V každém voze značky Volvo se snoubí v dokonalé harmonii forma, funkce a technické inovace. Pro blížící se plně elektrické Volvo EX90 platí tato definice dvojnásob.
Skandinávský přístup k designu vychází ze záměrů, které se propisují do vzhledu. Design nového vlajkového SUV odráží účel navrhnout elegantní a efektivní plně elektrický rodinný vůz nabízející mnohem vyšší bezpečnostní standard něž dosud kterýkoli jiný vůz Volvo.
Nicméně praktičnosti a bezpečnosti nemusí být nutně dosaženo na úkor estetické stránky. Podívejte se na video Jedním z nejnápadnějších příkladů tohoto tvrzení je způsob, jakým do vozu byl integrován laserový senzor LiDAR, který bude součástí standardní výbavy modelu. LiDAR je dálkovým senzorickým systémem, který dokáže na základě pulzního laseru přesně měřit vzdálenosti od rozpoznaných objektů. Například chodce dokáže detekovat až do vzdálenosti 250 metrů.
Právě LiDAR představuje jeden z bezpečnostních milníků, které mají pomáhat na cestě k autonomnímu řízení bez nutnosti dohledu. „Integrovat do vozu LiDAR tak, aby vypadal dobře a současně mohl nabídnout optimální využití z hlediska bezpečnosti, bylo skutečnou výzvou,“ říká T. Jon Mayer, ředitel pro design exteriéru. „Jedná se o pomyslné oči vozu, a ačkoli by bylo možné umístit LiDAR do oblasti masky chladiče – což by se rovnalo tomu, kdybyste měli oči na kolenou –, mnohem větší smysl dává mít tyto oči co nejvýše na hlavě, aby toho jejich prostřednictvím bylo vidět co nejvíce. Z toho důvodu jsme se společně s našimi konstruktéry rozhodli umístit LiDAR ve střešní linii, kde bude dosahovat maximální efektivity.“
Aerodynamické křivky přispívající k delšímu dojezduTvarování a formování exteriéru elektrického vozu představuje příležitost, jak prostřednictvím designu zlepšit efektivitu vozu.
Protože je aerodynamický odpor nepřítelem efektivity, dobrý elektrický vůz se vyznačuje klouzavým, hladkým a aerodynamickým povrchem. Volvo EX90 navrhovali s jasným cílem optimalizovat jeho dojezd, přičemž se soustředili na redukování odporu vzduchu a větru.
Elegantní příď se zaoblenými křivkami v kombinaci s prvky, jako jsou zapouštěná skla a vnější kliky dveří, zajišťují nepřerušované proudění vzduchu kolem vozu směrem dozadu. Jedná se o prvky ovlivňující tzv. koeficient aerodynamického odporu, který se používá k vyjádření aerodynamické efektivity vozu.
Vzhledem k volbě zmíněného designu exteriéru se může Volvo EX90 pochlubit koeficientem aerodynamického odporu 0,29. Pro nezasvěcené se jedná o hodnotu, která je u sedmimístného SUV považována za velmi konkurenceschopnou.
„Při načrtávání půvabných a elegantních proporcí modelu Volvo EX90 jsme se nechali inspirovat designem jachet,“ uvádí T. Jon Mayer. „Pokud se na ně podíváte zepředu, působí hrdě a sebejistě, což je inspirováno schopnostmi plachetnic razit si cestu bičujícími vlnami oceánu. Mimoto je vůz celý zaoblený, díky čemuž kolem něj může mnohem efektivněji proudit vzduch.“ Klidná a zdrženlivá sebejistotaCelá řada rozhodnutí týkajících se designu modelu Volvo EX90 byla přijata v inspiraci skandinávskými kořeny. Dlouhé světlé dny skandinávského léta, které se při změně ročního období střídají s temnými ponurými zimami, inspirovaly k integraci panoramatické střechy a co nejvíce prosklených částí, aby do vozu pronikalo co nejvíce světla.
„Navrhování osvětlení interiéru jsme věnovali velké úsilí, přičemž jsme se snažili vytvořit příjemně teplý interiér, který bude kontrastovat s poněkud chladnějším výrazem exteriéru,“ vysvětluje T. Jon Mayer. „To je spojeno také s tím, jak mohou být vnímáni lidé ve Skandinávii. Vládne zde klidná a umírněná sebejistota, takže atmosféra může zpočátku působit chladně, ale jakmile místní lidi opravdu poznáte, zjistíte, že jsou skutečně vřelí. A přesně takovou sebejistotu se snažíme vyjádřit výrazem našich vozů.“ Připravované Volvo EX90 bude odhaleno 9. listopadu ve Stockholmu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.