Konečně se otevřely hranice jiných států a do zahraničí vyrazí tisíce lidí. Než ale naskládáte kufry do auta a vyrazíte za mořem či do hor, vyplatí se věnovat pár desítek minut formalitám. V případě dopravní nehody v zahraničí se vám totiž příprava může hodit i zhodnotit do vysoké kompenzace. Tipy pro přípravu na cesty připravila společnost Vindicia, která se specializuje na oblast odškodnění.
1) O podmínkách odškodnění se informujte dopředuPřed šlápnutím na plyn si zjistěte, jak je to odškodněním jak ve státě, do kterého míříte, tak v zemích, kterými budete projíždět. „V Evropské unii platí, že jsou následky dopravní nehody odškodňovány ze strany viníka – ovšem podle podmínek konkrétní země, kde se bouračka stala. Ucelená pravidla tedy neexistují. Pokud se vám nehoda stane, pokud možno co nejdříve se spojte s odborníky, kteří vám poradí, pomohou překlenout jazykovou bariéru a budou znát pravidla, která v dané zemi platí. Stát od státu se velmi liší například promlčecí lhůty, tak situaci nepodceňte,“ varuje Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.
2) Pozor na jazykové pastiPo nehodě se nikdy nespoléhejte na serióznost místních policistů či úřadů. Zásadně nepodepisujte nic, čemu plně nerozumíte! Nepokoušejte se ani o přibližný odhad u jazyků, které jsou češtině blízké. „Pokud na vás někdo vyvíjí nátlak, abyste jakýkoliv dokument podepsali, je to pro vás ohromný varovný maják. Můžete se tak nejen vzdát odškodnění a uzavřít nevýhodné dohody, ale i vzít celou vinu na sebe! I s ohledem na to, jak moc je situace po bouračce stresující, máte právo vše v klidu prostudovat a ujistit se, že všemu opravdu rozumíte,“ říká Beck. K dispozici by vám měla být naše zastupitelství, která jsou připravena v nouzi pomoci.
Tato komplikace je přitom nepříjemně častá. „Zrovna nedávno se na nás obrátila žena, která v Itálii bourala s řidičem ze Švýcarska. Za asistence policie ji požádal o podepsání dokumentu, údajně se jednalo o pouhou formalitu pro jeho pojišťovnu. Řidička nerozuměla, ale přesto podepsala. Jenže se ukázalo, že to byla dohoda, že po viníkovi nebude nic požadovat! To cestu k jakémukoliv odškodnění zcela odřízlo,“ ilustruje situaci Beck.
3) Založte každičký dokument, který se k nehodě a následkům vážeS předchozím bodem souvisí i další rada: jakýkoliv dokument se vám dostane do ruky, okamžitě archivujte. Ať se jedná o nákres nehody, lékařskou zprávu, vyjádření policie, to vše může hrát svou roli. Stejně jako u odškodnění v Česku byste měli mít nárok například na proplacení cest za blízkým, kterého následky nehody dovedly až do nemocnice.
4) Neriskujte. Pojistěte se. A dobře!Zřídit si cestovní pojištění je pro mnoho lidí už rutinou. Ale pozor, i zde se můžete napálit. Ne úplně spolehlivé mohou být především různé doplňkové služby, například cestovní pojištění nabízené jako bonus poskytovatelem kreditní karty. Pokud se něco závažného skutečně stane, může vás velmi nemile překvapit, kolik výjimek takové pojištění má a že se některé bohužel vztahují právě na vaši situaci. Proto je lepší vše si pořádně prostudovat a zjistit, jak se to má právě s výjimkami. Určitě si také ujasněte, do jakého regionu jedete. I to může hrát při nehodě a následném odškodnění z pojistky roli.
5) Zjistěte si, jak je to v zahraničí s alkoholem za volantemZatímco v Česku je tabu i řízení po jediné sklence piva k obědu, v zahraničí jsou leckdy tolerantnější. Na silnici tak můžete vyrazit i poté, co jste si k jídlu či během příjemného večera dopřáli něco ostřejšího. Ovšem pozor, samozřejmě je třeba, abyste se vešli do daného limitu, který má každá země stanovený jinak. Nepodceňte ani vlastní stav – ačkoliv jste jinak odolní, pokud se například necítíte úplně fit, i ona jedna povolená desítka piva vás může ovlivnit více, než je bezpečné. „Lidé si také často nejsou vědomi jedné velmi zásadní věci – pokud si dají povolené množství alkoholu a v pořádku dojedou do cíle, nic se neděje. Pokud ovšem bourají, alkohol se okamžitě stává přitěžující okolností! A to i když jste limit promile v krvi vůbec nepřesáhli. Je zde tedy určitá tolerance, která se ovšem může proměnit ve velkou komplikaci. A samozřejmě může výrazně ovlivnit i otázku odškodnění, ačkoliv jste nehodu nezavinili. Zvažte proto, zda vám sklenka za takové riziko stojí,“ upozorňuje Beck z Vindicia.
A i zde je třeba řádně pročíst pravidla – zatímco dospělý a zkušený řidič může mít určité množství alkoholu povoleno, mladší či naopak profesionální šoféři ho mají ve stejném státě zcela zapovězený.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?