Se sněhem na autě nejezděte. Není to jen nezodpovědné...

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 12. února 2021 00:23
Sdílej:

Česko tento týden zasypal sníh a na řadě míst se tím zkomplikovala doprava. Docházelo k nehodám, vlaky a MHD nabíraly zpoždění. Někteří řidiči automobilu se ale tyto komplikace a napadaný sníh snaží ignorovat. Na cestách je tak k vidění mnoho aut, která mají střechu pokrytou několikacentimetrovou vrstvou sněhu, případně se jejich řidiči na cestu dívají skrz malý průzor. Takové chování je nezodpovědné, navíc za to hrozí pokuta.

I přesto, že v Česku zákon o provozu na pozemních komunikacích zakazuje jízdu se zamrzlými okny a vrstvou sněhu na střeše, řada řidičů si z toho nedělá vrásky. Při porušení tohoto nařízení hrozí řidiči pokuta až do výše 2 000 korun. Ve správním řízení se může vyšplhat až na 2 500 korun. Co zákon říká?

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

„Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče (vpřed, vzad a do stran) řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,“ vysvětluje Roman Tomek, advokát SEDLAKOVA LEGAL. „Z praxe vím, že toto se pokutuje a řeší se i případy, kdy řidič oškrábe pouze „průzor“ v předním okýnku a takto jede. Obecně je skutečně třeba, aby byla čistá veškerá okýnka, tedy i boční zadní. To platí i pro led na vozidle mimo skla, nejčastěji je problém s ledem na střeše auta, který se při jízdě odlomí a následně za jízdy odpadne,“ dodává Tomek.

Pozor, v takových situacích mohou pojistné plnění krátit také pojišťovny. Pokud nabourá řidič, který své vozidlo neočistil a prokáže se, že za nehodou stála omezená viditelnost z vozu, pak pojišťovna nemusí vyplatit pojistné plnění vůbec.

„Řidiči, kteří svá auta od sněhu neočistí, si neuvědomují, že nejde jen o pohodlí, ale především o bezpečnost. Je zaznamenaná řada případů, kdy odletující sníh ohrozil ostatní účastníky provozu. Policisté, stejně jako následně pojišťovny, bývají u takových nehod nekompromisní. Viníkem nehody je řidič, který vůz neočistil, a kromě pokuty se pak podílí na vzniklé škodě. O nehodách způsobených špatnou viditelností z vlastního vozu ani nemluvím. Pojišťovny totiž taková plnění buď krátí nebo přímo odmítají proplatit,“ říká Adam Szabó, ředitel společnosti Driveto, která řidičům flexibilně pronajímá vozy.

Před výjezdem s autem by měl každý řidič ideálně věnovat několik minut očištění od sněhu. A to jak u všech oken, tak i na střeše a poznávací značce, která musí být viditelná. Nelze opomenout také světla, která musí být kvůli dostatečné svítivosti očištěna.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?