Kategorie sportovně střižených sedanů je mezi auto-nadšenci velmi oblíbená. Spojují totiž hlavně zábavu za volantem, ale zároveň se do nich něco vejde (oproti víkendovkám z minulého dílu, kde byly převážně dvoumístné kabriolety). Vybrali jsme 6 levných a rozdílných vozů, které vás rozhodně nebudou nudit.
Víkendovky - 1.díl
Ford Mondeo ST220
Atmosférický šestiválec, vynikající podvozek, skvělá Recaro sedadla, příjemně tuhé a komunikativní řízení. To jsou hlavní přednosti tohoto rychlíka. S výkonem 166 Kw (1490 kg) se jedná o nejvýkonnější, ale i nejtěžší vůz tohoto článku. Velikou výhodou byla možnost koupit si kombi, které má obrovský zavazadlový prostor.
Hodně kousků už je dost utrápených a vzhledem k dostupným cenám v posledních letech jej často kupovali lidé, kteří moc nedbali na údržbu. Ale pěkné kousky určitě nalézt lze, jen to pravděpodobně nebude ten první, na který se pojedete mrknout. Přísloví dvakrát měř, jednou řež zde platí trojnásob.
Pokud objevíte pěkný kousek, neváhejte a kupujte. Mondea ST220 ubývají a zachovalé exempláře už o moc levnější nebudou.
Škoda Octavia RS
Konkurent pro Mondeo? Rychlý sedan (v případě Octavie liftback), který jste mohli mít i v kombíku. Nikoliv, jedničková RS je o dost menším autem, pocítí to hlavně pasažéři vzadu. Octavia je postavena na podvozku čtyřkového Golfu, takže prostor v kabině je stísněnější.
Pod kapotou se ukrývá přeplňovaný čtyřválec 1.8 turbo (132 Kw, 1300 kg). Přitvrzený podvozek je v zatáčkách fajn. Komfort ve městě ujde. Dynamika je slušná, řízení i řazení by mohlo být lepší, náhradních dílů je plno ale poměrně velkým strašákem je koroze – typickým místem je blatník dole za předními koly.
Nevýhodou jsou také dlouhé převisy a nízký podvozek. Zpomalovací retardéry ve městech nebudete mít v oblibě.
Alfa Romeo 156 2.5 Busso
Sexy italka, která svým šarmem předčí všechny konkurenty v tomto článku. Když „nakopnete“ tento legendární famózní šestiválec Busso (140 Kw, 1320 kg), tak se dějí věci. Hotová symfonie a óda na radost. Jasně, je to Alfa, takže mnozí mohou namítat, že jde o nespolehlivé a náladové auto. Na jednu stranu máte pravdu, ale na tu druhou... Je to prostě Alfa Romeo, srdcovka, buď jí milujete – i přes všechny její chyby, nebo nenávidíte.
Jízdní vlastnosti jsou slušné, komfort nijak zvlášť oslnivý. Tento vůz je jako stvořený pro svižnější jízdu, která je za přítomnosti líbezného zvuku motoru opravdu příjemná, až relaxační (na nerozbité silnici). Těžko popsat slovy, to se zkrátka musí zažít. A ten adrenalin při každé jízdě, zda-li dojedete do cíle, je také těžko popsatelný.
Najít pěkný kus bude ale oříšek, v originálním a pěkném stavu jich není moc, takové exempláře na ceně již rostou.
Nissan Primera GT
Japonec sází na jednoduchost a lehkost. Oproti ostatním má „pouze“ atmosférický čtyřválec o výkonu 110 Kw, ale také nejnižší hmotnost – 1230 kg. Dalo by se říct, že jde o úplný opak Alfy. Primera je spolehlivá, lehká a mrštná.
Jede velmi slušně, ale musíte jí honit v otáčkách, aby „jela“. Podvozek je naladěn dosti tvrdě, což způsobuje skvělou zábavu na hezké silnici, ale do města bych s ní moc nejezdil. Řízení je přesné a komunikativní, sedíte hezky nízko a líbí se mi i syrový, avšak ne úplně výrazný projev motoru.
Bohužel jde také o poměrně nedostatkové zboží. Nicméně když už se nějaké najdou, většinou nebývají v úplně špatném stavu. Je to jak z důvodu dobré spolehlivosti, ale spíše kvůli tomu, že Primery tolik „nefrčely“ u tunerů a podobných lidí, kteří často sportovně střižené vozy zdevastovali.
MG ZS 180
Čistokrevný Brit? Ne tak úplně, jedná se v podstatě o Hondu Civic v anglickém kabátu. Budí pozornost, vzhledem k jisté „exkluzivitě“, mohutný zvukový projev šestiválce to jen podtrhne (130 Kw, 1235 kg). Interiér je hrozný, jak na pohled, tak na omak. Jediné plus jsou sedadla se slušným bočním vedením.
Ostrá jízda je ale skvělá (neberu-li v potaz pazvuky, které se ozývají z interiéru a od podvozku), šestiválec je výbušný a jeho zvuk návykový. Podvozek je velmi schopný i na rozbitých českých okreskách, kde neodskakuje. Řízení je také dobré. Minusem je ne příliš přesné řazení.
Není jich moc, ale dají se najít, stojí okolo 50 – 60 tisíc, za tyto peníze moc lepších a zábavnějších vozů neseženete.
Lexus IS 200
Jedná se o alternativu například k profláknutému trojkovému BMW. Jako jediný v tomto článku má zadní náhon, díky čemuž se stal populární především mezi mladými „driftery“, kteří nechtějí jít s „e36/46 davem“.
Dá se s ním jezdit denně, má dobré jízdní vlastnosti a je celkem spolehlivý. Minusem pro někoho může být ne příliš výkonný nepřeplňovaný šestiválcový motor (114 Kw, 1355 kg). Na poměry japonských aut se dá říci, že téměř nerezne. Co se týče náhradních dílů tak není moc z čeho vybírat, poměrně náročný podvozek je tak oproti 3er dražší na servis.
Jde o fajn kompromis, pokud chcete spojit zábavu za volantem s denním dojížděním do práce. Trošku to může znít, že to nekoresponduje s pojmem „víkendovka“, dnes možná úplně ne, nicméně s narůstajícím věkem se víkendovkou pro většinu uživatelů brzy stane.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.