Česko tento týden zasypal sníh a na řadě míst se tím zkomplikovala doprava. Docházelo k nehodám, vlaky a MHD nabíraly zpoždění. Někteří řidiči automobilu se ale tyto komplikace a napadaný sníh snaží ignorovat. Na cestách je tak k vidění mnoho aut, která mají střechu pokrytou několikacentimetrovou vrstvou sněhu, případně se jejich řidiči na cestu dívají skrz malý průzor. Takové chování je nezodpovědné, navíc za to hrozí pokuta.
I přesto, že v Česku zákon o provozu na pozemních komunikacích zakazuje jízdu se zamrzlými okny a vrstvou sněhu na střeše, řada řidičů si z toho nedělá vrásky. Při porušení tohoto nařízení hrozí řidiči pokuta až do výše 2 000 korun. Ve správním řízení se může vyšplhat až na 2 500 korun. Co zákon říká?
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
„Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče (vpřed, vzad a do stran) řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,“ vysvětluje Roman Tomek, advokát SEDLAKOVA LEGAL. „Z praxe vím, že toto se pokutuje a řeší se i případy, kdy řidič oškrábe pouze „průzor“ v předním okýnku a takto jede. Obecně je skutečně třeba, aby byla čistá veškerá okýnka, tedy i boční zadní. To platí i pro led na vozidle mimo skla, nejčastěji je problém s ledem na střeše auta, který se při jízdě odlomí a následně za jízdy odpadne,“ dodává Tomek.
Pozor, v takových situacích mohou pojistné plnění krátit také pojišťovny. Pokud nabourá řidič, který své vozidlo neočistil a prokáže se, že za nehodou stála omezená viditelnost z vozu, pak pojišťovna nemusí vyplatit pojistné plnění vůbec.
„Řidiči, kteří svá auta od sněhu neočistí, si neuvědomují, že nejde jen o pohodlí, ale především o bezpečnost. Je zaznamenaná řada případů, kdy odletující sníh ohrozil ostatní účastníky provozu. Policisté, stejně jako následně pojišťovny, bývají u takových nehod nekompromisní. Viníkem nehody je řidič, který vůz neočistil, a kromě pokuty se pak podílí na vzniklé škodě. O nehodách způsobených špatnou viditelností z vlastního vozu ani nemluvím. Pojišťovny totiž taková plnění buď krátí nebo přímo odmítají proplatit,“ říká Adam Szabó, ředitel společnosti Driveto, která řidičům flexibilně pronajímá vozy.
Před výjezdem s autem by měl každý řidič ideálně věnovat několik minut očištění od sněhu. A to jak u všech oken, tak i na střeše a poznávací značce, která musí být viditelná. Nelze opomenout také světla, která musí být kvůli dostatečné svítivosti očištěna.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?