Australané si brousí zuby na světový rychlostní rekord. Jejich cílem je 1000 MPH (1609 km/h)

Aussie Invader R5
Aussie Invader R5, foto: Hemmings **https://www.hemmings.com**
Petr Boháč , AutoRoad.cz 2. března 2021 17:37
Sdílej:

Tým australských inženýrů pod vedením Roscoa McGlashana na webu zveřejnil první fotografie nového raketového auta pro překonání čtvrt století starého rychlostního rekordu na Zemi.

Oním raketovým rychlíkem je Aussie Invarder R5. A nejde o žádného drobečka. Jeho karoserie je dlouhá 16 metrů a váží nemalých 9 tun. Zvenčí vypadá R5 spíše jako raketa na kolech, než něco jen vzdáleně podobného automobilu. Kola má R5 pouze tři a to 32 palcová hliníková bez gum (na světě neexistují pneumatiky, které by zamýšlenou rychlost ustály).

K pohonu Aussie Invarder R5 je využit raketový motor o výkonu těžko uvěřitelných 202 500 koňských sil, což i při váze okolo 9 000 kg, dělá pěkný poměr výkon ku hmotnosti 22 500 koní na tunu. Není pro důvod nevěřit, že by zrychlení z 0 na 100 km/h mělo trvat pouhých 1,1 s a maximální rychlost, kterou R5 vyvine v čase 30 s od startu bude 1000 MPH (1609 km/h).

Dle propočtů je potřeba 5 km dlouhá trať, aby se vůz na požadovanou rychlost dostal. A co je zajímavé, k zastavení je potřeba dráha dlouhá dalších 13 km, což je asi 2,5 x delší, než ta potřebná k samotnému rekordu. K zastavení využívá Aussie kotoučové brzdy, které jsou doplněné o aktivní aerodynamické prvky karosérie a o padák. 

V plánu jsou první tresty R5 na začátku příštího roku a pokud vše půjde dle plánu, tentýž rok se jeho tvůrci pokusí získat 25 let trvající současný rychlostní rekord na Zemi. Pilotovat tuto raketu na kolech bude sám projektový manažer Roscoe McGlashan, který již v roce 1994 na vyschlém solném jezeře v Austrálii získal rekord za 802,6 km/h. Ten mu o tři roky později uzmul Andy Green na voze Thrust SSC s maximální rychlostí 1223,7 km/h. A přesně na něj si nyní Australané brousí zuby. Jak to dopadne, na to si musíme počkat do příštího roku. 

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.