Několik kultovních roadsterů a mezi nimi jeden bavorský hatchback. Všechny je spojuje poháněná zadní náprava a fakt, že vám vykouzlí úsměv na tváři, když je pořádně protáhnete po klikatých okreskách. Vybrané kabriolety sice vypadají, že budou dle čísel jeden jako druhý, ale opak je pravdou. Každý má úplně odlišný charakter.
Mazda MX-5 NB
Pravděpodobné nejrozšířenější kabriolet s pohonem zadní nápravy, který zná téměř každý „petrolhead“. MX-5, chcete-li Miata je také často přezdívaná jako auto pro kadeřníky nebo čtyřprocentní menšinu. Nedá se jí ovšem upřít to, že skvěle jezdí, má přesné a tuhé řízení, výborný podvozek a nízké těžiště. Atmosférická 1.6 o výkonu 81 Kw (990 kg) sice netrhá asfalt, ale i tak je jízda s ní zábavou, zátah je hezky lineární a odezva na plyn výborná. S přivřeným okem se dá používat na denní ježdění.
Zajímavější alternativou je jistě silnější 1.8 (103/107 Kw, 1000/1040 kg) se samosvorným diferenciálem, nicméně zachovalejší kousky jsou již nad hranicí 100 tisíc.
To samé bohužel platí i o první generaci označované NA („mrkačka“ - vyklápěcí přední světlomety), která je ještě „mechaničtější a řidičtější“, nežli nástupce NB, ale pěkné kusy bez koroze stojí klidně 150 tisíc a to nemluvím o silnější 1.8 (96 Kw, 990 kg), ale o základní 1.6 (66/85 Kw, 965/950 kg).
Koroze je největší slabinou všech MX-5, jinak jde o velmi spolehlivý dvoudveřový roadster jako stvořený na rychlé vymetání okresek.
Toyota MR2
Pokud je pro vás MX-5 moc „profláknutá“ nebo zkrátka preferujete lehce ostřejší vozy s motorem uprostřed, je pro vás vhodnou alternativou právě MR2. Oproti Mazdě musíte být ale mnohem více na pozoru. Vozy s motory uprostřed chyby neodpouští. Když tuto malou, ale kousavou motokáru dostanete do smyku, musíte být již zkušený řidič, který ví co v této situaci dělat, aby neskončil ve škarpě.
Váží neskutečných 950 kg, takže oproti MX-5 1.6 je ještě o nějakých 40 kg lehčí a s motorem 1.8 VVT-i (103 Kw) i lehce živější. Řízení, prkenný podvozek i řazení jsou pro rychlou jízdu výborné. Na denní ježdění to ale opravdu není. S cenou jsou již lehce nad 100 tisíc.
MG F
Další alternativou pro vás může být tento britský chrt, který sdílí s Toyotou koncepci s motorem uprostřed, ale co se vzhledu týče, je diametrálně odlišný. Anglické geny nezapře, zejména v zelené barvě ve stylu „british racing green“. Velice zajímavý je podvozek, který je odpružen kapalino-plynovými měchy (nutno dolévat kapalinu alespoň jednou za 2 roky), což zajišťuje slušný komfort, ale i dobré chování v zatáčkách.
O pohon se stará 1.8 litrový motor (88 Kw, 1035 kg). Chováním na silnici je podobný Toyotě. Největší slabinou je jeho „exkluzivita“, zkrátka je jich málo a náhradních dílů je třeba oproti Mazdě mnohonásobně méně. To bude pro většinu lidí minus, nicméně najdou se i tací, kteří jednoduše nechtějí vozy, kterých při cestě do práce potkáte několik. Takže cílovou skupinou pro MG F budou přesně tito kupci.
Mercedes benz SLK R170
Německé „ošklivé káčátko“, které moc populární nebylo. Proč ale? V kombinaci s motorem 2.3 (142 Kw, 1225 kg) přeplňovaným kompresorem půjde přeci o „raketu“. O silnější šestiválcové atmosférické verzi 320 (160 Kw, 1305 kg) nemluvě. Problém byl v tom, že Mercedes je zkrátka synonymem pro komfort a dospělost. To k SLK opravdu nejde. A co si budeme povídat, typické „mercedesovské“ řízení bez zpětné vazby se k sportovnímu roadsteru opravdu nehodí, o poměrně houpavém podvozku a nepřesné kulise řazení nemluvě.
Je úplně jiný, než MX-5, MR2 nebo MG. Svou povahou spíše připomíná pohodlné kupé, které se nějak zmenšilo a má sundavací střechu. Je vhodný pro klidné průjezdy krajinou s občasným prošlápnutím plynu, vychutnáním si krásného kompresorového jekotu a velmi slušné akcelerace. Jelikož ale většina lidí chce od dvoumístného roadsteru to, co splňují konkurenti, je SLK poměrně opomíjeným vozem a ceny se pohybují okolo 80 tisíc. Slabým místem může být skládací pevná střecha a případně koroze. Pokud chcete z nějakého záhadného důvodu dvoumístný kabriolet na „daily“ používání, je SLK nejvhodnější.
BMW 3 compact
Do 100 tisíc můžete pořídit jak generaci E36, tak E46. Pro obě platí, že jsou poměrně ošklivé a jízdně skvělé, dokonce díky vyvážení hmotnosti předčí v jízdních vlastnostech ostatní karosářské varianty 3er. Přesné a komunikativní řízení, výborné podvozky (v e46 obzvlášť) a fajn motory jsou receptem na dobré okreskové náčiní.
Pěkných a udržovaných E36 323ti (šestiválec 125 Kw, cca 1290 kg) je jako šafránu a když už se nějaká hezká najde, stojí přes 100 tisíc. Do 100 tisíc je možné pořídit například výborný čtyřválec 1.8 o výkonu 103 Kw (cca 1200 kg), jenž pochází z BMW 318iS E30. Doporučujeme koukat po vozech, které mají připlacený samosvor.
U novější E46 je situace o něco veselejší. Vrcholnou verzi 325ti (šestiválec 141 Kw, cca 1380 kg) do 100 tisíc s trochou štěstí seženete. Není jich moc, takže pokud seženete pěkný a originální kus s M paketem (100+ tisíc), za několik let bude mít jistě vyšší cenovku - to samé platí i o starší 323ti E36.
Pokud design podivného Compactu opravdu nezvládáte, koukněte po klasické E36/E46 coupe, s nimi chybu rozhodně neuděláte, ceny jsou podobné a vypadají skvěle. V případě, že chcete dvoumístný roadster od této bavorské automobilky, je tu ještě BMW Z3.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?