Česko tento týden zasypal sníh a na řadě míst se tím zkomplikovala doprava. Docházelo k nehodám, vlaky a MHD nabíraly zpoždění. Někteří řidiči automobilu se ale tyto komplikace a napadaný sníh snaží ignorovat. Na cestách je tak k vidění mnoho aut, která mají střechu pokrytou několikacentimetrovou vrstvou sněhu, případně se jejich řidiči na cestu dívají skrz malý průzor. Takové chování je nezodpovědné, navíc za to hrozí pokuta.
I přesto, že v Česku zákon o provozu na pozemních komunikacích zakazuje jízdu se zamrzlými okny a vrstvou sněhu na střeše, řada řidičů si z toho nedělá vrásky. Při porušení tohoto nařízení hrozí řidiči pokuta až do výše 2 000 korun. Ve správním řízení se může vyšplhat až na 2 500 korun. Co zákon říká?
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
„Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče (vpřed, vzad a do stran) řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,“ vysvětluje Roman Tomek, advokát SEDLAKOVA LEGAL. „Z praxe vím, že toto se pokutuje a řeší se i případy, kdy řidič oškrábe pouze „průzor“ v předním okýnku a takto jede. Obecně je skutečně třeba, aby byla čistá veškerá okýnka, tedy i boční zadní. To platí i pro led na vozidle mimo skla, nejčastěji je problém s ledem na střeše auta, který se při jízdě odlomí a následně za jízdy odpadne,“ dodává Tomek.
Pozor, v takových situacích mohou pojistné plnění krátit také pojišťovny. Pokud nabourá řidič, který své vozidlo neočistil a prokáže se, že za nehodou stála omezená viditelnost z vozu, pak pojišťovna nemusí vyplatit pojistné plnění vůbec.
„Řidiči, kteří svá auta od sněhu neočistí, si neuvědomují, že nejde jen o pohodlí, ale především o bezpečnost. Je zaznamenaná řada případů, kdy odletující sníh ohrozil ostatní účastníky provozu. Policisté, stejně jako následně pojišťovny, bývají u takových nehod nekompromisní. Viníkem nehody je řidič, který vůz neočistil, a kromě pokuty se pak podílí na vzniklé škodě. O nehodách způsobených špatnou viditelností z vlastního vozu ani nemluvím. Pojišťovny totiž taková plnění buď krátí nebo přímo odmítají proplatit,“ říká Adam Szabó, ředitel společnosti Driveto, která řidičům flexibilně pronajímá vozy.
Před výjezdem s autem by měl každý řidič ideálně věnovat několik minut očištění od sněhu. A to jak u všech oken, tak i na střeše a poznávací značce, která musí být viditelná. Nelze opomenout také světla, která musí být kvůli dostatečné svítivosti očištěna.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.