Nové Volvo EX90 - design bude odlišný, základní principy ale zůstávají + FOTO

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 1. listopadu 2022, 23:58 Google+

V každém voze značky Volvo se snoubí v dokonalé harmonii forma, funkce a technické inovace. Pro blížící se plně elektrické Volvo EX90 platí tato definice dvojnásob.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu | foto: Volvo

Sdílejte článek

Skandinávský přístup k designu vychází ze záměrů, které se propisují do vzhledu. Design nového vlajkového SUV odráží účel navrhnout elegantní a efektivní plně elektrický rodinný vůz nabízející mnohem vyšší bezpečnostní standard něž dosud kterýkoli jiný vůz Volvo.

img-responsive

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu | foto: Volvo

Nicméně praktičnosti a bezpečnosti nemusí být nutně dosaženo na úkor estetické stránky.
 
Podívejte se na video
 
Jedním z nejnápadnějších příkladů tohoto tvrzení je způsob, jakým do vozu byl integrován laserový senzor LiDAR, který bude součástí standardní výbavy modelu. LiDAR je dálkovým senzorickým systémem, který dokáže na základě pulzního laseru přesně měřit vzdálenosti od rozpoznaných objektů. Například chodce dokáže detekovat až do vzdálenosti 250 metrů.

img-responsive

První snímky nového Volva XC90 - lidar zakomponovaný do střechy pro autonomní řízení | foto: Volvo

Právě LiDAR představuje jeden z bezpečnostních milníků, které mají pomáhat na cestě k autonomnímu řízení bez nutnosti dohledu.
 
„Integrovat do vozu LiDAR tak, aby vypadal dobře a současně mohl nabídnout optimální využití z hlediska bezpečnosti, bylo skutečnou výzvou,“ říká T. Jon Mayer, ředitel pro design exteriéru. „Jedná se o pomyslné oči vozu, a ačkoli by bylo možné umístit LiDAR do oblasti masky chladiče – což by se rovnalo tomu, kdybyste měli oči na kolenou –, mnohem větší smysl dává mít tyto oči co nejvýše na hlavě, aby toho jejich prostřednictvím bylo vidět co nejvíce. Z toho důvodu jsme se společně s našimi konstruktéry rozhodli umístit LiDAR ve střešní linii, kde bude dosahovat maximální efektivity.“

img-responsive

První snímky nového Volva XC90 - lidar zakomponovaný do střechy pro autonomní řízení | foto: Volvo

Aerodynamické křivky přispívající k delšímu dojezdu
Tvarování a formování exteriéru elektrického vozu představuje příležitost, jak prostřednictvím designu zlepšit efektivitu vozu.

img-responsive

První snímky nového Volva XC90 | foto: Volvo

Protože je aerodynamický odpor nepřítelem efektivity, dobrý elektrický vůz se vyznačuje klouzavým, hladkým a aerodynamickým povrchem. Volvo EX90 navrhovali s jasným cílem optimalizovat jeho dojezd, přičemž se soustředili na redukování odporu vzduchu a větru.

img-responsive

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu | foto: Volvo

Elegantní příď se zaoblenými křivkami v kombinaci s prvky, jako jsou zapouštěná skla a vnější kliky dveří, zajišťují nepřerušované proudění vzduchu kolem vozu směrem dozadu. Jedná se o prvky ovlivňující tzv. koeficient aerodynamického odporu, který se používá k vyjádření aerodynamické efektivity vozu.

img-responsive

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu | foto: Volvo

Vzhledem k volbě zmíněného designu exteriéru se může Volvo EX90 pochlubit koeficientem aerodynamického odporu 0,29. Pro nezasvěcené se jedná o hodnotu, která je u sedmimístného SUV považována za velmi konkurenceschopnou.

img-responsive

První snímky nového Volva XC90 | foto: Volvo

„Při načrtávání půvabných a elegantních proporcí modelu Volvo EX90 jsme se nechali inspirovat designem jachet,“ uvádí T. Jon Mayer. „Pokud se na ně podíváte zepředu, působí hrdě a sebejistě, což je inspirováno schopnostmi plachetnic razit si cestu bičujícími vlnami oceánu. Mimoto je vůz celý zaoblený, díky čemuž kolem něj může mnohem efektivněji proudit vzduch.“
 
Klidná a zdrženlivá sebejistota
Celá řada rozhodnutí týkajících se designu modelu Volvo EX90 byla přijata v inspiraci skandinávskými kořeny.
 
Dlouhé světlé dny skandinávského léta, které se při změně ročního období střídají s temnými ponurými zimami, inspirovaly k integraci panoramatické střechy a co nejvíce prosklených částí, aby do vozu pronikalo co nejvíce světla.

„Navrhování osvětlení interiéru jsme věnovali velké úsilí, přičemž jsme se snažili vytvořit příjemně teplý interiér, který bude kontrastovat s poněkud chladnějším výrazem exteriéru,“ vysvětluje T. Jon Mayer. „To je spojeno také s tím, jak mohou být vnímáni lidé ve Skandinávii. Vládne zde klidná a umírněná sebejistota, takže atmosféra může zpočátku působit chladně, ale jakmile místní lidi opravdu poznáte, zjistíte, že jsou skutečně vřelí. A přesně takovou sebejistotu se snažíme vyjádřit výrazem našich vozů.“
 
Připravované Volvo EX90 bude odhaleno 9. listopadu ve Stockholmu.

Vytisknout

Diskuze: Nové Volvo EX90 - design bude odlišný, základní principy ale zůstávají + FOTO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

reklama

Doporučujeme

Lexus RX 450h+ plug-in hybrid

Zbrusu nový Lexus RX 450h+ plug-in hybrid, 227 kW a dojezd 69 km čistě na…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud