Několik kultovních roadsterů a mezi nimi jeden bavorský hatchback. Všechny je spojuje poháněná zadní náprava a fakt, že vám vykouzlí úsměv na tváři, když je pořádně protáhnete po klikatých okreskách. Vybrané kabriolety sice vypadají, že budou dle čísel jeden jako druhý, ale opak je pravdou. Každý má úplně odlišný charakter.
Mazda MX-5 NB
Pravděpodobné nejrozšířenější kabriolet s pohonem zadní nápravy, který zná téměř každý „petrolhead“. MX-5, chcete-li Miata je také často přezdívaná jako auto pro kadeřníky nebo čtyřprocentní menšinu. Nedá se jí ovšem upřít to, že skvěle jezdí, má přesné a tuhé řízení, výborný podvozek a nízké těžiště. Atmosférická 1.6 o výkonu 81 Kw (990 kg) sice netrhá asfalt, ale i tak je jízda s ní zábavou, zátah je hezky lineární a odezva na plyn výborná. S přivřeným okem se dá používat na denní ježdění.
Zajímavější alternativou je jistě silnější 1.8 (103/107 Kw, 1000/1040 kg) se samosvorným diferenciálem, nicméně zachovalejší kousky jsou již nad hranicí 100 tisíc.
To samé bohužel platí i o první generaci označované NA („mrkačka“ - vyklápěcí přední světlomety), která je ještě „mechaničtější a řidičtější“, nežli nástupce NB, ale pěkné kusy bez koroze stojí klidně 150 tisíc a to nemluvím o silnější 1.8 (96 Kw, 990 kg), ale o základní 1.6 (66/85 Kw, 965/950 kg).
Koroze je největší slabinou všech MX-5, jinak jde o velmi spolehlivý dvoudveřový roadster jako stvořený na rychlé vymetání okresek.
Toyota MR2
Pokud je pro vás MX-5 moc „profláknutá“ nebo zkrátka preferujete lehce ostřejší vozy s motorem uprostřed, je pro vás vhodnou alternativou právě MR2. Oproti Mazdě musíte být ale mnohem více na pozoru. Vozy s motory uprostřed chyby neodpouští. Když tuto malou, ale kousavou motokáru dostanete do smyku, musíte být již zkušený řidič, který ví co v této situaci dělat, aby neskončil ve škarpě.
Váží neskutečných 950 kg, takže oproti MX-5 1.6 je ještě o nějakých 40 kg lehčí a s motorem 1.8 VVT-i (103 Kw) i lehce živější. Řízení, prkenný podvozek i řazení jsou pro rychlou jízdu výborné. Na denní ježdění to ale opravdu není. S cenou jsou již lehce nad 100 tisíc.
MG F
Další alternativou pro vás může být tento britský chrt, který sdílí s Toyotou koncepci s motorem uprostřed, ale co se vzhledu týče, je diametrálně odlišný. Anglické geny nezapře, zejména v zelené barvě ve stylu „british racing green“. Velice zajímavý je podvozek, který je odpružen kapalino-plynovými měchy (nutno dolévat kapalinu alespoň jednou za 2 roky), což zajišťuje slušný komfort, ale i dobré chování v zatáčkách.
O pohon se stará 1.8 litrový motor (88 Kw, 1035 kg). Chováním na silnici je podobný Toyotě. Největší slabinou je jeho „exkluzivita“, zkrátka je jich málo a náhradních dílů je třeba oproti Mazdě mnohonásobně méně. To bude pro většinu lidí minus, nicméně najdou se i tací, kteří jednoduše nechtějí vozy, kterých při cestě do práce potkáte několik. Takže cílovou skupinou pro MG F budou přesně tito kupci.
Mercedes benz SLK R170
Německé „ošklivé káčátko“, které moc populární nebylo. Proč ale? V kombinaci s motorem 2.3 (142 Kw, 1225 kg) přeplňovaným kompresorem půjde přeci o „raketu“. O silnější šestiválcové atmosférické verzi 320 (160 Kw, 1305 kg) nemluvě. Problém byl v tom, že Mercedes je zkrátka synonymem pro komfort a dospělost. To k SLK opravdu nejde. A co si budeme povídat, typické „mercedesovské“ řízení bez zpětné vazby se k sportovnímu roadsteru opravdu nehodí, o poměrně houpavém podvozku a nepřesné kulise řazení nemluvě.
Je úplně jiný, než MX-5, MR2 nebo MG. Svou povahou spíše připomíná pohodlné kupé, které se nějak zmenšilo a má sundavací střechu. Je vhodný pro klidné průjezdy krajinou s občasným prošlápnutím plynu, vychutnáním si krásného kompresorového jekotu a velmi slušné akcelerace. Jelikož ale většina lidí chce od dvoumístného roadsteru to, co splňují konkurenti, je SLK poměrně opomíjeným vozem a ceny se pohybují okolo 80 tisíc. Slabým místem může být skládací pevná střecha a případně koroze. Pokud chcete z nějakého záhadného důvodu dvoumístný kabriolet na „daily“ používání, je SLK nejvhodnější.
BMW 3 compact
Do 100 tisíc můžete pořídit jak generaci E36, tak E46. Pro obě platí, že jsou poměrně ošklivé a jízdně skvělé, dokonce díky vyvážení hmotnosti předčí v jízdních vlastnostech ostatní karosářské varianty 3er. Přesné a komunikativní řízení, výborné podvozky (v e46 obzvlášť) a fajn motory jsou receptem na dobré okreskové náčiní.
Pěkných a udržovaných E36 323ti (šestiválec 125 Kw, cca 1290 kg) je jako šafránu a když už se nějaká hezká najde, stojí přes 100 tisíc. Do 100 tisíc je možné pořídit například výborný čtyřválec 1.8 o výkonu 103 Kw (cca 1200 kg), jenž pochází z BMW 318iS E30. Doporučujeme koukat po vozech, které mají připlacený samosvor.
U novější E46 je situace o něco veselejší. Vrcholnou verzi 325ti (šestiválec 141 Kw, cca 1380 kg) do 100 tisíc s trochou štěstí seženete. Není jich moc, takže pokud seženete pěkný a originální kus s M paketem (100+ tisíc), za několik let bude mít jistě vyšší cenovku - to samé platí i o starší 323ti E36.
Pokud design podivného Compactu opravdu nezvládáte, koukněte po klasické E36/E46 coupe, s nimi chybu rozhodně neuděláte, ceny jsou podobné a vypadají skvěle. V případě, že chcete dvoumístný roadster od této bavorské automobilky, je tu ještě BMW Z3.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.