Automobilovým tématem končícího roku bylo nepochybně zdražování. Nedostatek polovodičových čipů a další výpadky v globálním logistickém řetězci znemožnily automobilkám vyrábět v původně plánovaných objemech, na žádané modely se čeká dlouhé měsíce a odhady dodacích lhůt se opakovaně prodlužují. Situace se zprostředkovaně promítá také do trhu ojetin.
„V celé Evropě jsme v průběhu končícího roku pozorovali úbytek kvalitních ojetin,“ potvrzuje Jakub Šulta, CEO mezinárodního internetového tržiště s ojetými vozy Carvago.com. „Zákazníci si totiž ponechávají svá stávající auta déle, protože je zkrátka nemohou vyměnit za nová, a zejména v případě mladších ojetin s nižším nájezdem evidujeme zájem od lidí, kteří dosud dávali přednost vozům zcela novým. To ve výsledku tlačí ceny aut z druhé ruky nahoru.“
Auto jako Bitcoin
Řada lidí a velkých investorů zejména kvůli inflaci investuje do kryptoměn, především populárního Bitcoinu coby dlouhodobého uchovatele hodnoty. Ten během let mnohonásobně zvýšil svoji cenu. Velké peníze se ovšem dají vydělat také na koupi auta, a to i z druhé ruky. Nemusí přitom jít hned o ty nejvzácnější investiční veterány jako Ferrari 250 GTO s číslem podvozku 4135 GT, které před několika lety změnilo majitele za údajných 70 milionů dolarů (v přepočtu přibližně 1,56 mld. Kč). Služba Carvago.com, která se specializuje na vozy do stáří 10 let a nájezdu 160 tisíc kilometrů, vybrala ze své nabídky více než 700 tisíc prověřených ojetých vozů pětici nevšedních modelů, které se s odstupem času ukazují jako výhodná investice.
„Rozhodně netvrdíme, že zrovna tyto modely porostou na ceně i do budoucna,“ upozorňuje Jakub Šulta. „Ceny sběratelských unikátů se přece jen řídí trochu jinými zákonitostmi než zbytek trhu. Z našich analýz nicméně vyplývá, že celkový převis poptávky bude pokračovat i v roce 2022. Nedoporučujeme tedy odkládat pořízení ojetého vozu v naději, že ceny začnou zase klesat. Minimálně v horizontu několika příštích měsíců naopak ještě porostou.“
Ferrari 458 Speciale Aperta
Cena nového vozu: 250 000 eur (2014)
Průměrná cena dnes: 703 000 eur
Zhodnocení: 180 %
Výrobky maranellské továrny si obvykle drží cenu skvěle, zejména v případě různých sběratelských edicí. A to 458 Speciale byla. Uzavřené verze vzniklo asi 3000 kusů, spider s označením Aperta („otevřená“) je ale ještě vzácnější. Ferrari vypustilo do světa pouhých 499 kusů, z toho jen 450 s řízením vlevo. Vždyť už Enzo Ferrari říkával, že jeho automobilka vždycky vyrobí o jedno auto méně, než kolik vyžaduje poptávka. I bez pomoci přeplňování dosahoval osmiválec 4,5 l fantastického výkonu 605 koní v „motocyklových“ 9000 otáčkách. Na stovku se Aperta rozjela za rovné tři sekundy, o dalších 6,5 s později už uháněla dvoustovkou a nejvyšší rychlost činila 320 km/h.
Zhodnocení o 180 procent chápejte jako orientační. Do jisté míry to samozřejmě platí pro všech pět vozů v přehledu, nicméně Ferrari nabízí velkou míru individualizace a většina zákazníků u něj nechá o poznání víc peněz, než je základní ceníková cena pořizovaného modelu.
Lexus LFA
Cena nového vozu: 375 000 eur (2010)
Průměrná cena dnes: 1,01 mil. eur
Zhodnocení: 170 %
V době své premiéry nevypadal supersportovní model značky Lexus jako zajímavá koupě. Za mnohem méně než zhruba 10 milionů korun, které Lexus za svoji vlajkovou loď požadoval, se daly pořídit supersporty s vyšším výkonem, lepšími parametry a zvučnější značkou. Když se ale model LFA pět let po odhalení prvního konceptu konečně začal vyrábět, ukázalo se, že japonští konstruktéři přivedli na svět par excellence řidičský nástroj. Motor V10 4,8 l, vyvinutý ve spolupráci s Yamahou, připomínal tehdejší monoposty F1 nejen melodičností, ale i bezprostředností odezvy. Karoserie byla vyrobena z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, který později začalo nasazovat BMW (či Boeing), a na jízdní vlastnosti pěli ódy i ti nejpřísnější recenzenti z celého světa.
Pár aut z pětisetkusové série zůstávalo dlouho neprodaných, ale dnes už se LFA považuje za sběratelský vůz a pokud se v nabídce objeví, prodávající za něj požaduje násobek původní ceny.
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Cena nového vozu: 749 700 eur (2017)
Průměrná cena dnes: 980 560 eur
Zhodnocení: 30 %
Se šestikolovým monstrem G 53 AMG 6x6 objevil Mercedes, že na trhu existuje mezera pro exkluzivní terénní speciály v cenové hladině typické pro svět „placatých“ superaut. Následoval o něco civilnější speciál G500 4x42 s portálovými nápravami a v roce 2017 přišel vůz, který tomu nasadil korunu: terénní Maybach bez střechy. Respektive s plátěnou stahovací střechou. Ačkoliv přeplňovaný dvanáctiválec dosahoval výkonu 630 koní, nejvyšší rychlost byla kvůli off-roadové koncepci podvozku omezena na pouhých 180 km/h. Absurdnost celkové koncepce dokreslovala dvojice polohovatelných zadních křesel jako v limuzínách Maybach.
Landaulety zatím dramatickým růstem ceny neprošly a na prodej je v Evropě hned několik sotva zajetých kusů, vždy však za vyšší částku, než původně požadoval za „standardní“ provedení Mercedes.
Porsche 911 GT2 RS (991)
Cena nového vozu: 285 220 eur (2017)
Průměrná cena dnes: 459 000 eur
Zhodnocení: 60 %
Už od roku 1993 je základní recept na model GT2 stejný. Vezměte aktuální 911 Turbo a zbavte ho „balastu“ v podobě pohonu všech kol. Přezdívka „widowmaker“, kterou si starší generace GT2 získaly v anglicky mluvících zemích, naznačuje, že zkrotit obří sílu přeplňovaného boxeru na zadních kolech nebylo jen tak. (Pro čtenáře bez dobré znalosti anglického jazyka dodejme, že přezdívka vyjadřuje schopnost vozu učinit manželku řidiče vdovou.) Moderní elektronické systémy ve spojení s kontinuálním vývojem podvozkových technologií a pneumatik nicméně zbavily vrcholnou verzi kultovní řady 911 někdejší hrozivosti. Co zůstalo, je extrémní dynamika. GT2 RS se totiž vedle výkonu 700 koní pyšní také odlehčenou konstrukcí: střecha je hořčíková, dveře karbonové, boční a zadní okna polykarbonátová… V kombinaci s patřičně upraveným podvozkem to ve výsledku znamenalo rekordní časy nejen na Nürburgring Nordschleife, ale i na několika dalších závodních okruzích světa. Zajímavost: z nuly na 300 km/h vůz zrychlí za 22,1 s.
Většina nabízených ojetin má paket Weißach, který snížil hmotnost o dalších 30 kg. Za tři roky opustila továrnu 1000 kusů, takže úplná vzácnost GT2 RS není. Růst cen nicméně jasně signalizuje, že trh v ní vidí sběratelský potenciál.
Suzuki Jimny
Cena nového vozu: 17 800 eur (2018)
Průměrná cena dnes: 36 200 eur
Zhodnocení: 103 %
Co dělá v tak vybrané společnosti malý japonský teréňáček? Ilustruje univerzální platnost ekonomického principu, že převis poptávky nad nabídkou vede k vzestupu cen. Vzápětí po uvedení na trh nová generace Jimny z evropské nabídky Suzuki zase zmizela kvůli tzv. flotilovým limitům emisí CO2, při jejichž překročení platí automobilky do rozpočtu EU vysoké pokuty. Řešením měla být verze N1, homologovaná jako dvoumístný užitkový automobil. Výrobní kapacity však stále nestačí poptávce, což tlačí ceny „ojetin“ (vesměs jde o zánovní auta s minimálním nájezdem) k částkám, za které lze pořídit nový VW Tiguan. Obzvlášť asertivní prodejci po celé Evropě požadují za osobní Jimny nějakých 40 tisíc eur!
Za popularitou Jimny nestojí komfort ani dynamika, obojího nabízí poskrovnu. Je to ale opravdový off-road. Přiřaditelný pohon všech kol ve spojení s kratičkým rozvorem a nízkou hmotností mu dává mimo asfalt překvapivé schopnosti. V Evropě se Jimny prodává se stokoňovou patnáctistovkou o výkonu 100 koní.
Zdroj Carvago
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.