Tým australských inženýrů pod vedením Roscoa McGlashana na webu zveřejnil první fotografie nového raketového auta pro překonání čtvrt století starého rychlostního rekordu na Zemi.
Oním raketovým rychlíkem je Aussie Invarder R5. A nejde o žádného drobečka. Jeho karoserie je dlouhá 16 metrů a váží nemalých 9 tun. Zvenčí vypadá R5 spíše jako raketa na kolech, než něco jen vzdáleně podobného automobilu. Kola má R5 pouze tři a to 32 palcová hliníková bez gum (na světě neexistují pneumatiky, které by zamýšlenou rychlost ustály).
K pohonu Aussie Invarder R5 je využit raketový motor o výkonu těžko uvěřitelných 202 500 koňských sil, což i při váze okolo 9 000 kg, dělá pěkný poměr výkon ku hmotnosti 22 500 koní na tunu. Není pro důvod nevěřit, že by zrychlení z 0 na 100 km/h mělo trvat pouhých 1,1 s a maximální rychlost, kterou R5 vyvine v čase 30 s od startu bude 1000 MPH (1609 km/h).
Dle propočtů je potřeba 5 km dlouhá trať, aby se vůz na požadovanou rychlost dostal. A co je zajímavé, k zastavení je potřeba dráha dlouhá dalších 13 km, což je asi 2,5 x delší, než ta potřebná k samotnému rekordu. K zastavení využívá Aussie kotoučové brzdy, které jsou doplněné o aktivní aerodynamické prvky karosérie a o padák.
V plánu jsou první tresty R5 na začátku příštího roku a pokud vše půjde dle plánu, tentýž rok se jeho tvůrci pokusí získat 25 let trvající současný rychlostní rekord na Zemi. Pilotovat tuto raketu na kolech bude sám projektový manažer Roscoe McGlashan, který již v roce 1994 na vyschlém solném jezeře v Austrálii získal rekord za 802,6 km/h. Ten mu o tři roky později uzmul Andy Green na voze Thrust SSC s maximální rychlostí 1223,7 km/h. A přesně na něj si nyní Australané brousí zuby. Jak to dopadne, na to si musíme počkat do příštího roku.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?