Srážky se zvěří: Odškodnění za vlastní zranění je problematické

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 30. října 2020 22:20
Sdílej:

Každoročně na českých silnicích dojde k více než 10 tisícům srážek s divokými i domácími zvířaty. Kritické jsou obvykle podzimní měsíce, loni na říjen a listopad připadla více než pětina podobných střetů. Nehody s většími zvířaty, jako jsou vysoká či spárkatá zvěř, si nezřídka vyžádají i vážná zranění. Společnost Vindicia varuje, že se v těchto případech řidiči jen zřídka dočkají odškodnění za úraz.

V říjnu roste počet nehod se zvěří. Přispívá k tomu hned několik faktorů: mlhy a deště snižují viditelnost, probíhá říje a zvířata jsou vyplašena podzimními hony. Dříve se také stmívá, takže se více prolíná čas lidských aktivit s obdobím, kdy vyráží za potravou zvířata s noční aktivitou. V loňském roce byly srážky se zvířaty příčinou 15 928 nehod, což představovalo 15 % z celkového počtu. Za prvních 9 letošních měsíců, tedy ještě před kritickým podzimem, je nehod již 10 837. Vyplývá to ze statistik nehodovosti Policie ČR.

„Pro posádku auta může srážka s většími zvířaty, jako jsou jeleni, daňci, mufloni či divoká prasata, skončit velmi vážným zraněním. Nepříjemná je pro řidiče i skutečnost, že je v těchto případech vždy považován za viníka. To má dopad i na odškodnění zdravotních následků. Zatímco při klasické nehodě dvou aut se posuzuje míra zavinění a pojišťovna kompenzaci za úraz proplácí, u srážek se zvěří se tak neděje,“ vysvětluje Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.

Výrazně lepší pozici má v tomto ohledu zbytek posádky havarovaného vozidla. „Pokud se při nehodě se zvěří zraníte jako spolujezdec, je vaše situace odlišná. Jste klasickým poškozeným a nárok na kompenzaci vám vzniká. Uhradí ho pojišťovna, a to z povinného ručení viníka,“ uvádí rozdíl Beck.

Pomůže připojištění či důkaz o tom, že probíhal honV případě klasické srážky auta se zvěří nemá řidič právo ani na kompenzaci úrazu, ani na úhradu škody na vozidle. Vyplatí se proto připojištění: jak povinné ručení s připojištěním na střety se zvěří, tak havarijní pojištění, která pomohou vyřešit finance na opravu auta.

Pokud řidič usiluje o odškodnění úrazu, má možnost předem uzavřít úrazovou nebo životní pojistku, která je vhodně nastavena a pokrývá i požadovaná rizika. V takové situaci kryje následky zranění po střetu auta se zvěří jeho vlastní pojištění. Možností je i připojištění sedadla řidiče v rámci povinného ručení – k tomuto kroku však lidé přistupují jen zřídka.

Zvláštní kapitolu představují podzimní hony. „Podle naší zkušenosti má řidič šanci na odškodnění, pokud prokáže, že v čase srážky se zvěří probíhal na místě organizovaný lov. Splašenou zvěř mu tak pod kola v podstatě poslali myslivci. Důkazní břemeno ale leží na straně řidiče, musí věrohodně prokázat například to, že byla v daný den a lokalitě opravdu vyhlášena honitba. Pokud by se mu to povedlo, odškodnění úrazu bude proplaceno z odpovědnosti místního mysliveckého sdružení.“

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.