Konečně se otevřely hranice jiných států a do zahraničí vyrazí tisíce lidí. Než ale naskládáte kufry do auta a vyrazíte za mořem či do hor, vyplatí se věnovat pár desítek minut formalitám. V případě dopravní nehody v zahraničí se vám totiž příprava může hodit i zhodnotit do vysoké kompenzace. Tipy pro přípravu na cesty připravila společnost Vindicia, která se specializuje na oblast odškodnění.
1) O podmínkách odškodnění se informujte dopředuPřed šlápnutím na plyn si zjistěte, jak je to odškodněním jak ve státě, do kterého míříte, tak v zemích, kterými budete projíždět. „V Evropské unii platí, že jsou následky dopravní nehody odškodňovány ze strany viníka – ovšem podle podmínek konkrétní země, kde se bouračka stala. Ucelená pravidla tedy neexistují. Pokud se vám nehoda stane, pokud možno co nejdříve se spojte s odborníky, kteří vám poradí, pomohou překlenout jazykovou bariéru a budou znát pravidla, která v dané zemi platí. Stát od státu se velmi liší například promlčecí lhůty, tak situaci nepodceňte,“ varuje Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.
2) Pozor na jazykové pastiPo nehodě se nikdy nespoléhejte na serióznost místních policistů či úřadů. Zásadně nepodepisujte nic, čemu plně nerozumíte! Nepokoušejte se ani o přibližný odhad u jazyků, které jsou češtině blízké. „Pokud na vás někdo vyvíjí nátlak, abyste jakýkoliv dokument podepsali, je to pro vás ohromný varovný maják. Můžete se tak nejen vzdát odškodnění a uzavřít nevýhodné dohody, ale i vzít celou vinu na sebe! I s ohledem na to, jak moc je situace po bouračce stresující, máte právo vše v klidu prostudovat a ujistit se, že všemu opravdu rozumíte,“ říká Beck. K dispozici by vám měla být naše zastupitelství, která jsou připravena v nouzi pomoci.
Tato komplikace je přitom nepříjemně častá. „Zrovna nedávno se na nás obrátila žena, která v Itálii bourala s řidičem ze Švýcarska. Za asistence policie ji požádal o podepsání dokumentu, údajně se jednalo o pouhou formalitu pro jeho pojišťovnu. Řidička nerozuměla, ale přesto podepsala. Jenže se ukázalo, že to byla dohoda, že po viníkovi nebude nic požadovat! To cestu k jakémukoliv odškodnění zcela odřízlo,“ ilustruje situaci Beck.
3) Založte každičký dokument, který se k nehodě a následkům vážeS předchozím bodem souvisí i další rada: jakýkoliv dokument se vám dostane do ruky, okamžitě archivujte. Ať se jedná o nákres nehody, lékařskou zprávu, vyjádření policie, to vše může hrát svou roli. Stejně jako u odškodnění v Česku byste měli mít nárok například na proplacení cest za blízkým, kterého následky nehody dovedly až do nemocnice.
4) Neriskujte. Pojistěte se. A dobře!Zřídit si cestovní pojištění je pro mnoho lidí už rutinou. Ale pozor, i zde se můžete napálit. Ne úplně spolehlivé mohou být především různé doplňkové služby, například cestovní pojištění nabízené jako bonus poskytovatelem kreditní karty. Pokud se něco závažného skutečně stane, může vás velmi nemile překvapit, kolik výjimek takové pojištění má a že se některé bohužel vztahují právě na vaši situaci. Proto je lepší vše si pořádně prostudovat a zjistit, jak se to má právě s výjimkami. Určitě si také ujasněte, do jakého regionu jedete. I to může hrát při nehodě a následném odškodnění z pojistky roli.
5) Zjistěte si, jak je to v zahraničí s alkoholem za volantemZatímco v Česku je tabu i řízení po jediné sklence piva k obědu, v zahraničí jsou leckdy tolerantnější. Na silnici tak můžete vyrazit i poté, co jste si k jídlu či během příjemného večera dopřáli něco ostřejšího. Ovšem pozor, samozřejmě je třeba, abyste se vešli do daného limitu, který má každá země stanovený jinak. Nepodceňte ani vlastní stav – ačkoliv jste jinak odolní, pokud se například necítíte úplně fit, i ona jedna povolená desítka piva vás může ovlivnit více, než je bezpečné. „Lidé si také často nejsou vědomi jedné velmi zásadní věci – pokud si dají povolené množství alkoholu a v pořádku dojedou do cíle, nic se neděje. Pokud ovšem bourají, alkohol se okamžitě stává přitěžující okolností! A to i když jste limit promile v krvi vůbec nepřesáhli. Je zde tedy určitá tolerance, která se ovšem může proměnit ve velkou komplikaci. A samozřejmě může výrazně ovlivnit i otázku odškodnění, ačkoliv jste nehodu nezavinili. Zvažte proto, zda vám sklenka za takové riziko stojí,“ upozorňuje Beck z Vindicia.
A i zde je třeba řádně pročíst pravidla – zatímco dospělý a zkušený řidič může mít určité množství alkoholu povoleno, mladší či naopak profesionální šoféři ho mají ve stejném státě zcela zapovězený.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.