Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun, přičemž objasnit se podaří jen každou pátou krádež. Pokud i vy patříte i k hrdým majitelům silných strojů, osvěžte si základní pravidla zabezpečení.
Nedobytná garáž
Ačkoliv motorky zatím odpočívají v garážích, zlodějům omezení pohybu nevadí a klidně si vytipují právě tu vaši. Pokud jim nechcete zbytečně ulehčovat práci, věnujte jedno odpoledne kontrole zabezpečení garáže, jehož základem by měl být především bezpečnostní zámek na dveřích. Jedno i dvoukřídlá vrata zajistěte bezpečnostní petlicí s visacím zámkem, který odolá pokusům o přeražení nebo certifikovanou cylindrickou vložkou. Zkontrolujte, zda není mechanismus poškozený a zda na něm nenapáchala škody zima. Máte v garáži okna? Vybavte je neprůhlednými bezpečnostními foliemi, které zabrání snadnému rozbití a zamezí kolemjdoucím vhled do garáže. „Velmi rizikové jsou především garáže na odlehlých místech, typicky na okraji města, kde se pohybuje minimum lidí. Zde je důležité nejen kvalitní mechanické zabezpečení, ale také pravidelná kontrola garáže tak, aby případnou krádež nebo pokus o ni majitel odhalil co nejdříve,“ doplňuje Petr Neuvirt, obchodní ředitel společnosti Tokoz.
Sekundární zabezpečení
Ať už motorku parkujete v garáži, ve sklepě nebo na dvoře domu, nespoléhejte jen na dobře uzamčené dveře. Čím víc překážek zloději postavíte do cesty, tím větší je šance, že pokus o krádež vzdá. Motorku proto vždy zamykejte, třeba pomocí pevných zabezpečovacích systémů typu X safety box, které jsou ideální do garáží i sklepů v bytových domech. Mechanismus se připevní ke stropu, stěně nebo podlaze a pomocí ocelového lanka nebo řetězu k němu uzamknete cokoliv, co potřebujete. Kromě motorky tak ochráníte třeba i jízdní kola, kočárky nebo sezonní vybavení.
Bezpečné cestování
Než vyjedete na první jarní vyjížďku, nezapomeňte oprášit a naleštit nejen motorku, ale i zámky a alarmy. V terénu nikdy nenechávejte nezabezpečený stroj mimo dohled, i kdyby mělo jít jen o několikaminutovou zastávku. Hodit se bude kotoučový zámek s alarmem, který díky pohybovému čidlu hlasitě upozorní na manipulaci s motorkou a zloděje dokáže spolehlivě vylekat. Krátkodobé zabezpečení zvládne i klasický moto zámek s kaleným řetězem. Pokud motorku převážíte, nepodceňujte uzamčení dodávky – zloději dokáží využít každou chvilku vaší nepozornosti. Na zadní dveře proto instalujte přídavný zámek, který nákladový prostor před nezvanými hosty ochrání.
Sdílení s rozvahou
Kdo by se nechtěl pochlubit fotkou nablýskané motorky před vyjížďkou nebo sdílet radost z právě zakoupeného stroje? Než ale vykřičíte své nadšení do anonymního online světa, zamyslete se, kam až může informace doputovat. I přes různá nastavení soukromí se váš příspěvek rychle dostane až k tipařům, kteří hledají další úlovek. Pozor si dejte hlavně na motoristická fóra, kluby nebo skupiny sdružující moto nadšence, kde se zloději velmi často pohybují. Foťte tak, aby nebylo jasné, kde motorku garážujete, a uvádějte o sobě jen minimum informací, tak, aby radost z nové motorky trvala co nejdéle.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.