Tým australských inženýrů pod vedením Roscoa McGlashana na webu zveřejnil první fotografie nového raketového auta pro překonání čtvrt století starého rychlostního rekordu na Zemi.
Oním raketovým rychlíkem je Aussie Invarder R5. A nejde o žádného drobečka. Jeho karoserie je dlouhá 16 metrů a váží nemalých 9 tun. Zvenčí vypadá R5 spíše jako raketa na kolech, než něco jen vzdáleně podobného automobilu. Kola má R5 pouze tři a to 32 palcová hliníková bez gum (na světě neexistují pneumatiky, které by zamýšlenou rychlost ustály).
K pohonu Aussie Invarder R5 je využit raketový motor o výkonu těžko uvěřitelných 202 500 koňských sil, což i při váze okolo 9 000 kg, dělá pěkný poměr výkon ku hmotnosti 22 500 koní na tunu. Není pro důvod nevěřit, že by zrychlení z 0 na 100 km/h mělo trvat pouhých 1,1 s a maximální rychlost, kterou R5 vyvine v čase 30 s od startu bude 1000 MPH (1609 km/h).
Dle propočtů je potřeba 5 km dlouhá trať, aby se vůz na požadovanou rychlost dostal. A co je zajímavé, k zastavení je potřeba dráha dlouhá dalších 13 km, což je asi 2,5 x delší, než ta potřebná k samotnému rekordu. K zastavení využívá Aussie kotoučové brzdy, které jsou doplněné o aktivní aerodynamické prvky karosérie a o padák.
V plánu jsou první tresty R5 na začátku příštího roku a pokud vše půjde dle plánu, tentýž rok se jeho tvůrci pokusí získat 25 let trvající současný rychlostní rekord na Zemi. Pilotovat tuto raketu na kolech bude sám projektový manažer Roscoe McGlashan, který již v roce 1994 na vyschlém solném jezeře v Austrálii získal rekord za 802,6 km/h. Ten mu o tři roky později uzmul Andy Green na voze Thrust SSC s maximální rychlostí 1223,7 km/h. A přesně na něj si nyní Australané brousí zuby. Jak to dopadne, na to si musíme počkat do příštího roku.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?