Ford dále rozšiřuje svoji širokou nabídku elektrifikovaných variant SUV Kuga. Nový model Ford Kuga HEV se pyšní dojezdem až 1 000 km na automaticky řízenou kombinaci benzin-elektrického a čistě elektrického pohonu. Koncepce hnacího ústrojí se obejde bez nabíjení z externího zdroje.
Akumulátory Kugy HEV o kapacitě 1,1 kWh se automaticky dobíjejí prostřednictvím zážehového motoru o objemu 2,5 l, jenž pracuje v Atkinsonově cyklu, a rovněž rekuperačním dobíjením při jízdě setrvačností nebo brzdění. Tímto způsobem uložená energie zde slouží k napájení elektromotoru, který podle potřeby asistuje motoru spalovacímu, nebo pohání vůz sám. Kuga HEV přepíná mezi oběma režimy pohonu samočinně podle aktuálního provozního scénáře.
Propracované full-hybridní hnací ústrojí je v modelové řadě Ford Kuga unikátní. Umožňuje úspornou a tichou jízdu pouze na elektrický pohon, nikdy se nemusí nabíjet z vnějšího zdroje elektřiny a přitom vozu uděluje celkový dojezd 1000 km.
Kuga HEV se zároveň stává první variantou Kugy, která může kombinovat elektrifikované hnací ústrojí s inteligentním pohonem všech kol. Hybridní převodovka umožňuje simulaci řazení rychlostních stupňů, což přispívá k řidičsky atraktivnímu zážitku z jízdy. Hnací soustava dosahuje celkového výkonu 140 kW (190 koní).
„Každá z elektrifikovaných variant Kugy nabízí jinou kombinaci předností. V případě nové Kugy HEV to jsou spotřeba paliva a dojezd konkurující dieselům, jistota v podobě pohonu všech kol a kultivovanost jízdy čistě na elektrický pohon bez komplikací spojených s externím nabíjením,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Ford je odhodlán nabízet řadu elektrifikovaných modelů tak, aby si každý zákazník mohl vybrat nejvhodnější řešení pro svoje potřeby. Žádný model to nedemonstruje lépe než Kuga.“
Nová Kuga HEV je jedním ze 17 nových elektrifikovaných modelů, které Ford postupně uvádí na evropské trhy do konce roku 2022. Vyrábí se ve španělské Valencii, včetně lithium-ion baterií, do jejichž montážní linky Ford investoval 24 milionů eur (v přepočtu přibližně 634 milionů Kč).
Kuga je „nejelektrifikovanější“ modelovou řadou v nabídce evropského Fordu. Vedle Kugy HEV do ní patří ještě Kuga PHEV a EcoBlue mHEV a samozřejmě také několik tradičních zážehových a vznětových motorizací.
Praktičnost Kugy, flexibilita hybridu
Nová generace Fordu Kuga byla od začátku vyvíjena s ohledem na zástavbu benzin-elektrického full-hybridního hnacího ústrojí. Konstrukce vozu bez ohledu na zvolený pohon zachovává maximální prostornost a praktičnost.
Funkce tichého startu umožňuje modelu Kuga HEV rozjet se z místa pouze na elektrický pohon, což přispívá ke klidnější a kultivovanější atmosféře na palubě, zejména v městském provozu s častým zastavováním. Díky dojezdu až 1 000 km na jednu 54litrovou nádrž benzinu představuje Kuga HEV přitažlivou alternativu ke vznětovým motorizacím. Dle homologačního cyklu WLTP má spotřebu paliva od 5,5 l/100 km a emise CO2 od 125 g/km (5,1 l/100 km a 118 g/km NEDC). Oproti modelu Kuga Plug-in Hybrid je celkový dojezd o více než 30 procent delší.
Protože se nenabíjí z externího zdroje, může být Kuga HEV atraktivní volbou pro zákazníky, které láká elektrifikovaný pohon, ale nemohou vůz nabíjet doma nebo v zaměstnání. Další cílovou skupinou jsou řidiči, kteří touží po kombinaci elektrifikovaného hnacího ústrojí s inteligentním pohonem všech kol AWD.
Trakční baterii tvoří 60 článků o celkové kapacitě 1,1 kWh. Díky kapalinovému chlazení se baterie jednak obejde bez ventilátoru, což přispívá k nižší úrovni hluku a vibrací v prostoru pro cestující, jednak mohou být články umístěny blíže u sebe. Baterie má menší prostorové nároky, zůstává tedy zachována prostornost interiéru, který nabízí více než jeden metr prostoru pro hlavu vpředu a až 1481 litrů prostoru pro zavazadla za předními sedadly.
Výměník tepla výfukových plynů umožňuje spalovacímu motoru rychlejší zahřátí na provozní teplotu. Kuga HEV se díky tomu může po studeném startu přepnout na elektrický pohon dříve a současně se interiér rychleji vyhřeje na příjemnou teplotu. Kuga ve variantě s pohonem předních kol může tahat přívěsy o hmotnosti až 1 600 kg.
Hnací ústrojí Kugy HEV s novým řízením motor-generátoru zajišťuje plynulou a lineární akceleraci, přičemž automaticky přepíná mezi čistě elektrickým a hybridním pohonem. Nejnovější generace hybridní převodovky Ford je určena speciálně pro motor 2,5 l. Průběžně a plynule volí podle aktuální provozní situace nejvhodnější převodový poměr z hlediska spotřeby a dynamiky. Akceleraci 0 – 100 km/h zvládne Kuga HEV s pohonem předních kol za 9,1 sekundy.
V jízdních režimech Normal a Sport lze využívat simulované řazení rychlostních stupňů. Hnací soustava poté reguluje otáčky spalovacího motoru tak, aby omezila „variátorový“ efekt, typický pro některé full-hybridní pohony.
„Vyslyšeli jsme zákazníky a dali si záležet, aby Kuga v otázce řidičské přitažlivosti splnila očekávání,“ říká Glen Goold, šéfkonstruktér programu Kuga. „Funkce simulovaného řazení přispívá k tomu, že člověk se cítí do řízení vozu více vtažený, a současně přináší výhodu v podobě nižší hlučnosti motoru.“
Na tuzemském trhu lze Kugu HEV objednávat také s inteligentním pohonem všech kol AWD, který průběžně rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní kola s cílem dosáhnout optimální stability a ovladatelnosti i na kluzkém povrchu. Má minimální dopad na spotřebu paliva – i díky tomu, že se v příznivých podmínkách automaticky přepne na pohon předních kol.
Příjemnější a bezpečnější cestování
Kuga HEV je v Česku nabízena ve variantách ST Line, ST Line X i Vignale a se širokou paletou komfortních a bezpečnostních technologií.
Sériově dodávaný modem FordPass Connect umožňuje využívat dynamické plánování tras s funkcí Aktuální doprava a ovládat některé funkce vozu na dálku prostřednictvím aplikace FordPass. Tímto způsobem lze zamknout či odemknout dveře, vůz nastartovat nebo zjistit jeho aktuální polohu.
Standardně se dodává rovněž podložka pro bezdrátové nabíjení. Standardně je k dispozici systém SYNC 37 s osmipalcovou dotykovou obrazovkou nebo prémiový audiosystém B&O.
Nabízené asistenční technologie zvyšují jistotu i komfort řidiče stejně jako bezpečnost jízdy. K dispozici je například adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, s rozpoznáváním dopravních značek upravujících rychlost a vedením uprostřed jízdního pruhu nebo pokročilý aktivní parkovací asistent.
Nový systém vedení v jízdním pruhu s asistentem mrtvého úhlu BLIS má v modelu Kuga světovou premiéru. Nepřetržitě monitoruje oblast mrtvých úhlů, a pokud zaznamená potenciálně nebezpečnou situaci, dá impuls do řízení, aby řidiče varoval a přiměl ho přerušit manévr změny jízdního pruhu. Dodává se jako výbava na přání.
V novém Fordu Kuga debutuje rovněž asistent křižovatek, který sleduje prostřednictvím kamery a radaru prostor před vozem. Může začít automaticky brzdit, aby zabránil nehodě nebo zmírnil její následky, pokud řidič odbočí do cesty protijedoucímu vozidlu. Dodává se jako výbava na přání a jako součást systému Pre-Collision Assist.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.