Jak by vypadala legendární ŠKODA POPULAR MONTE CARLO pohledem dnešních designérů? Vstupte do světa jejich fantazie a zjistěte, co je inspiruje.
Ikonický vůz se v představách designéra Ljudmila Slavova změnil ve futuristický roadster, ke kterému hudebně nejvíc ladí funky. „POPULAR MONTE CARLO je jedno z nejkrásnějších aut vůbec, oslovilo mě i svou historií. Má neuvěřitelnou eleganci a vkus,“ popisuje Ljudmil důvody, proč si pro inspiraci vybral právě tuto ikonu historie ŠKODA AUTO. Není divu, ve verzi kupé je to česká automobilová legenda.
Ve ŠKODA Muzeu ale právě ke kompletní renovaci chystají i variantu roadster, které chtějí vrátit lesk a slávu, stejně jako je tomu u kupé. Když Ljudmil vůz studuje, okamžitě vysvětluje, že při tvorbě své vize se rozhodl vyjít právě z roadsteru, protože u něj může dát lépe na odiv i vnitřní provedení vozu.
„Interiér původního roadsteru je elegantní a praktický, vidím v tom kontinuitu do dnešních dob. Funkčnost, praktičnost, elegance a čistota jsou i dnes našimi základními principy,“ říká designér. POPULAR měl rychloměr coby základní informační prvek umístěný uprostřed palubní desky, tento detail Ljudmil zachoval a do moderní doby ho přenesl v podobě jakéhosi hologramu. Po stranách byly odkládací prostory, v jejich místě navrhl designér moderní displeje s přísunem všech pro posádku potřebných informací.
Sportovní povaha
Roli při volbě roadsteru hrála i jeho sportovnější povaha. Tu podtrhuje úložný prostor za sedadly konceptu, kde jsou pod skleněným krytem uloženy dvě závodní přilby. „Přemýšlel jsem, zda sem nedat dvě dětské sedačky a udělat auto trochu praktičtější po vzoru tehdejších sériových kabrioletů, nakonec u mě ale zvítězila sportovní stránka,“ říká Ljudmil. Původní roadster POPULAR MONTE CARLO měl výklopné sedadlo, kterému se přezdívalo „sedačka pro tchyni“.
Exteriér dostal velmi aerodynamické tvary, které kombinují ladnost historické předlohy s určitou sošností moderních vozů ŠKODA. Elegantní splývavá záď s výraznou „ploutví“ patří k jasným odkazům na originál. Velmi svébytně se pak Ljudmil při návrhu vypořádal s typickou maskou chladiče. „Zkoušel jsem různé vertikální konfigurace, které by byly originálu bližší, ale takové uspořádání je dnes u aut trochu problematické, takže jsem se nakonec vydal odlišnou cestou,“ popisuje své pojetí přídě, kde mřížka masky chladiče přechází dále do oblasti světlometů, čímž vytváří efekt, pro který je originál tak ceněný.
Na funky notu
Zajímavým detailem a rovněž historickým odkazem je logo. Namísto znaku automobilky dostal vůz coby hlavní grafický motiv červený kruh, který u originálu nesl nápis Monte Carlo, Ljudmil do něj ovšem umístil stylizované označení modelu. A jméno automobilky je vyvedeno na přídi vozu v moderním písmu, stejně jako je tomu dnes na zádi u všech vozů ŠKODA. „Klasické logo mi pro masku přišlo moc retro a písmo působí hodnotnějším a elegantnějším dojmem. ŠKODA navíc v minulosti nápis místo loga u některých svých vozů používala, takže je to i odkaz k historii značky,“ vysvětluje designér použití motivu.
„Když se na původní POPULAR MONTE CARLO dívám, okamžitě se mi v hlavě rozezní jazz,“ libuje si autor moderní vize. Podle Ljudmila je však hudebním stylem, který vystihuje značku ŠKODA v současnosti, spíš funk. I proto je jeho studie svěží a hravá a kombinuje až futuristické linky s retro nádechem. Hudba Ljudmila hodně fascinuje. „To, jak okořenit design, aby vyvolával stejné emoce jako hudba, je něco, co mě žene kupředu. Ale rozhodně je to hledání na dlouhou dobu,“ říká. Mimochodem, když jsme u inspirace hudbou: v linkách jeho vize vozu POPULAR MONTE CARLO možná kromě odkazu na původní historický model zahlédnete i houslový klíč.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.