáctistovkou o výkonu 100 koní.

Zdroj Carvago

Vytisknout

Diskuze: Auto jako bitcoin: 5 nevšedních ojetin, které za pár let výrazně vzrostly na ceně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kia EV6 v prestižním soutěžním klání magazínu ‚What Car?‘ získala hlavní cenu ‚Auto roku 2022‘

Kia EV6 face to face triumfovala v soutěži prestižního magazínu

Ilustrační foto

Jak dlouho vydržíme uvězněni na dálnici, když půjde do tuhého?

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

reklama

Doporučujeme

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81kW

TEST: Nová Škoda Fabia 4 1,0 TSI - na jednu stranu nadchne, na tu druhou ale…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

  2. Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

  3. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  4. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  5. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

  6. Jak dlouho vydržíme uvězněni na dálnici, když půjde do tuhého?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud