Česko tento týden zasypal sníh a na řadě míst se tím zkomplikovala doprava. Docházelo k nehodám, vlaky a MHD nabíraly zpoždění. Někteří řidiči automobilu se ale tyto komplikace a napadaný sníh snaží ignorovat. Na cestách je tak k vidění mnoho aut, která mají střechu pokrytou několikacentimetrovou vrstvou sněhu, případně se jejich řidiči na cestu dívají skrz malý průzor. Takové chování je nezodpovědné, navíc za to hrozí pokuta.
I přesto, že v Česku zákon o provozu na pozemních komunikacích zakazuje jízdu se zamrzlými okny a vrstvou sněhu na střeše, řada řidičů si z toho nedělá vrásky. Při porušení tohoto nařízení hrozí řidiči pokuta až do výše 2 000 korun. Ve správním řízení se může vyšplhat až na 2 500 korun. Co zákon říká?
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
„Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče (vpřed, vzad a do stran) řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,“ vysvětluje Roman Tomek, advokát SEDLAKOVA LEGAL. „Z praxe vím, že toto se pokutuje a řeší se i případy, kdy řidič oškrábe pouze „průzor“ v předním okýnku a takto jede. Obecně je skutečně třeba, aby byla čistá veškerá okýnka, tedy i boční zadní. To platí i pro led na vozidle mimo skla, nejčastěji je problém s ledem na střeše auta, který se při jízdě odlomí a následně za jízdy odpadne,“ dodává Tomek.
Pozor, v takových situacích mohou pojistné plnění krátit také pojišťovny. Pokud nabourá řidič, který své vozidlo neočistil a prokáže se, že za nehodou stála omezená viditelnost z vozu, pak pojišťovna nemusí vyplatit pojistné plnění vůbec.
„Řidiči, kteří svá auta od sněhu neočistí, si neuvědomují, že nejde jen o pohodlí, ale především o bezpečnost. Je zaznamenaná řada případů, kdy odletující sníh ohrozil ostatní účastníky provozu. Policisté, stejně jako následně pojišťovny, bývají u takových nehod nekompromisní. Viníkem nehody je řidič, který vůz neočistil, a kromě pokuty se pak podílí na vzniklé škodě. O nehodách způsobených špatnou viditelností z vlastního vozu ani nemluvím. Pojišťovny totiž taková plnění buď krátí nebo přímo odmítají proplatit,“ říká Adam Szabó, ředitel společnosti Driveto, která řidičům flexibilně pronajímá vozy.
Před výjezdem s autem by měl každý řidič ideálně věnovat několik minut očištění od sněhu. A to jak u všech oken, tak i na střeše a poznávací značce, která musí být viditelná. Nelze opomenout také světla, která musí být kvůli dostatečné svítivosti očištěna.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.