Vodíkový náklaďák od Toyoty pokořil legendární Pikes Peak

AutoRoad.cz / Lukáš Suchý, 11. března 2021, 20:44 Google+

Při slavném závodu do vrchu Pikes Peak jdou úvahy o spotřebě a emisi zplodin stranou, jediné, na čem záleží, je rychlost. Alespoň doposud tomu tak bylo. Na slavnou coloradskou horu se teď ale vetřel bezemisní vodíkový nákladní vůz, který Toyota postavila se svým americkým partnerem, značkou Kenworth.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kenworth T680 FCEV

Kenworth T680 FCEV | foto: Toyota

Sdílejte článek

Vyjet na horu Pikes Peak v Coloradu je obrovská výzva. Právě proto se tu již více než 100 let pořádá legendární závod do vrchu Pikes Peak International Hill Climb. Vyjet na vrchol strmící do výše 4302 m n.m. ovšem může pro některá auta představovat tvrdý oříšek.

Odvážlivci musejí zdolat prudká stoupání a více než 150 zatáček. Tím větší úspěch je zvládnout tuto trasu v těžkém náklaďáku třídy 8. Přidáme-li ještě další komplikaci - dorazit na vrchol s nulovými emisemi, máme tady výzvu, s níž si málokdo poradí.

A právě to si daly za úkol firmy Kenworth a Toyota, které se rozhodly vyjet na Pikes Peak nákladním autem Kenworth T680 FCEV s vodíkovým pohonem od Toyoty.

img-responsive

Kenworth T680 FCEV | foto: Toyota

Náklaďák má výkon 470 koní a dojezd 350 mil (cca 560 km)

Kenworth T680 FCEV je elektromobil napájený palivovými články, jež vytvářejí elektřinu v reakci vodíku a kyslíku, postavený společně společnostmi Kenworth a Toyota Motor North America Research and Development. Nákladní vůz pohání větší verze vodíkového motoru ze sedanu Toyota Mirai. Generuje výkon 470 koní a umožňuje dojezd 350 mil (cca 560 km). Natankovat všechny vodíkové nádrže Toyoty trvá 15 minut.

Kenworth T680 FCEV je první vozidlo tohoto typu, které vyjelo na Pikes Peak. Jízda měla veřejnosti ukázat možnosti vodíkového nákladního auta.

„Převýšení na trati činí 1430 m, přičemž průměrný náklon mírně překračuje 7 procent. Jsou tu ale dlouhé úseky s náklonem 10 procent nebo více. Při stoupání do kopce disponoval náš vodíkový nákladní vůz značným výkonem, dobře zvládal extrémní výšky a ve 156 zatáčkách a serpentýnách vykazoval dobré jízdní vlastnosti,” řekl Brian Lindgren, ředitel pro výzkum a vývoj Kenworth.

„Cesta na Pikes Peak je dlouhá a úmorná. Jsme velmi rádi, že nákladní automobil poháněný vodíkovým motorem od Toyoty splnil naše očekávání, dorazil na vrchol a prokázal tak svůj skvělý výkon a dokonalé jízdní vlastnosti,“ prohlásil ve svém komentáři Andy Lund, hlavní inženýr z Toyota Motor North America Research and Development.

img-responsive

Kenworth T680 FCEV | foto: Toyota

„Je to další potvrzení toho, jak obrovské možnosti vodíkový pohon Toyoty má. Netrpělivě čekáme na pokračování naší spolupráce s firmou Kenworth, díky níž budeme moci dostat na silnice co nejvíce bezemisních nákladních aut poháněných palivovými články”.

Vodíkové nákladní vozy pro přístav Los Angeles

Kenworth a Toyota Motor North America již delší dobu spolupracují na programu výstavby 10 bezemisních nákladních aut Kenworth T680 FCEV na zakázku přístavu v Los Angeles. Správa přístavu chce takto přispět k rozvoji vodíkového automobilového průmyslu, snížení emisí CO2 produkovaných v důsledku její činnosti a zlepšit kvalitu ovzduší v okolí.

„Doposud jsme postavili pět z plánovaných deseti nákladních aut na palivové články. Vozy již slouží k dopravě zboží v losangeleském přístavu. Ostatních pět FCEV se připravuje a používat se začnou začátkem tohoto roku,“ dodal Brian Lindgren.

Vytisknout

Diskuze: Vodíkový náklaďák od Toyoty pokořil legendární Pikes Peak

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Konec aut na benzín a naftu od roku 2030. Devět zemí chce od EK datum zákazu prodeje

Konec aut na benzín a naftu od roku 2030? Devět zemí chce od EK datum zákazu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud