Konečně se otevřely hranice jiných států a do zahraničí vyrazí tisíce lidí. Než ale naskládáte kufry do auta a vyrazíte za mořem či do hor, vyplatí se věnovat pár desítek minut formalitám. V případě dopravní nehody v zahraničí se vám totiž příprava může hodit i zhodnotit do vysoké kompenzace. Tipy pro přípravu na cesty připravila společnost Vindicia, která se specializuje na oblast odškodnění.
1) O podmínkách odškodnění se informujte dopředuPřed šlápnutím na plyn si zjistěte, jak je to odškodněním jak ve státě, do kterého míříte, tak v zemích, kterými budete projíždět. „V Evropské unii platí, že jsou následky dopravní nehody odškodňovány ze strany viníka – ovšem podle podmínek konkrétní země, kde se bouračka stala. Ucelená pravidla tedy neexistují. Pokud se vám nehoda stane, pokud možno co nejdříve se spojte s odborníky, kteří vám poradí, pomohou překlenout jazykovou bariéru a budou znát pravidla, která v dané zemi platí. Stát od státu se velmi liší například promlčecí lhůty, tak situaci nepodceňte,“ varuje Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.
2) Pozor na jazykové pastiPo nehodě se nikdy nespoléhejte na serióznost místních policistů či úřadů. Zásadně nepodepisujte nic, čemu plně nerozumíte! Nepokoušejte se ani o přibližný odhad u jazyků, které jsou češtině blízké. „Pokud na vás někdo vyvíjí nátlak, abyste jakýkoliv dokument podepsali, je to pro vás ohromný varovný maják. Můžete se tak nejen vzdát odškodnění a uzavřít nevýhodné dohody, ale i vzít celou vinu na sebe! I s ohledem na to, jak moc je situace po bouračce stresující, máte právo vše v klidu prostudovat a ujistit se, že všemu opravdu rozumíte,“ říká Beck. K dispozici by vám měla být naše zastupitelství, která jsou připravena v nouzi pomoci.
Tato komplikace je přitom nepříjemně častá. „Zrovna nedávno se na nás obrátila žena, která v Itálii bourala s řidičem ze Švýcarska. Za asistence policie ji požádal o podepsání dokumentu, údajně se jednalo o pouhou formalitu pro jeho pojišťovnu. Řidička nerozuměla, ale přesto podepsala. Jenže se ukázalo, že to byla dohoda, že po viníkovi nebude nic požadovat! To cestu k jakémukoliv odškodnění zcela odřízlo,“ ilustruje situaci Beck.
3) Založte každičký dokument, který se k nehodě a následkům vážeS předchozím bodem souvisí i další rada: jakýkoliv dokument se vám dostane do ruky, okamžitě archivujte. Ať se jedná o nákres nehody, lékařskou zprávu, vyjádření policie, to vše může hrát svou roli. Stejně jako u odškodnění v Česku byste měli mít nárok například na proplacení cest za blízkým, kterého následky nehody dovedly až do nemocnice.
4) Neriskujte. Pojistěte se. A dobře!Zřídit si cestovní pojištění je pro mnoho lidí už rutinou. Ale pozor, i zde se můžete napálit. Ne úplně spolehlivé mohou být především různé doplňkové služby, například cestovní pojištění nabízené jako bonus poskytovatelem kreditní karty. Pokud se něco závažného skutečně stane, může vás velmi nemile překvapit, kolik výjimek takové pojištění má a že se některé bohužel vztahují právě na vaši situaci. Proto je lepší vše si pořádně prostudovat a zjistit, jak se to má právě s výjimkami. Určitě si také ujasněte, do jakého regionu jedete. I to může hrát při nehodě a následném odškodnění z pojistky roli.
5) Zjistěte si, jak je to v zahraničí s alkoholem za volantemZatímco v Česku je tabu i řízení po jediné sklence piva k obědu, v zahraničí jsou leckdy tolerantnější. Na silnici tak můžete vyrazit i poté, co jste si k jídlu či během příjemného večera dopřáli něco ostřejšího. Ovšem pozor, samozřejmě je třeba, abyste se vešli do daného limitu, který má každá země stanovený jinak. Nepodceňte ani vlastní stav – ačkoliv jste jinak odolní, pokud se například necítíte úplně fit, i ona jedna povolená desítka piva vás může ovlivnit více, než je bezpečné. „Lidé si také často nejsou vědomi jedné velmi zásadní věci – pokud si dají povolené množství alkoholu a v pořádku dojedou do cíle, nic se neděje. Pokud ovšem bourají, alkohol se okamžitě stává přitěžující okolností! A to i když jste limit promile v krvi vůbec nepřesáhli. Je zde tedy určitá tolerance, která se ovšem může proměnit ve velkou komplikaci. A samozřejmě může výrazně ovlivnit i otázku odškodnění, ačkoliv jste nehodu nezavinili. Zvažte proto, zda vám sklenka za takové riziko stojí,“ upozorňuje Beck z Vindicia.
A i zde je třeba řádně pročíst pravidla – zatímco dospělý a zkušený řidič může mít určité množství alkoholu povoleno, mladší či naopak profesionální šoféři ho mají ve stejném státě zcela zapovězený.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.