V každém voze značky Volvo se snoubí v dokonalé harmonii forma, funkce a technické inovace. Pro blížící se plně elektrické Volvo EX90 platí tato definice dvojnásob.
Skandinávský přístup k designu vychází ze záměrů, které se propisují do vzhledu. Design nového vlajkového SUV odráží účel navrhnout elegantní a efektivní plně elektrický rodinný vůz nabízející mnohem vyšší bezpečnostní standard něž dosud kterýkoli jiný vůz Volvo.
Nicméně praktičnosti a bezpečnosti nemusí být nutně dosaženo na úkor estetické stránky. Podívejte se na video Jedním z nejnápadnějších příkladů tohoto tvrzení je způsob, jakým do vozu byl integrován laserový senzor LiDAR, který bude součástí standardní výbavy modelu. LiDAR je dálkovým senzorickým systémem, který dokáže na základě pulzního laseru přesně měřit vzdálenosti od rozpoznaných objektů. Například chodce dokáže detekovat až do vzdálenosti 250 metrů.
Právě LiDAR představuje jeden z bezpečnostních milníků, které mají pomáhat na cestě k autonomnímu řízení bez nutnosti dohledu. „Integrovat do vozu LiDAR tak, aby vypadal dobře a současně mohl nabídnout optimální využití z hlediska bezpečnosti, bylo skutečnou výzvou,“ říká T. Jon Mayer, ředitel pro design exteriéru. „Jedná se o pomyslné oči vozu, a ačkoli by bylo možné umístit LiDAR do oblasti masky chladiče – což by se rovnalo tomu, kdybyste měli oči na kolenou –, mnohem větší smysl dává mít tyto oči co nejvýše na hlavě, aby toho jejich prostřednictvím bylo vidět co nejvíce. Z toho důvodu jsme se společně s našimi konstruktéry rozhodli umístit LiDAR ve střešní linii, kde bude dosahovat maximální efektivity.“
Aerodynamické křivky přispívající k delšímu dojezduTvarování a formování exteriéru elektrického vozu představuje příležitost, jak prostřednictvím designu zlepšit efektivitu vozu.
Protože je aerodynamický odpor nepřítelem efektivity, dobrý elektrický vůz se vyznačuje klouzavým, hladkým a aerodynamickým povrchem. Volvo EX90 navrhovali s jasným cílem optimalizovat jeho dojezd, přičemž se soustředili na redukování odporu vzduchu a větru.
Elegantní příď se zaoblenými křivkami v kombinaci s prvky, jako jsou zapouštěná skla a vnější kliky dveří, zajišťují nepřerušované proudění vzduchu kolem vozu směrem dozadu. Jedná se o prvky ovlivňující tzv. koeficient aerodynamického odporu, který se používá k vyjádření aerodynamické efektivity vozu.
Vzhledem k volbě zmíněného designu exteriéru se může Volvo EX90 pochlubit koeficientem aerodynamického odporu 0,29. Pro nezasvěcené se jedná o hodnotu, která je u sedmimístného SUV považována za velmi konkurenceschopnou.
„Při načrtávání půvabných a elegantních proporcí modelu Volvo EX90 jsme se nechali inspirovat designem jachet,“ uvádí T. Jon Mayer. „Pokud se na ně podíváte zepředu, působí hrdě a sebejistě, což je inspirováno schopnostmi plachetnic razit si cestu bičujícími vlnami oceánu. Mimoto je vůz celý zaoblený, díky čemuž kolem něj může mnohem efektivněji proudit vzduch.“ Klidná a zdrženlivá sebejistotaCelá řada rozhodnutí týkajících se designu modelu Volvo EX90 byla přijata v inspiraci skandinávskými kořeny. Dlouhé světlé dny skandinávského léta, které se při změně ročního období střídají s temnými ponurými zimami, inspirovaly k integraci panoramatické střechy a co nejvíce prosklených částí, aby do vozu pronikalo co nejvíce světla.
„Navrhování osvětlení interiéru jsme věnovali velké úsilí, přičemž jsme se snažili vytvořit příjemně teplý interiér, který bude kontrastovat s poněkud chladnějším výrazem exteriéru,“ vysvětluje T. Jon Mayer. „To je spojeno také s tím, jak mohou být vnímáni lidé ve Skandinávii. Vládne zde klidná a umírněná sebejistota, takže atmosféra může zpočátku působit chladně, ale jakmile místní lidi opravdu poznáte, zjistíte, že jsou skutečně vřelí. A přesně takovou sebejistotu se snažíme vyjádřit výrazem našich vozů.“ Připravované Volvo EX90 bude odhaleno 9. listopadu ve Stockholmu.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!