Konečně se otevřely hranice jiných států a do zahraničí vyrazí tisíce lidí. Než ale naskládáte kufry do auta a vyrazíte za mořem či do hor, vyplatí se věnovat pár desítek minut formalitám. V případě dopravní nehody v zahraničí se vám totiž příprava může hodit i zhodnotit do vysoké kompenzace. Tipy pro přípravu na cesty připravila společnost Vindicia, která se specializuje na oblast odškodnění.
1) O podmínkách odškodnění se informujte dopředuPřed šlápnutím na plyn si zjistěte, jak je to odškodněním jak ve státě, do kterého míříte, tak v zemích, kterými budete projíždět. „V Evropské unii platí, že jsou následky dopravní nehody odškodňovány ze strany viníka – ovšem podle podmínek konkrétní země, kde se bouračka stala. Ucelená pravidla tedy neexistují. Pokud se vám nehoda stane, pokud možno co nejdříve se spojte s odborníky, kteří vám poradí, pomohou překlenout jazykovou bariéru a budou znát pravidla, která v dané zemi platí. Stát od státu se velmi liší například promlčecí lhůty, tak situaci nepodceňte,“ varuje Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.
2) Pozor na jazykové pastiPo nehodě se nikdy nespoléhejte na serióznost místních policistů či úřadů. Zásadně nepodepisujte nic, čemu plně nerozumíte! Nepokoušejte se ani o přibližný odhad u jazyků, které jsou češtině blízké. „Pokud na vás někdo vyvíjí nátlak, abyste jakýkoliv dokument podepsali, je to pro vás ohromný varovný maják. Můžete se tak nejen vzdát odškodnění a uzavřít nevýhodné dohody, ale i vzít celou vinu na sebe! I s ohledem na to, jak moc je situace po bouračce stresující, máte právo vše v klidu prostudovat a ujistit se, že všemu opravdu rozumíte,“ říká Beck. K dispozici by vám měla být naše zastupitelství, která jsou připravena v nouzi pomoci.
Tato komplikace je přitom nepříjemně častá. „Zrovna nedávno se na nás obrátila žena, která v Itálii bourala s řidičem ze Švýcarska. Za asistence policie ji požádal o podepsání dokumentu, údajně se jednalo o pouhou formalitu pro jeho pojišťovnu. Řidička nerozuměla, ale přesto podepsala. Jenže se ukázalo, že to byla dohoda, že po viníkovi nebude nic požadovat! To cestu k jakémukoliv odškodnění zcela odřízlo,“ ilustruje situaci Beck.
3) Založte každičký dokument, který se k nehodě a následkům vážeS předchozím bodem souvisí i další rada: jakýkoliv dokument se vám dostane do ruky, okamžitě archivujte. Ať se jedná o nákres nehody, lékařskou zprávu, vyjádření policie, to vše může hrát svou roli. Stejně jako u odškodnění v Česku byste měli mít nárok například na proplacení cest za blízkým, kterého následky nehody dovedly až do nemocnice.
4) Neriskujte. Pojistěte se. A dobře!Zřídit si cestovní pojištění je pro mnoho lidí už rutinou. Ale pozor, i zde se můžete napálit. Ne úplně spolehlivé mohou být především různé doplňkové služby, například cestovní pojištění nabízené jako bonus poskytovatelem kreditní karty. Pokud se něco závažného skutečně stane, může vás velmi nemile překvapit, kolik výjimek takové pojištění má a že se některé bohužel vztahují právě na vaši situaci. Proto je lepší vše si pořádně prostudovat a zjistit, jak se to má právě s výjimkami. Určitě si také ujasněte, do jakého regionu jedete. I to může hrát při nehodě a následném odškodnění z pojistky roli.
5) Zjistěte si, jak je to v zahraničí s alkoholem za volantemZatímco v Česku je tabu i řízení po jediné sklence piva k obědu, v zahraničí jsou leckdy tolerantnější. Na silnici tak můžete vyrazit i poté, co jste si k jídlu či během příjemného večera dopřáli něco ostřejšího. Ovšem pozor, samozřejmě je třeba, abyste se vešli do daného limitu, který má každá země stanovený jinak. Nepodceňte ani vlastní stav – ačkoliv jste jinak odolní, pokud se například necítíte úplně fit, i ona jedna povolená desítka piva vás může ovlivnit více, než je bezpečné. „Lidé si také často nejsou vědomi jedné velmi zásadní věci – pokud si dají povolené množství alkoholu a v pořádku dojedou do cíle, nic se neděje. Pokud ovšem bourají, alkohol se okamžitě stává přitěžující okolností! A to i když jste limit promile v krvi vůbec nepřesáhli. Je zde tedy určitá tolerance, která se ovšem může proměnit ve velkou komplikaci. A samozřejmě může výrazně ovlivnit i otázku odškodnění, ačkoliv jste nehodu nezavinili. Zvažte proto, zda vám sklenka za takové riziko stojí,“ upozorňuje Beck z Vindicia.
A i zde je třeba řádně pročíst pravidla – zatímco dospělý a zkušený řidič může mít určité množství alkoholu povoleno, mladší či naopak profesionální šoféři ho mají ve stejném státě zcela zapovězený.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.